Színpadon a természettudomány
Természettudományokat tanító tanárok saját oktatási ötleteiket és módszereiket mutatják be egymásnak, néhány kiválasztott pedig a központi színpadon fog szerepelni és műhelyeket tartani.
Huszonöt országból több mint 350 természettudományt tanító tanár mutatja be különleges módszereit és ötleteit a Színpadon a természettudomány (Science on Stage) című konferencián április 25. és 28. között a lengyelországi Słubicében és a németországi Odera menti Frankfurtban, Magyarországot kilenc tagú delegáció képviseli a nemzetközi fesztiválon. A résztvevők 24 európai országból és Kanadából érkeznek a fesztiválra. Kroó Norbert akadémikus, a rendezvény kilenc magyar résztvevőjét kiválasztó Eötvös Loránd Fizikai Társulat elnöke az MTI-nek szerdán elmondta, hogy a fesztivál gyakorlatilag egy tanárok közötti verseny, amelynek résztvevői kísérleteket mutatnak be. Mint hozzátette, a magyar tanárok az előző években is jól szerepeltek a megmérettetésen.
A fesztivált nyolcadik alkalommal rendezik meg a Słubicében lévő Collegium Polonicumban. A konferenciát április 25-én nyitja meg Krystyna Szumilas lengyel oktatási miniszter. A magyar delegáció tagjait a konferencia hazai válogatóján, a Csodák Palotájában 2012 őszén tartott, A természettudomány színpadra lép elnevezésű rendezvényen választották ki – mondta el Kroó Norbert. A fesztivál résztvevői saját oktatási ötleteiket és módszereiket mutatják be egymásnak, néhány kiválasztott pedig a központi színpadon fog szerepelni és műhelyeket tartani. A magyar résztvevők tizenkét projektet mutatnak be a versenyen, amelyen győztest is hirdetnek.
A német és lengyel szervezők sajtóközleményben hangsúlyozták, hogy a konferencia lehetőséget teremt a tanároknak arra, hogy ötleteiket akár egész Európával megismertessék. A bemutatókon kívül fontos célja a fesztiválnak, hogy az összegyűlt tanárok megvitassák a hosszú távú együttműködés módjait, kidolgozhassanak új, a modern világhoz kapcsolható témákat, úgy mint az okostelefonok vagy a digitális média használata az iskolában.
„Az elmúlt években a kísérletezés kiszorult az oktatásból. Ennek elsősorban az időhiány volt az oka. Azt szokták mondani, hogy azok az igazán kreatív gyerekek, akik kicsiként sokat játszottak a gondolkodást és kreativitást fejlesztő játékokkal. Később, az általános és középiskolában, a tudományos kísérletek veszik át a játékok helyét” – húzta alá Kroó Norbert a fesztivál fontosságát hangsúlyozva.
A szervezők rámutattak arra, hogy a fesztivál révén létrejöhet egy tanárokból álló hálózat, amelynek tagjai a találkozón megkezdett munkát a következő években is folytathatják. A konferencia és az azt követő tevékenységek a nemzeti továbbképzések és a tananyagok megváltozását, továbbfejlesztését segíthetik elő.