0:05
Főoldal | Rénhírek

Minél korábban kezdjünk nyelvet tanulni!

A gyermekeknek szánt angoltanítási módszeréről ismert Helen Doron brit nyelvész és pedagógus szerint minél fiatalabb korban érdemes elkezdeni az idegen nyelvek elsajátítását és a tanulási folyamat során az ismételt hallgatásra, valamint a pozitív visszajelzésre kell helyezni a hangsúlyt.

MTI | 2012. május 4.

„A legtöbb gyermek a világon többnyelvű, ami azt jelenti, hogy három-négy nyelv ölelésében nőnek fel és ez egyáltalán nem zavarja össze őket” –mondta el csütörtökön az MTI-nek Helen Doron, aki a módszerére, a tankönyvekhez kapcsolódó lemezek hallgatására és a szülőktől, tanároktól kapott pozitív megerősítésre épülő hazai nyelviskola vezetőinek és oktatóinak szervezett konferencia alkalmából érkezett Budapestre.

Helen Doron szerint az, hogy Magyarországon és más európai országokban gyakran egyetlen nyelven nőnek fel a gyerekek, világviszonylatban nézve meglehetősen szokatlan jelenség. „Nagyjából 11 éves kortól kezdve a gyermekek ugyanúgy tanulnak, mint a felnőttek. 8 és 10 éves koruk között még mindig jelentős előnnyel indulnak a nyelvtanulás terén, de a legjobb időpont pontosan nulla éves korban kezdődik. A gyermek agya még sokkal könnyebben formálható, több dolgot képes befogadni, mind a kiejtés, mind a nyelvtan tekintetében” – mutatott rá Helen Doron.

Szerinte a legújabb kutatások egyértelműen kimutatták, hogy hétéves korukig a gyermekek úgy képesek elsajátítani egy idegen nyelvet, mint a saját anyanyelvüket. Utóbbit pedig nagyon egyszerű módon tanulják meg: a titok nyitja az ismételt hallgatás és a motivációs erővel bíró pozitív visszajelzés.

Az MTA kutatójaként dolgozó Kovács Ágnes Melinda elsősorban annak a tanulmányozásával foglalkozik, amikor a gyermek születésétől fogva két nyelvet tanul a családi környezetben. „A vizsgálataink azt mutatják, hogy ezeknél a babáknál már az első életév során fejlettebbé válnak bizonyos kognitív képességek, például könnyebben tudják átirányítani a figyelmüket a környezet egy bizonyos aspektusáról egy másikra” – mondta a szakember, hozzátéve, hogy más kutatások szerint a nyelvelsajátítás stádiumai azonosak az egynyelvűeknél és a kétnyelvűeknél.

Mint arra a szakember rámutatott: az eredmények alapján úgy tűnik, hogy egy második nyelv korántsem zavarja össze a gyermeket, hanem bizonyos kognitív előnyöket eredményezhet. Megint más kutatások pedig arra utalnak, hogy ha a gyermekek serdülőkor előtt kezdik el az idegen nyelv tanulását, akkor a nyelv bizonyos aspektusait – például a fonotaktikai sajátosságokat és a kiejtést – magasabb szinten sajátítják el.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (2):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
11 éve 2012. május 4. 20:05
2 Galván Tivadar

Na, legalább ez ügyben teljesen offé vagyok, amióta én stilizálom a lányom dolgozatait. Szerinte az egész CPH egy humbug.

11 éve 2012. május 4. 18:53
1 peterbodo

Tényleg az MTI ingyen és kritikátlanul jelenteti meg cégek reklámait? És a Nyest minden további nélkül továbbközli? Egyrészt a cikk állításai nincsenek alátámasztva, másrészt ha van is bennük részigazság javaslom az ellátogatást egy HD iskolába nálunk. Kritikus periódus lesz az életünkben :)