0:05
Főoldal | Rénhírek
Úti játékok 3.

Ki vagyok én?

Egy olyan játékról lesz szó, amelyhez agyunkban fel kell lapoznunk a történelemkönyvet, vissza kell gondolnunk a legutóbbi olimpiára és az sem árt, ha tisztában vagyunk a legfrissebb slágerlistákkal, valamint játékostársaink kedvenc regényeivel. Nem elég, ha a politikusok, írók, költők és festők nevét ismerjük, néhány kulcsfontosságú részletre is emlékeznünk kell.

Wenszky Nóra | 2013. június 26.

Cikksorozatunkban írtunk már a különféle szóláncokról és a kitalálós játékok egyszerűbb formáiról. A nehezebb szóláncos játékok és a barkochba kamaszoknak és felnőttek is jó kihívást jelent. Ilyen társaságban természetesen már nehezebb dolgokra gondolhatunk: jöhet a buzgár, az oktatáspolitika vagy a nyest főoldala. Ha még ennél is nagyobb feladatra vágyunk, tudjuk meg, ki Mr. X! A játéknak több, apróbb részletben eltérő változata él, itt az általunk ismert verziót ismertetjük.

A játékot olyan emberekkel jó játszani, akik sok híres embert ismernek. Legkorábban talán 12-14 éves korban érdemes nekifogni – ekkorra már az iskolai irodalom- és történelemórákon már számos emberről hallanak a diákok, s a könnyűzenében, a sportban és a filmek világában is tájékozottak, sok irodalmi és filmhőst ismernek, s a hírek szereplői sem ismeretlenek előttük. A játékot kellemesen 4–10 játékos játszhatja, de ha kicsivel többen vagyunk, az sem baj.

Reguly Antal
Reguly Antal
(Forrás: Wikimedia Commons)

 

 

Ha nehezíteni szeretnénk a gondoló dolgát, akkor a véletlenre bízhatjuk, hogy melyik betűvel kell gondolnia. Például valaki magában elkezdi mondani az ábécét, s mikor a gondoló megállítja, kimondja azt a betűt, aminél tartott. Ezzel a betűvel kell aztán híres embert gondolnia.

A játék első lépése, hogy kiválasztjuk a gondoló játékost, akinek egy közismert híres emberre vagy például regényhősre kell gondolnia. Esetünkben legyen a gondolt személy Reguly Antal. Amikor megvan, a gondoló játékos közli a többiekkel például, hogy „Én vagyok Mr. R”. Így annyit tud mindenki, hogy a híres ember neve r-rel kezdődik.

 

A többi játékos ettől kezdve gőzerővel keres a memóriájában: olyan híres embereket kell találni, akiknek a neve ezzel a bizonyos betűvel kezdődik. Majd úgy próbálják meg kitalálni, hogy ki Mr. R, hogy rövid jellemzést mondanak egy r-betűs híres emberről. Például megkérdezik a gondoló játékost: „Egy 16. századi orosz cár vagy?” Ha a gondoló tud r-betűs 16. századi oroszt cárt, azt válaszolja: „Nem, nem vagyok Rettegett Iván.” Ha azonban nem tud ilyen személyre gondolni, passzol. Ilyenkor mindenki okulására és annak ellenőrzésére, hogy hiteles információt adott a kitaláló, meg kell mondani, hogy kire gondolt.

Rettegett Iván
Rettegett Iván
(Forrás: Wikimedia Commons)

 

A gondoló játékos passzolásával a kitaláló játékosok nyernek egy barkochbakérdést: egy hagyományos eldöntendő kérdést tehetnek fel a gondoló játékosnak Mr. R-ről, esetünkben Reguly Antalról. Például megkérdezhetik, hogy Mr. R kitalált személy-e. A tapasztalat azt mutatja, hogy érdemes várni addig, míg a kitaláló csapatnak összegyűlik néhány kérdezési lehetősége, és egyben, egymás után érdemes három-négy kérdést feltenni. Ugyanis amíg az ember egyre több r-rel kezdődő személyt próbál kicsavarni a memóriájából, hajlamos elfelejteni, mit is tud már a társaság a rejtélyes Mr. R-ről. Ugyanezen oknál fogva időről időre érdemes a kitalálóknak összefoglalni, hogy mit is tudnak eddig a kitalálandó személyről.

Mi történik akkor, ha egy kitaláló játékos olyan feladványt ad a gondoló játékosnak, ami illeszkedik arra a személyre, akire gondolt? Ha ügyes a gondoló, találhat még kibúvót. Például ha annyit kérdeznek tőle, hogy „Magyar nyelvész vagy?”, még válaszolhatja azt, hogy „Nem, nem vagyok Réger Zita.”

Ha azonban azt a kérdést szegezik a gondolónak, hogy „Te vagy az a magyar nyelvész, aki először rajzolta meg az Ural-hegység északi részének térképét?” – akkor már nincs menekvés: a gondoló kénytelen azt mondani: „De, én vagyok Reguly Antal.” Ezzel a játék véget ér, a térképes kérdést feltevő játékos lesz a következő körben a gondoló. Az is elképzelhető, hogy a kitaláló játékosok barkochbakérdésekkel találják ki Mr. R nevét, de ez a ritkább eset. Igen nehéz ugyanis olyan sok kérdést összegyűjteni, amennyi elegendő egy személy kitalálásához.

Azt a játék elején érdemes tisztázni, mi történik akkor, ha valaki téves információt ad. Megállapodhatunk abban, hogy nincs retorzió, csak a társak kijavítják a hibát. De az is elképzelhető, hogy aki téved, zálogot ad, vagy valamilyen más büntetésben részesül.

Mr. X
Mr. X
(Forrás: Wikimedia Commons / Enrique Ardito / CC BY-SA 3.0)

 

A Mr. X játék általában nem ér véget néhány perc alatt, egy kör meglehetősen sokáig elhúzódhat. Remek alkalom az iskolában tanultak átismétlésére felnőttnek, gyereknek egyaránt, és arra is, hogy a szülők elsajátítsák az aktuális sztárok, sportcsillagok nevét. A játékot megpróbálhatjuk más témakörökben is játszani – lehet szó például állatokról, növényekről, vagy városokról is. Úti játékokról szóló sorozatunk negyedik, záró darabjában olyan játékokról lesz szó, amiket olyan helyen lehet játszani, ahonnan egyes játékosok kimehetnek egy időre – tehát autós, buszos utazáshoz nem jók, viszont vasúti fülkében remekül játszhatók.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!