Hogyan lehet játszva tanulni?
Ha azt akarjuk, hogy a gyerekek figyelme ne lankadjon fejlesztő jellegű játékok játszása közben, viszonylag gyakran kell őket megmozgatni. Többek közt ez derült ki abból az előtanulmányból, amely felső tagozatos diákok figyelmének vizsgálatával foglalkozik.
A vizsgálat egy észak-karolinai általános iskola felső tagozatában zajlott. Az észak-karolinai állami egyetem kutatói a felsős diákokat kétfős csoportokra osztották, majd egy olyan számítógépes játékkal játszatták őket, amelyen egyszerre csak az egyikük tudott játszani. A kutatók arra voltak kíváncsiak, mennyire hatékony a számítástechnika tanításában a számítógépes játékok. Egyúttal azt is vizsgálták, hogy a feladat végzése közben hogyan változik a tanulók figyelme.
A figyelem összpontosításával kapcsolatban azt a nem meglepő eredményt kapták, hogy az aktívan játszó diákok sokkal tovább voltak képesek összpontosítani, mint a passzív szereplők: ők könnyebben elkalandoztak. „Ez nagyon hasznos adat, mert ennek megfelelően tudjuk majd továbbfejleszteni a játékokat, hogy minél inkább képesek legyenek megtartani az épp nem játszó, úgynevezett irányító diák figyelmét” – mondta el Dr. Kristy Boyer a kutatócsoport egyik tagja. „Például olyan feladatokat építhetünk be a játékba az irányító számára, amely elengedhetetlen a csapat sikeréhez, ugyanakkor fenntartja az épp nem játszó fél érdeklődését” – fűzte hozzá a kutató.
Ez a mostani előtanulmány egy nagyobb kutatás része, amelyek célja egy számítógépes játékokra épülő számítástechnika-tananyag kifejlesztése felső tagozatosok számára, amely magába foglalja a programozás alapjait, a „big data”-val kapcsolatos problémákat, illetve biztonsági kérdéseket is. A kutatók biztosak akarnak lenni abban, hogy az új számítógépes tananyag szórakoztató és hatékonyan segíti majd a tanulást.
Forrás