A babák és a mobileszközök
Egy amerikai kutatás azt vizsgálta, hogy a nyolc év alatti kisgyerekek hogyan használják a mobiltechnológiát. A kutatók szerint az elmúlt két évben drámai a változás ezen a téren.
A kétéves Charlotte Deutsch nagy élvezettel tapogatja édesanyja használaton kívüli iPhone-ját, és nagyon megörül annak, amikor talál egy fényképet saját magáról. Az anyuka éppen használatban lévő, újabb iPhone-ján Charlotte négy éves nővére játszik előszeretettel egy Dora’s Ballet Adventure (Dóra balettkalandjai) nevű, kifejezetten kisgyerekeknek készült játékot. A telefonok, amelyeken 1200 fénykép és 20 gyerekeknek készült alkalmazás található, a lányok kedvenc játékai közé tartoznak... „A kisebbik imádja nézegetni a képeket, és megnevezi, ki van a képen. A nagyobbik pedig imád vele fényképezni és játszani” – meséli az anyuka.
Egy új kutatás szerint ahogyan a felnőttek egyre inkább az okostelefonok, a táblagépek és az e-könyvolvasók felé orientálódnak, úgy a legkisebbek is ezt teszik – számol be a The New York Times. A 0 és 8 év közötti amerikai gyerekek médiahasználatát vizsgáló tanulmány a gyerekeknek szóló applikációkat, játékokat és weboldalakat vizsgálta. A vizsgálat reprezentatívnak tekinthető: a kérdőíveket 1463 nyolc évesnél nem idősebb gyerekkel rendelkező szülő töltötte ki.
A vizsgálatból az derült ki, hogy az utóbbi két évben drámai változás történt a gyerekek médiahasználatában. A két év alatti gyerekek 38 százaléka használ mobileszközöket: telefont, tabletet vagy e-könyvolvasót. Egy két éve készült vizsgálat szerint ez az arány azonos azzal, ami a nyolc év alattiakra két éve volt igaz.
A táblagépek az elmúlt időszakban sokkal elterjedtebbekké váltak. Ma már a családok 40 százalékában van tablet, míg 2 éve csak 8 százaléknak volt. Az idei vizsgálat szerint a gyerekek 7 százalékának ma már saját tablete van. „Egészen meglepő, mennyire gyorsan történt meg a változás” – mondja Vicky Rideout, a tanulmány egyik szerzője. „Ma már a gyerekek könnyű szerrel tudják használni ezeket az eszközöket: aki képes megérinteni egy képet, ki tud nyitni egy alkalmazást, aki meg tudja érinteni képernyőt, tud játszani is.”
A szülők gyakran büszkeséggel mondják, hogy milyen techguruk a gyerekeik. Valójában azonban – figyelmeztet Rideout – arról van szó, hogy az eszközök használata sokat egyszerűsödött az utóbbi időben. Egy tabletet vagy egy okostelefont sokkal könnyebb használni, mint egy hagyományos számítógépet. És szülők számára is egyszerűbb valami ilyesmivel lekötni a gyerekük figyelmét. Persze különböző pedagógiai szervezetek arra hívják fel a szülők figyelmét, hogy a két év alatti gyerekeknek egyáltalán nem kellene képernyő előtt időt tölteniük, a figyelmeztetés, úgy tűnik, hatástalan. A vizsgálat szerint ugyanis a két év alattiak átlagban napi egy órát töltenek különböző képernyők előtt – tévét vagy DVD-t nézve, mobilalkalmazással játszva stb. A 2 és 4 év közötti gyerekeknél a képernyő előtt töltött átlagos idő már 2 óra 20 perc naponta.
A felhasználók körének bővülésével a gyerekek számára készülő applikációk száma is napról napra nő: játékok, nyelvi fejlesztő appok, betű- és számtanító appok, zenei alkalmazások stb. Nagyon sok családnál a mobiltelefonon érhető el a családi fotóalbum is, aminek nézegetése szintén vonzó elfoglaltság a legkisebbek számára.
„Ma már egy képernyő nem csupán képernyő; rengeteg különböző tevékenységet lehet vele folytatni” – mondja Rideout. És ahogy a mobileszközökkel eltöltött idő növekszik, úgy csökken a hagyományos médiahasználattal (TV, DVD-nézés) töltött idő. De a tévé még ma is domináns időtöltés: a képernyő előtt eltöltött idő fele a tévé előtt telik.
Forrás