Hoffmann és a diákok: azonos célok, eltérő utak
Hoffmann Rózsa a Középiskolai Hálózat két küldöttével találkozott – az elhangzottakról konkrétumokat nem mondott.
A Nemzeti alaptantervről és az iskolák állami kézbe vételéről beszélgetett Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár a Középiskolai Hálózat két küldöttével csütörtök délután Budapesten a minisztérium épületében. A mintegy másfél órás találkozó utáni tájékoztatón Hoffmann Rózsa elmondta, a mostani „laza, kötetlen” beszélgetés előzménye, hogy az egyik fiatalemberrel korábban Szegeden találkozott, és akkor állapodtak meg, hogy később beszélgetnek. Hoffmann Rózsa a délutáni találkozón elhangzottakról konkrétumokat nem mondott, de azt jelezte, méltányolja, ha felkészült, tájékozott és a másik fél jóhiszeműségét nem megkérdőjelező partnerekkel ülhet egy asztalhoz.
Ábrahám Máté, a Középiskolai Hálózat egyik „küldötte” arról beszélt, szerették volna, ha a beszélgetés sajtónyilvános, ám erre nem volt lehetőség; ennek ellenére a találkozót „rendkívül termékenynek” nevezte. Úgy fogalmazott, szerinte a mostani találkozó „egy jobb rendszer felé vezető út kezdete”, és nem a „sikerpropaganda egy biodíszlete”. Azt hangoztatta, úgy látják, a szándékok és a célok közösek egy jobb oktatás létrehozására, de a módszereket és az utakat már nem feltétlenül ítélik meg azonosan. Tájékoztatása szerint a megbeszélésen szóba került a Nemzeti alaptanterv, amely szerintük „túlszabályozott”, és abban „a tanterv teljesítésére kerül a hangsúly, nem pedig a gyerekre”. Szó esett még arról is – mondta –, hogy szerintük a tanárok számára megaláztatás lehet, hogy elveszik a szakmai függetlenségüket, és szigorúan előírják nekik, mit kell tanítaniuk és hogyan. Elmondta, szóba került még az „államosítás” is, ezzel kapcsolatban utalt egy közvélemény-kutatásra, amely szerint azt a tanárok kétharmada ellenzi. Jelezte: nem értik, hogy a szakértők kétharmadát miért tudja felülírni a politikai kétharmad.