Erre bezzeg van pénz!
Már a moszkvai metró arculata sem a régi! Vagy mégis?
Ha egy állami tulajdonú vállalat arculata megváltozik, gyakran találkozhatunk a címbeli felkiáltással. Gyakran valóban indokolatlannak tűnnek a „ráncfelvarrások”, különösen, ha az eredmény nem meggyőző, és kiderül az is, hogy a projekten dolgozó formatervezők meglepően nagy összeget tehettek zsebre.
Most egy figyelemre méltó felvételre bukkantunk a Youtube-on. A videó azt mutatja be, hogyan változott az évek folyamán (1935 és 2014 között) a moszkvai metró logója.
Ha hihetünk a videónak, a logó szinte évről évre változott, ráadásul paraméterei ide-oda változtak: vonalai hol vastagabbá, hol vékonyabbá váltak; a terpesze is hol szélesebbre, hol keskenyebbre nyílt; talpát hol elvették, hol visszakapta. Hogy miért volt szükség a változtatásokra, az nem derül ki.
Az mindenesetre megnyugtató lehetett a moszkvaiak számára, hogy a gyakori változások nem jártak együtt a régi jelek cseréjével. Legalábbis 2013-ig, amikor elhatározták, hogy a metróhálózat egységes képet kap. A pénzt nem sajnálták, csupán „a stratégia kidolgozására” (bármit is jelentsen ez) 232 millió rubelt szántak (ez a jelenlegi árfolyamon kb. másfél milliárd forint). Az utasok körében végzett közvélemény-kutatás eredményeképpen megmaradt jelnek az M betű, ráadásul azt is elhatározták, hogy az állomások felett elhelyezett logók egész éjjel – az üzemszünet idején is – világítani fognak. Annak eldöntését, hogy az új logó mennyire új, kommentelőinkre és a moszkvai választópolgárokra bízzuk. Az eredeti logó tervezőjének neve nem ismert.