0:05
Főoldal | Rénhírek
Játékpiaci körkép az E3-ról

Csodálatos grafika és össznépi vérengzés

A Sony kapta az idei E3 játékipari szakkiállítás legnagyobb ovációját, de vajon miért? Kik a nyertesek és kik a vesztesek? Már most eldönthetjük, mit vegyünk karácsonyra gyermekünknek, vagy éppen magunknak – csak győzzünk átlátni az olykor meglehetősen szürreális technoblablán!

Takács Boglárka | 2013. június 12.

A nagy videojáték-kiadók rendszerint a kora nyári E3 játékipari szakkiállításra tartogatják az év legnagyobb durranásait. Idén két új videojáték-konzol is debütál, de tudnak-e valamiben újítani készítőik, vagy csak minden nagyobb és szebb lesz, mint tavaly? Röviden összefoglaljuk az öt nagy eseményt: a szoftvert és hardvert egyaránt gyártó Microsoft, Sony és Nintendo mellett hagyományosan ilyenkor lép a nagyközönség elé az Electronic Arts és a Ubisoft játékszoftver-óriás is. Ön mit szeretne inkább, felhőtechnológiát vagy egésztest-deformációt? Egyáltalán mi az az egésztest-deformáció?

Ez maradt el az idén – a Nintendo csak online sajtótájékoztatót tartott
Ez maradt el az idén – a Nintendo csak online sajtótájékoztatót tartott
(Forrás: Wikimedia Commons / popculturegeek.com / CC BY 2.0)

Microsoft – Mégsem kell a tévé

A Sony és a Microsoft már az E3-at megelőzve rendezett sajtókonferenciát, ezeken a két nagy rivális egyaránt legújabb játékgépét mutatta be. A PlayStation 4 és az Xbox One nem igazán ragadtatta el sem a rajongókat, sem a szaksajtót, úgyhogy mindkét cégnek volt mit javítania az E3-on.

A Microsoft korábbi Xbox One-bemutatóján kimondottan arra összpontosított, hogy a játékkonzolt háztartási szórakoztatóközpontként pozicionálja. Habár – mint azt részletesen elemeztük – az Xbox tényleg szuper tévédoboznak ígérkezik, de a törzsközönség elsősorban mégis játékprogramokat vár az új konzoltól.

A Microsoft tanult a kritikából, és az E3-ra rengeteg játékot hozott. Ezek közül ráadásul sok nem egyszerű folytatásnak készül, hanem teljesen új világokban játszódik – a közelmúltban egyre kevésbé volt jellemző az iparágra az efféle kockázatvállalás. Azért nem minden arany, ami fénylik – a Project Spark játéktervező-játék például időnként meglehetősen emlékeztetett a Sony hasonló sorozatára, a Little Big Planetre, a Ryse: Son of Rome pedig a szintén az antik világ által ihletett playstationös God of Warra:

Az Xbox egyik fő vonzereje mindig is a többjátékos lövöldözés volt. A műfaj idei mezőnyéből a Titanfall ígérkezik nagy slágernek:

Végre fény derült az új Xbox árára is – ötszáz dollárért vagy ugyanennyi euróért kaphatjuk meg. Ez meglehetősen sok (magyar pénzben úgy százötvenezer forint), annál is inkább, hogy mint lejjebb látni fogjuk, másnak sikerült a Microsoft alá ígérni...

Electronic Arts – Világméretű kaland

A Microsoft előző sajtótájékoztatóján már kiderült, hogy folytatódnak az Electronic Arts közkedvelt sportjáték-sorozatai, de a cég saját bemutatóján még több részletet tudhattunk meg. Bevállalós pillanat volt az új NBA Live 14 kosárlabdajáték beharangozója, slam poetry előadással:

Legkésőbb az EA sajtótájékoztatóján levonhattuk a következtetést, hogy az idei év leggyakrabban elhangzó kifejezése a „részletesen kidolgozott világ, ami a felhasználóktól függetlenül is létezik”. Mindezt a felhőtechnológia teszi lehetővé. Mind a Microsoft, mind a Sony az új konzolok indulásával egy időben rengeteg pénzt öl a hálózati infrastruktúrába, és érdekük, hogy az új játékok kihasználják a kínálkozó lehetőségeket. Az EA és a Ubisoft is kapott a lehetőségen, és mindkét cég számos olyan programot fejleszt, aminek a fő újdonsága az állandó online világ.

A további, még a felhőnél is megfoghatatlanabb technikai újításokat helyenként meglehetősen nevetséges módon próbálták eladni nekünk; ez nemcsak az EA-re igaz, de talán ezen a sajtótájékoztatón volt a legfeltűnőbb. A jobban rombolható pályákat a level – ’pálya’ és to level - ’ledózerolni’ szavak ihlette „Levolution” reklámszöveggel hirdették, az új UFC küzdősportjáték pedig „egésztest-deformációt” kínált. (Ha esetleg nem lenne egyértelmű, itt a küzdő felek teste deformálódik életszerűen, ahogyan egymásnak préselődnek.)

Itt került elő viszont az első olyan új játék, aminek női főhőse lesz – a klisékkel tudatosan szakító Mirror's Edge akció-kaland második része ráadásul az EA-show nagy záró meglepetése volt:

Ubisoft – Zene, tánc, vidámság

A Ubisoft sajtókonferenciáját a tavalyihoz hasonlóan idén is Aisha Tyler vezette. Reméljük, ebből rendszert csinálnak – Tyler humoros, ért a dolgához, és fekete nőként a fehér férfiak között gyakorlatilag egymaga felelős a nemi és etnikai változatosságért. (Ami persze meglehetősen szomorú...)

A már megszokott Ubisoft-sorozatok, mint a Splinter Cell vagy a Rayman mellett más is előkerült: a régóta készülő South Park szerepjáték kiadót cserélt, a THQ csődje után a Ubisoft szerezte meg a projektet. Az új autóversenyzős The Crew videóját pedig még azok se hagyják ki, akiket teljesen hidegen hagy a téma, mert nagyon szép:

A Ubisoft talán az egyetlen nagy fejlesztő, amely még nem adta fel a zenés-táncos játékok készítését, miután úgy tűnt, végleg kifut a trend. Jön az új Rocksmith, a Just Dance 2014, aktuális tinisztárokkal és ha jól láttuk, Gangnam Style-lal.

A Ubisoft egyik legnagyobb készülő címe a már tavalyi E3-on is bemutatott Watch Dogs. Ennek fő témája hirtelen nagyon aktuális lett (viccelődtek is rajta): a történet szerint a főhős gyakorlatilag minden ember bármilyen személyes információjához hozzá tud férni. Az amerikai titkosszolgálatok már kipróbálták, ön is tesztelné?

Az Assassin's Creed sorozat negyedik részében orrba-szájba kalózkodhatunk majd. Itt kiemelendő, hogy míg a legtöbb játékról csak átvezető animációk láttak napvilágot, a Ubisoft állítása szerint a következő videó azt mutatja, milyen lesz az AC4 futás közben:

Össznépi lövöldözés kategóriában a francia cég a Tom Clancy's The Divisionnel készül, ez a program egyben szerepjáték-elemeket is tartalmaz; vagy ha úgy jobban tetszik, szerepjáték, ami lövöldözős elemeket is tartalmaz. A The Division posztapokaliptikus Amerikája annyira tetszetős, hogy mi kevésbé posztapokaliptikusnak is elfogadnánk:

Sony – döcögős indulás, hatalmas siker

A Sony sajtókonferenciája nehezen indult; jó negyedórás csúszás után kezdődött csak, és utána is sok volt az üresjárat. Előkerült a televízió mint téma – ez már a Microsoftnak sem jött be. A játékbemutatók között gyakran esetlenek voltak az átvezetések, és beletelt egy időbe, mire felpörgött a show, de a japán cég végül hatalmas sikert aratott. Igaz, ebben fontos szerepet játszott az is, hogy az új PlayStation az ígéretek szerint olcsóbb lesz, mint az új Xbox – négyszáz dollárért vagy euróért (körülbelül százhúszezer forintért) már hazavihető.

A Sony figyelt az előző sajtótájékoztató fogadtatására – akkor az egész internet azon röhögött, hogy az új gép bemutatóján a cég nem képes megmutatni magát az új gépet. Most végre megcsodálhattuk az új PlayStationt a maga teljes valójában. Hatalmas meglepetésre egy fekete műanyag dobozt láthattunk, de a rajongókat ez is boldogította.

Óriási tapsot és örömujjongást kapott az a bejelentés, hogy a PS4 nem fogja korlátozni a használt játékok futtatását, és nem kell majd internetcsatlakozás a működéséhez. (A Microsoft épp ellenkező irányba mozdult.) Mi korábbi E3-akról sem emlékszünk ekkora ovációra:

A Quantic Dream stúdió nemcsak játékot hozott, hanem egy rövid, a PS4 grafikai képességeit bemutató animációt is. A The Dark Sorcerer poénját nem lőjük le, érdemes megnézni (hamarosan hosszabb változat is lesz belőle!):

A rengeteg cím közül kiemelkedett még a The Order: 1886, a lovagkort és a modern hadviselést ötvöző univerzumával:

A Sony több kis független fejlesztővel is leszerződött, például a közönségkedvenc Bastion alkotói is új játékkal készülnek. A Sony munkatársai a sajtótájékoztatón is hangsúlyozták, hogy szeretnék a PlayStationt a független fejlesztők számára a legjobb, legnyitottabb platformmá tenni. Hajrá – habár a PC-t nehéz lesz nyíltságban felülmúlni... A függetlenek játékaiból bemutatott összeállítás mindenesetre az egész E3 egyik legérdekesebb része volt, még úgy is, hogy több benne szereplő cím (például az Octodad és a Don't Starve) PC-re már megjelent:

A Sony-sajtótájékoztató nagy meglepetése volt, hogy a Square Enix mindenki által halottnak hitt projektje, a Final Fantasy Versus XIII hamvaiból feltámadva és Final Fantasy XV-re átnevezve gyönyörű videóval tért vissza. Reméljük, hamarosan ki is próbálhatjuk!

A Halo sorozatot sikerre vivő Bungie új játéka, a Destiny szintén csodaszép volt – a Destiny a hagyományos belsőnézetes lövöldözős formulára épül, de azt az eddig látottak alapján tökélyre viszi:

Nintendo – Olcsó hús?

A Nintendo már tavaly piacra dobta új játékkonzolját, a Wii U-t. Ezzel megelőzte a Sonyt és a Microsoftot, azonban a Wii U indulása igencsak balul sült el. A megszállott játékosokat az zavarta, hogy a Wii U technikailag meglehetősen gyengére sikeredett – a gép körülbelül a Microsoft és a Sony kifutó modelljeivel van egy szinten –, ráadásul a mai napig kevés játék készült hozzá. A kevésbé fanatikus felhasználók pedig nem igazán értették meg, hogy a Wii U teljesen külön játékgép, nem csak a huszonötmilliomodik Wii-kiegészítő.

Talán a Wii U kudarca miatt is akarta a Nintendo az idén olcsóbban megúszni az E3-at... A japán cég a megszokott élőszereplős sajtókonferencia helyett idén csak előre rögzített, online nézhető videóösszeállítást kínált. (A rajongók pedig a hajukat tépték, mert a videólejátszás épp a Nintendo központi oldalán nem működött.)

Innovációval a bemutatóban szinte egyáltalán nem találkoztunk, pedig a végén már nagyítóval kerestük az újításokat. Lesz új Mario minden mennyiségben, csakúgy, mint minden évben. Hamarosan megjelennek a Wii játékok Wii U változatai – lesz Wii Fit U, Wii Party U – és a megszokott Nintendo-sorozatok is folytatódnak. Kicsit szomorú, de jellemző, hogy az is nagy hírnek számított, hogy a Legend of Zelda: The Wind Waker, a Nintendo egyik legnagyobb klasszikus játéka hamarosan felújított kiadásban lát újra napvilágot:

Más tekintetben is úgy tűnt, a Nintendo nem igazán naprakész. Mint az elmúlt hónapokban kiderült, az emberek szeretnek a Wii U tablettel rajzolni, de eddig erre szinte egyáltalán nem volt lehetőség; csak most készül egy komolyabb rajzprogram a platformra. Nem értjük, ezt a felhasználói igényt miért nem lehetett az indulás előtt előre látni és kihasználni.

Kicsi öröm az ürömben, hogy a Nintendo is büszkélkedett a független fejlesztők Wii U-ra készülő játékaival. A Monolithsoft kurta-furcsa X névre hallgató monstre szerepjátéka pedig minden előzetessel egyre jobban néz ki. Most már igazán elnevezhetnék valahogy...

Az egyetlen formabontó Wii U cím a The Wonderful 101 volt. Ebben a látottak alapján úgy kell megküzdenünk szörnyekkel, hogy egy kupac emberből szuper csodafegyvereket rakunk össze:

Jó lesz nekünk?

Az idei E3 pozitívuma, hogy az új konzolok végre rivalizálást hoznak a kissé tespedt játékiparba. Új játéksorozatok indulnak, most a vadabb ötleteknek is kicsit nagyobb az esélye a megvalósulásra, mint az elmúlt években. A független fejlesztőket több cég is igyekszik megnyerni magának, úgyhogy várhatóan az apró, olcsó, de friss és vakmerő játékokból sem lesz hiány.

Szintén örömhír, hogy a mostanában igencsak gyengélkedő Sony összeszedte magát, és képes volt a legjobb sajtótájékoztatóval előállni. Kérdés, az ingatag pénzügyi helyzetű óriásvállalat hogyan fog kijönni abból, hogy gépenként száz dollárral aláígért a nagy vetélytárs Microsoftnak.

Az idei év kulcsszava a felhő, ezen kívül nagy technikai újításokat nem igazán láthattunk. Sőt, mi ennek sem örültünk maradéktalanul; azt ugyanis egyelőre nem igazán tudja senki sem, mi lesz a csodálatos, felhasználóktól függetlenül létező világokkal egy-két év elteltével. A tapasztalat az, hogy a cégek mindig hamarabb szokták leállítani a szervereket, mint ahogy azt a játékosok szeretnék...

Legnagyobb bánatunk azonban az, hogy a nagy kiadók továbbra sem szeretnék forradalmasítani a történetmesélést. Minden játékban lőni kell, megmenteni a világot, vagy lehetőség szerint mindkettőt egyszerre. Női főhősök alig akadnak, a kopasz űrgárdisták divatja után idén már egyenesen a harci robotok és a szuper sportkocsik uralták a terepet. Az elembertelenedő játékiparban még a független fejlesztőkben bizakodhatunk; mostanában szerencsére nekik is egyre tágabb tér nyílik. Mi mindenesetre figyelünk a további fejleményekre, és ezekről időről időre olvasóinknak is beszámolunk...

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!