Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
Minden idők legnagyobb magyar publicistája, az olykor verselgető Ady Endre 1902 januárjában szamojéd erkölcsűnek nevezte szeretett magyar népét. Vajon miért? És milyenek azok a szamojéd erkölcsök?
Erkölcseink egyre csak romlanak és züllenek. Látta ezt már Cicero is majd kétezer évvel ezelőtt, mikor Catilina elleni beszédében így kiáltott fel: O tempora, o mores!, vagyis Micsoda idők, micsoda erkölcsök! (És ezt a mondását még két másik beszédében is elsütötte.) Cicero a burkolt hatalomvágy, az ármány és összeesküvés, a politikai morál züllése ellen szólalt fel. Ady Endre viszont szokása szerint a posványban dagonyázó magyar politikai elitet ostorozta Menjünk vissza Ázsiába című írásában (Nagyváradi Napló, 1902. január 31.) A felütés elég erős:
Szeretett úri véreim: a serleg tele. Nincs már itt nekünk semmi keresnivalónk: gyerünk vissza Ázsiába!… Egy kis helyet talán kapunk, persze lehetőleg távol még az ázsiai kultúrára hajlandó népektől is.
A folytatás nem kevésbé:
E dicső, gazdag történelmű úri népségtől lakott ország tegnap szerencsésen elérte a legbalkánibb nívót. Az a gyalázatosságában is mulattató komédia, mely ez ország keserves parlamentjében tegnap lefolyt, bele fog kerülni a történelembe. […] Szeretett úri véreim, Ázsia ordított fel tegnap bennetek. A nosztalgia, a nomád, baromi ember méla vágyakozása rohamba tört ki.
Mi történt „ez ország keserves parlamentjében”? A Pesti Napló január 30-án ezt írta:
Ady Endre levonta a következtetést, nincs helyünk Európában, ki fognak minket innen kergetni:
Néznek bennünket kultúrnépek. Látják képtelenségünket a haladásra, látják, hogy szamojéd erkölcsökkel terpeszkedünk, okvetetlenkedünk Európa közepén, mint egy kis itt felejtett középkor, látják, hogy üresek és könnyűk vagyunk, ha nagyot akarunk csinálni, zsidót ütünk, ha egy kicsit már józanodni kezdünk, rögtön sietünk felkortyantani bizonyos ezeréves múlt kiszínezett dicsőségének édes italából, látják, hogy semmittevők és mihasznák vagyunk, nagy népek sziklavára, a parlament, nekünk csak arra jó, hogy lejárassuk. Mi lesz ennek a vége, szeretett úri véreim? Mert magam is ősmagyar volnék s nem handlézsidó, mint ahogy ti címeztek mindenkit, aki különb, mint ti. A vége az lesz, hogy úgy kitessékelnek bennünket innen, mintha itt sem lettünk volna.
A jóslat mostanában kezd beteljesedni. Minket itt és most azonban nem a közelgő kiűzetésünk érdekel, hanem a cikkben említett szamojéd erkölcsök. A korabeli magyar sajtóban a lenézéssel tárgyalt távoli és egzotikus népekkel kapcsolatban gyakran olvasható a „szokásaik és erkölcseik” fordulat. Szerepel a szamojédokkal kapcsolatban is. Ezeket az erkölcsöket azonban nem részletezik. Nem emlegetik az arktikus népek azon szokását sem, hogy a házigazda a vendégnek fölajánlja lányát vagy feleségét.
(Forrás: Cornelis de Bruijn: Reizen over Moskovie, door Persie en Indie. Aszterdam, 1711.)
Vajon mit jelentett Ady Endre számára a szamojéd erkölcs, és hol olvashatott róla? 1901-ben a Magyar könyvtár 213. köteteként jelent meg a Multatuli álnéven író Eduard Douwes Dekker holland szerző Szaidzsa és egyéb elbeszélések című könyve. Erkölcsös és erkölcstelen című tanmeséje szerint egyszer egy szamojéd ember szakított népe azon szokásával, hogy egész testét avas olajjal kenje be. Ezért a bölcsek erkölcstelennek kiáltották ki. Hiába volt jó vadász, hiába ejtett el mindenkinél több tengeri kutyát [fókát], végül éppen egy tengeri kutya csontjával verték el. Ezt a történetet Multatuli könyvének megjelenése (és Ady Endre írása) után több magyar újság is közölte (Népszava, 1907. december 8.; Kecskeméti Újság, 1910. június 12.; Pesti Napló 1914. február 13.; Tükör, 1919. június 8.).
Kiegészítés (2022. 03. 02.)
A nagy zegernyei-sejtés cáfolata
Midőn a járvány okozta problémákat leküzdve végre könyvtárba jutottunk, meglepve tapasztaltuk, hogy Multatuli Szaidzsa és egyéb elbeszélések című könyvében nincs benne a szamojéd erkölcsökről szóló történet. Tovább nyomozva, Szinnyei Józsefnél azt találtuk, hogy a Művészvilág című folyóirat is közölte Multatuli néhány kisebb írását. Mikrofilmen átforgatva a Művészvilágot, találtunk is két másikat, de amit kerestünk, az nem lett meg. Csakhogy a mikrofilmen nem volt rajta a folyóirat összes száma, vagyis még a Széchényi Könyvtár sem rendelkezik a teljes sorozattal. A hiányzó forrás ellenére a kapcsolat Multatuli írása és az Ady Endre által említett szamojéd erkölcsök között nyilvánvaló. Reméljük, hogy egyszer rábukkanunk az Ady Endrét inspiráló írás első közlésére.
A történet a konzervatív kátrányba ragadt bölcsek és az új idők új illatszereivel betörő fiatalember konfliktusáról szól. Az újító gondolatok elleni nagyon hasonló eljárást jegyzett fel 1100 évvel ezelőtt Ibn Fadlán a türköknél:
Úgy tűnik, az értelmiségellenesség nem a mai populista politikusok találmánya. A szamojéd eljárás azért valamivel humánusabb volt, mint a türk.
Ez az írás az Információs és Technológiai Minisztérium támogatásával a Tématerületi Kiválósági Program: Magyarország és a Kelet kapcsolatának régészeti kutatása (Keleti Örökségünk PPKE Interdiszciplináris Történeti és Régészeti Kutatócsoport TUDFO/51757-1/2019-2022/ITM) projekt keretében készült.
Kapcsolódó tartalmak:
Hasonló tartalmak:
Hozzászólások (24):
Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)Az összes hozzászólás megjelenítése
@Kincse Sz. Örs: Igen, igen, bizonyára reklámot akart elhelyezni, csak hát ha nincs hova... magatokra vessetek :-D :-/
@okeyo: ez mi szeretne lenni? egy furcsán megfogalmazott anyagi felajánlás a nyest működtetésére? vagy csak egy ilyen általános feddés? nem pont értem.
Kedves NYEST szerkesztők, havonta egy írás. Nem sok az egy kicsit?
@Fülig James:
Ady egy "fene (gyerek)" volt? Hát, igazad van, valami olyasféle, de zseni..
@Buxoro: Spongya rá
"Ady "úri" viselkedése nem sokkal tért el szerinte sem -erkölcs tekintetében- az akkori politikusokétól.."
Erre van egy klasszikus: "Gondolta fene", na meg te.
Ady biztos nem.
@Fülig James:
-Ady korában a politikusok nagy része "úri véreiből" került ki.
Ady "úri" viselkedése nem sokkal tért el szerinte sem -erkölcs tekintetében- az akkori politikusokétól..
Ady, ezt a viselkedést maga is elítélte, és "önmarcangolta" magát verseiben..
-Az emberek akik hajlamosak rá, lopnak (pénzéhség, hatalom éhség, hírnévre vágyás miatt), vagy
rákényszerülnek a lopásra (nincs mit enniük, és munkát sem kapnak, mert vagy
nem alkalmasak fizikailag vagy szellemileg, nem tanultak, lusták, vagy
sport számukra megszegni mindent ami törvényes mert kamaszok (belső átmeneti kényszer), vagy
bolondok, vagy
amihez valamilyen bármiféle lopáshoz vezető ingerük van)..
Hogy ne tudja meg lehetőleg senki, ezt titokban teszik, a várható büntetés miatt vigyáznak, vagy
ha olyan helyzetben vannak, hogy a büntetést képesek elhárítani, megakadályozni, féltik a jó hírnevüket..
-"Praktikus erkölcs"-nek azt gondolom, amikor pl. egy társadalom rákényszerít emberekre valamilyen viselkedési módot, megmondja, hogy mit kell tenniük (totalitárius társadalom) és csak titokban véthetnek (védekezhetnek) ellene pl. lopás által (különben éhen halnának (pl. a parasztság "padlás söprések" miatt a kommunizmusban), vagy
a természeti környezet megváltozik és élhetetlenné lesz (pl. őserdőből pusztává, majd sivataggá válik)..
@mederi:
"Ady Endre viszont szokása szerint a posványban dagonyázó magyar politikai elitet ostorozta", a cikk szerint, ami egyrészt igaz is..
Ja, és ugyanakkor persze cinikusan úri véreinek is nevezte a politikusokat.. :) Mi ez, ha nem mű önostorozás (...)"
Bocs, de miért volna ez (bármilyen) önostorozás, ha egyszer Ady nem volt politikus?
Egyébként mit jelent a praktikus erkölcs, pld. csak akkor lopsz, ha nem látják?
@zegernyei: Tényleg, erről az ügyről lehet valamit tudni? Vajon a hatóság elhajtotta a búsba, hogy tessék kevesebbet inni?
gekovacsistvan: Nyomatékos kérésünk ellenére változatlanul irogat nekünk az ajánlott sorrend megtartása nélkül. Mégegyszer:
1. visszavonja a feljelentését,
2. bocsánatot kér.
Amíg ezekkel nem végez, a kommentjeit töröljük
@Fülig James: 9
"Ady Endre 1902 januárjában szamojéd erkölcsűnek nevezte szeretett magyar népét. Vajon miért?" (cikk)
Ady Endre szerint szamojéd erkölcsű, de valóban az övé az ilyen bélyeggel ellátott nép?....
Hogy miért, azt ecsetelte, de amit írt, az "kicsit a levegőben lóg" szerintem, amire ki is tértem...
"Ady Endre viszont szokása szerint a posványban dagonyázó magyar politikai elitet ostorozta", a cikk szerint, ami egyrészt igaz is..
Ja, és ugyanakkor persze cinikusan úri véreinek is nevezte a politikusokat.. :) Mi ez, ha nem mű önostorozás (szerintem), vagy nem éppen stabil (erkölcsös?) gondolkozásra vall? Az újságírás alapjait nyilván jól tudta, és alkalmazta, gondolom, nagyon sikeresen.. :)
Szerintem a magyar nép, ha szamojéd erkölcsű, akkor csupán praktikus erkölcsű (mint a szamojéd is), és mint minden más nép, aki szeretné túlélni az aktuális politikai vonulatokat.. Ez viszont mint írtam is, az én (nyilván bírálható) véleményem..