Tartsunk disznót az iskolában!
Hazánkban az iskolákban legfeljebb a biológia szertárban szaladgál néhány egér vagy hörcsög. Nagy-Britanniában nagyobb léptékben űzik az iskolai állattartást.
Mit szólna, ha gyermekének azért rendszeresen hajnalban kéne kelnie, hogy megetesse az iskolai csirkéket vagy kimenjen a pónikért a legelőre? Manapság már Nagy-Britannia számos bentlakásos tanintézményében tartanak állatokat, melyeket egy-egy pedagógus irányításával a tanulók gondoznak és etetnek, írja cikkében a The Telegraph.
Az iskolai karámokban és udvarokban számos állatfajt tartanak. A hörcsögök és tengerimalacok például igen népszerűek. Az ilyen kis állatokat akár a gyerekek otthonról is behozhatják. Ez különösen a tanév elején nagy segítség a pedagógusoknak. Az állatkával ugyanis az otthon egy szelete is beköltözik a gyerekekkel a bentlakásos iskolába. Így azok a tanulók, akik kedvencüket behozhatják, kevésbé szenvednek a honvágytól.
Ám nem csak kis, lakásban tartható kedvencekről van szó. A nagyobb farmokon tyúkok, nyulak, kecskék és disznók népesítik be az iskolák udvarát. Egyes intézmények pónikat tartanak. Más helyeken inkább egzotikus állatokra voksolnak. Van, ahol flamingók és pávák sétálgatnak vagy kis méretű kenguruk ugrándoznak a parkban.
Az állattartás természetesen nem csak hobbi. Az iskoláknak az állati termékekből valamennyi bevétele is származik. Ám nem ez a fő oka annak, hogy megnyitották az iskolakapukat az állatok előtt. Alan McLean oktatáspszichológus szerint az állattartás, állatsimogatás nagyszerű módszer a gyermekekre nehezedő stressz csökkentésére. A pszichológus elmondta, hogy a gyerekek közérzetére és iskolai teljesítményére a legrosszabb hatással a stressz van. Ha valakinek vérében tartósan magas a stresszhormon, a kortizol szintje, az hátrányosan befolyásolja az agykéreg fejlődését. Ez előzhető meg többek között azzal, ha a gyerekek rendszeresen állatokat simogatnak.
Mára az iskolai farmokat működtető brit oktatási intézmények száma meghaladta a százat. Az állattartásnak ugyanis nem csak nyugtató hatása van. Az állatgondozás rendszerességre szoktatja a gyerekeket, s ennek következtében jobban tudják beosztani az idejüket. Emellett sok tanulónak nő az önbizalma is. Végül az sem elhanyagolható szempont, hogy amíg az állatok körül tevékenykednek, a gyerekek a szabadban vannak – nem pedig a szobában merednek a képernyőre.
Forrás
Flora Watkins: Pets at school: meet the 'the other boarders'