Minden iskolába kéne egy kutya!
A kutyák nagyon empatikusak, könnyen ráhangolódnak az emberre, ez pedig segítheti az olvasási nehézségekkel küzdő gyerekeket...
Nehezen megy gyermekének az olvasás? – Biztassa, hogy olvasson fel a kutyának! Ez ugyanis növelheti az olvasási nehézségekkel küzdő, az olvasásban bizonytalan, a felolvasástól stresszelő gyerekek önbizalmát – derült ki egy kutatásból, amelyről a BBC számolt be nemrégiben.
A The Bark and Read Programme (’ugatás és olvasás program’) elnevetésű akciót egy kutyatartással foglalkozó brit szervezet indította. Szerintük a gyerekek olvasástudását az fejleszti, és az olvasottságukat az teszi lehetővé, ha képesek legyőzni a félelmeiket, és megtalálják az örömöt az olvasásban. A kutyák ebben a folyamatban kulcsszerepet játszhatnak: ők ugyanis nem ítélik el az emberek által esetleg gyengének mondott felolvasást, ugyanakkor nagyon figyelmesek és csodálatosan tudnak hallgatni.
Tony Nevett, a program elindítója szerint a kutyás felolvasás nagyon működik a gyerekek esetében. „A kutya nem ítél el, nem kritizál, ez pedig magabiztosságot, önbizalmat ad a gyereknek, ami javítja a teljesítményét” – mondja. „A gyerekek először csak leülnek, és simogatják a kutyát. Ez megnyugtatja őket, nem érzik kényelmetlenül magukat.” A programot kifejezetten olyan gyerekeknek alakították ki, akik olvasási problémákkal küzdenek – derül ki az ötletgazda beszámolójából.
Tony több száz angliai iskolába ellátogatott már speciálisan képzett kutyájával, Dannyvel. Arról számol be, hogy mindig lát pozitív eredményeket. A siker annak köszönhető, hogy a kutyák nagyon könnyen rá tudnak hangolódni az emberek érzelmeire. „Vannak vizsgálatok, amelyek kimutatták, hogy a kutyák empatikus lények. Például ha valaki szomorú, a kutya gyakran oda fog hozzá menni, még akkor is, ha nem ismeri az illetőt” – magyarázza Fiona Firth, a programot szponzoráló állateledelt gyártó cég munkatársa, aki maga is kutyaszakértő.
A kutyákat rendszeresen használják terápiás célokra olyan gyerekek esetében, akiknek viselkedési vagy érzelmi zavaraik vannak. Egy tanárnő arról számol be, hogy kifejezetten jó hatással van az olvasásterápia azokra a gyerekekre, akik nehezen olvasnak, mert nincs önbizalmuk. „Az olvasási probléma a gyerekek körülbelül 70 százalékát érinti a mi iskolánkban. Ők egyszerűen bevonulnak Dannyvel a könyvtárba és hangosan felolvasnak neki. Ez megerősíti az önbizalmukat, ami nagyon jó hatással van az olvasásukra. Minden iskolában kellene egy kutya!” – mondja Lynda Morgan.
Forrás