0:05
Főoldal | Rénhírek

Olvasható betűméretet!

Az ombudsman szerint a közszolgáltatók dokumentumainak közérthetősége mellett az is fontos, hogy azokat mindenki számára olvasható betűméretben tegyék közzé – közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala az MTI-vel.

MTI | 2013. március 21.

A közlés szerint Szabó Máté alapjogi biztos egy panaszbeadvány nyomán vizsgálta a közszolgáltatók írásos dokumentumainak olvashatóságát.

A közleményben emlékeztettek arra, hogy a szolgáltatónak jogszabály írja elő a közérthetőség, ellentmondás-mentesség és áttekinthetőség követelményét. Az ombudsman hangsúlyozta azonban: hiába érthető, áttekinthető a szöveg, nem éri el a célját, ha a betűméret miatt egyesek számára nehezen vagy egyáltalán nem olvasható.

Az ombudsmannak küldött panasz egy elektronikus hírközlési szolgáltatót érintett, de mivel az olvashatóság követelményének valamennyi közszolgáltató gyakorlatában érvényesülnie kell, a biztos a nemzetgazdasági és a nemzeti fejlesztési miniszter intézkedését kérte. Szabó Máté azt javasolta, hogy jogszabályban határozzák meg a közszolgáltatók dokumentumainak minimális betűméretét.

Az ombudsmani jelentés teljes szövege

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (4):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
11 éve 2013. március 21. 20:19
4 El Vaquero

@Krizsa: Na, miket meg nem tudunk. Lehet talán vegyészi szakmai ártalom ez a gyökökhöz vonzódás? :D

A cikk érdeméhez: modern böngészők korában a betűméret nem téma, vakegerünk rátapos a nagyításra (akár képnagyítás nélkül), és akkorában tudja elolvasni, hogy abba fog belevakulni.

11 éve 2013. március 21. 19:40
3 Szalakóta

Az ombdusman talán a gyengénlátókra gondolt. Tehát a normál, 12-es méretnél nagyobb betűk kellenek. Bár azt meg lehet, hogy mi olvassuk nehezebben, mert nem azt szoktuk meg.

Több ismeretterjesztő kiadvány kellene különféle tárgykörökben. Anélkül hosszú elmagyarázni például, hogy miért nincs sok értelme a ciklikus csoport centrumában levő kvadratikus alakról beszélni.

11 éve 2013. március 21. 18:55
2 Krizsa

Nem olyan nagy prablem. S az ombudsmannak igaza van: a nagyközönség által, úgy általában olvasható betűméret a könyvekből ismert. Ez ... ha muszáj, még az egy-másfél dioptriásoknakl is olvasható - szemüveg nélkül. Az átlagember tehát ezt látja. Kisebb betűket azonban nem lát.

A másik problémára - úgy látom - nem tért ki az ombudsman:

a jogi, orvosi, gazdasági (banki), stb. szövegeket még a MÁSMILYEN diplomás sem érti.

Én vegyész vagyok, én sem.

De nem is kellene értenie. Hanem egy demokratikus államban minden szakmának volna a kötelessége LEFORDÍTANI a szakmai dumát a nem abban szakember - urambocsá a takarító szakmájú - részére.

Kötelezően lefordítani!

Ha nem... akkor ez ennyibe kerülhet neked: forintösszeg.

Ha felvállalod az orvosi kezelést / műtétet akkor ez a következő egészségi károsodásokat okozhatja neked 1-3 éven belül, 10-40-100%-os valószínűséggel: LISTA.

Olyan bajokat, amelyek eddig még nincsenek neked, igen?...

Kell? nem kell?

Mit tehetsz még ezen kívül?

Azonnal fogyjál le NORMÁL súlyra /

végezz bármilyen fizikai munkát hetente háromszor /

vagy menjél, de rendszeresen ám, sportolni /

menj ki gyakran a napra /

tűrd el az eltűrhető kisebb bajokat-fájdalmakat, mert 80%, hogy maguktól is rendbejönnek /

zabálj végre naponta zőccséget, gyümölcsöt, stb.

Szal ELEGÜNK VAN a szakmai átverés szövegekből. Egy demokratikus államban mindenkinek joga van (volna) tudni, hogy hol fog megbukni.

11 éve 2013. március 21. 18:05
1 Sigmoid

Hm hát érdekes kezdeményezés. Bizonyos szempontból talán dícsérendő, de mondjuk nagyító és szemüveg eddig is volt a világon, és a "mindenki" kitétel elég érdekes irányba is elvihet.