Nem rangsorolják a nyelveket
Sem a minisztérium, sem az államtitkárság nem rangsorolja a különböző nyelveket – állítja közleményében a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkársága az Origón megjelent hírekkel kapcsolatban.
„A hírportál birtokába jutott munkaanyagban a szaktárca nem az angol nyelv háttérbe szorítását javasolja, pusztán arra a szakmai körökben folyó vitára utal, amely szerint, aki első nyelvként angolt tanul, az nehezebben sajátít el második idegen nyelvet, mint az, aki valamelyik neolatin nyelvvel ismerkedik meg először” – írják a készülő nyelvoktatási stratégiával kapcsolatban.
„Bár a hírportál állítása szerint birtokába került a nyelvoktatási stratégia munkaanyaga, arról mélyen hallgat, hogy a tervezet egyértelműen leszögezi, hogy az angol nyelv ismerete alapkövetelmény” – áll a közleményben. Kiemelik: sem a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, sem az államtitkárság részéről soha egyetlen olyan kijelentés nem hangzott el, amely azt sugallná, hogy bárki „magától” elsajátíthat egy idegen nyelvet.
A tárca vezetői ennek épp az ellenkezőjét hangsúlyozva minden nyilatkozatukban azt közvetítik, hogy a nyelvtanulás és minden más tanulás szorgalmas munkát igényel. „Abban a tekintetben is következetes az álláspontunk, hogy Magyarországnak geopolitikai és kulturális adottságai okán a többnyelvűség irányába kell erőteljes és hatékony oktatáspolitikai lépéseket tennie. Újra tájékoztatunk tehát mindenkit, hogy a nyelvoktatási stratégián egyetemi és gyakorlati szakemberek sokasága dolgozik hónapok óta. A szakmai egyetértés kilátásaival bíró tervezetet rövidesen nyilvánosságra hozzuk, és társadalmi vitára bocsátjuk.”
Előnyben a neolatin nyelvek?
Az Origó még júliusban közölte egyik cikkét a stratégiáról: információik szerint felmerült az is, hogy előnyben részesítenék a neolatin nyelveket, például a franciát és a spanyolt. Írták: minden középiskolában minimum két idegen nyelv tanítása kötelező lesz, de a nyolcosztályos gimnáziumokban legalább három idegen nyelvet kell majd tanítani.
Több forrás szerint a több hónapja készülő nyelvoktatási stratégia egyik korábbi változatában az is szerepelt, hogy az általános iskolákban ne az angolt tanítsák első nyelvként, ez a terv azonban a végleges változatban valószínűleg nem szerepel majd – írta az Origó.
Friss írásukban közölték továbbá: háttérbe szorítaná az államtitkárság az angol nyelv oktatását. A tervezet szövege szerint „szerencsés, ha az első idegen nyelv nem az angol, didaktikai okból. Az angoltanulás kezdeti, nagyon gyors és látványos sikerei azt a tévképzetet kelthetik a tanulókban, hogy idegen nyelvet ilyen könnyű tanulni.” Előnyben részesítené az államtitkárság a franciát, a spanyolt és a németet. A tervezet szerint az első idegen nyelvet negyedikben, a másodikat hetedikben kellene elkezdeni tanulni – írta legutóbb az Origó.
Választhatóvá kéne tenni, hogy az angol mellett mely nyelvterület érdekli inkább a diákot, nyilván gondolok itt a németre (avagy valamely skandináv nyelvre bár abból nehezebb tanárt találni) a germán nyelvterületre, a neolatin nyelvekre illetve a szláv nyelvekre amelyek mind-mind lefedik egy-egy igen jelentős részét a kontinensünknek.
Igazat adok El Mexnek, a szlovén nyelvtan is nehéz, főleg a három szám jelenléte, azok névmásai végett, de idővel már könnyű és egyszerű
Nem tudom, hogyan lehet azt állítani, hogy bármely nyelv megtanulása után egy másik nehezebb. Eleve nehéz általánosítani, hiszen a nyelvtanulás nagyban függ az egyéntől, meg attól is, hogy érdekli-e vagy csak muszájból tanulja-e az adott nyelvet.
Ráadásul ha Mórickának nehezen megy a francia és előtte már 5 évig tanult angolul, akkor honnan a csudából tudhatjuk, hogy hogy menne neki akkor, ha nem tanult volna előtte angolul?
Én valahogy nem hiszem, hogy azért sajátítaná el valaki a francia nyelvtant nehezebben, mert előtte egy ahhoz képest (bizonyos tekintetben) egyszerűbb nyelvtanú angolt tanult.
Ha a szókincset vesszük, akkor meg egy csomó angolul már megtanult szóról kiderül, hogy francia import – ez inkább könnyebbségnek tűnik.
A kiejtés és az íráskép közti kapcsolat erősebb a franciában, így az angol után ez megint csak egyszerűbbnek tűnik.
Nem szubjektív nehézség, hanem objektív célszerűség alapján kellene rangsorolni.
Szerintem sincs sok értelme nincs az alapján rangsorolni a nyelveket, hogy "mennyire nehezek". Az angolnak a nyelvtana egyszerű, tehát az elején könnyű, utána egyre nehezebb lesz, az újlatin nyelveknél pedig a nyelvtan nehéz, de utána viszonylag könnyűek.
Én egyszerre kezdtem el tanulni az angolt és a spanyolt, előtte oroszt tanultam, az való igaz, hogy a spanyol nehézsége az oroszéval vetekszik inkább. De ez az egész szubjektív.