A pedagógusok alacsony bérei a hibásak
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) a tanárképzés átalakításáról szóló tervezet néhány pontjával ért csak egyet, mint például a hosszabb gyakorlati idő bevezetése. Úgy vélik, legkevésbé a bolognai képzés az okozója a pedagóguspálya népszerűtlenségének, sokkal inkább a szégyenteljesen alacsony bérek tehetnek erről – írja a Magyar Nemzet.
Ahogy arról hírt adtunk, megváltoztatná a pedagógusképzés rendszerét a kormány, többek között az általános és középiskolai tanárképzések szétválasztásával, a gyakorlati idő növelésével, illetve a kétszakos, egyciklusú, osztatlan képzés visszaállításával.
A pedagógusok is szükségesnek tartják a tanárképzés korszerűsítését és egyetértenek azzal, erősíteni kell a gyakorlati képzést annak érdekében, hogy valóban kiderüljön, a leeendő tanár alkalmas-e a pályára.
„Égető szükség van a pedagóguspálya vonzóvá tételére, hiszen 10-15 éven belül nyugdíjba megy a tanárok 60-70 százaléka” – mondta el Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, majd hozzátette: a gyakorlati idő erősítése jó terv, de nem a képzés végére, hanem korábbra kellene tenni a gyakorlatot. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke kifogásolta, hogy a sajtóból értesül a változásokról. A PDSZ és PSZ elnökei egyetértenek abban, hogy jelenleg nem indokolt az általános és középiskolai tanárképzés szétválasztása.
Előbbi úgy véli, mivel még nem végzett a legelső bolognai évfolyam, ezért nem érdemes következetéseket levonni a munkaerő-piaci helytállásukkal kapcsolatban. Galló Istvánné pedig elmondta, biztosítani kell az átjárhatóságot a középiskolai és általános iskolai tanári fokozat között.
Valamint azt is szóvá tette, félő, hogy a hatéves képzési idő riasztólag hat majd a fiatalokra. Mindkét szakszervezet támogatja a gyakorlati képzés arányának növelését, viszont az elméleti oktatással párhuzamos, nem végzősként megkezdett gyakorlatot ajánlanak.