Jó pedagógus – eredményes oktatás
A sikeres, eredményes oktatási rendszer felépítéséhez, működtetéséhez mindenképpen jó pedagógusokra van szükség, de a pedagógusok élethelyzete igen riasztó képet mutat – mondta Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának fideszes elnöke pénteken Budapesten.
Az Apáczai Kiadó által szervezett országos közoktatási szakmai konferencián Pokorni Zoltán hangsúlyozta: a pedagógusok helyzetét rontja, hogy magas ugyan a képzettségük, de alacsony a fizetésük, és sokuknak másodállást kell vállalniuk a megélhetésért. A közeljövőben sokan mennek közülük nyugdíjba, de az utánpótlás körül nehézségek tapasztalhatók, egyre csökken a pedagógusképzésre jelentkezők pontszáma - tette hozzá.
A nehéz helyzetben lévő magyar gazdaság azonban csak arra adhat pénzt, ami valamilyen értéket mutat fel cserébe, ezért az oktatás minőségét mindenképpen emelni kell - közölte.
Mint kifejtette, az elmúlt húsz évben több próbálkozás is történt az oktatási rendszer megreformálására, és bebizonyosodott: tévhit azt gondolni, hogy a pedagógusok munkájának magas színvonala adottság, amely nem tud romlani. A pedagógusok helyzetének javítása igen sok pénzbe kerülne, ezért ezt is sokszor halasztották már el - fűzte hozzá. Az oktatásban gyakran a "magára hagyatottság keserűségét" érzik, úgy látják, csak az számít, mennyibe kerül az oktatás, a tartalom nem fontos - jegyezte meg.
Pokorni Zoltán emlékeztetett: a jól működő oktatási rendszerrel rendelkező országokban a pedagógusok általában a diplomás átlagbért kapják, Magyarországon azonban ettől jóval elmaradnak a fizetések. Arra is felhívta a figyelmet, hogy önmagában a több pénz nem hoz minőségi javulást az oktatásban, ezt a Medgyessy-kormány béremelése is bizonyította.
A pedagógusok között mindenképpen differenciálásra van szükség, a kérdés az, hogy miként mérjék a teljesítményüket, ki végezze, és milyen következményekkel járjon az eredmény – mondta, hozzátéve: csak az az értékelés jó, amelynek valóban van következménye.
A politikus szerint a pedagógusképzésben is változásokra van szükség, csökkenteni kell a képzési kapacitást, mivel jelenleg mintegy 30 intézmény vesz benne részt. Mindazonáltal nem alkalmazhatnak olyan reformokat, amelyek túl hosszúra nyújtanák a képzési időt, mert az csökkentené a pedagógusi pálya vonzerejét - tette hozzá.
Pokorni Zoltán hangsúlyozta: egyedülálló és nagy előnye a magyar pedagógusképzésnek, hogy együtt tanulnak a leendő tudósok és pedagógusok.
Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke beszédében úgy fogalmazott, az új kormánnyal szorosabb az együttműködés, ami - bár vannak vitás pontok közöttük - feltétlenül kedvező fordulatot jelent. Alapvetően megegyezik a céljuk a kormánnyal, hiszen mindketten az oktatás színvonalának emelésére törekednek - fogalmazott.
Belátható időn belül nem várható jelentős javulás a pedagógusok helyzetében, de ők sokszor már annak is örülnek, ha nem lesznek rosszabbak a feltételek, miközben egyre több kihívással kell szembenézniük - vélekedett.
Mint elmondta: a pedagógusok közül sokan tele vannak energiával és tapasztaltak, a pályakezdők között is akadnak lelkesek és segítőkészek, de több pedagógus "kiégett, fáradt, rezignált", folyton panaszkodik. Az igazgatók között is vannak, akik innovatívak, és akikről az iskolák fenntartói azt gondolják, hogy problémásak, mert állandóan "kitalálnak valamit", de olyanok is vannak, akik csak "túlélni" és a fenntartó minden igényének megfelelni akarnak - mutatott rá.