Mobil nélkül okosabbak a gyerekek
A mobileszközök megjelenése újabb kihívások elé állította a pedagógusokat világszerte. Lehessen-e mobilozni a suliban vagy sem? Egy friss kutatás egyértelmű választ adott.
A mobiltelefonokat 2011-ben a telefonok által kibocsátott mikrohullámú sugárzás miatt akarták betiltani az iskolákban. A legújabb kutatások viszont nem a telefonálás egészségügyi kockázatát vizsgálták, hanem a telefonhasználat és az iskolai teljesítmény kapcsolatára voltak kíváncsiak. Ha kitiltják az iskolából a mobiltelefonokat, akkor a gyerekek vizsgaeredményei annyit javulnak, mintha egy héttel hosszabb lenne a tanév vagy minden nap eggyel több órájuk lenne a gyerekeknek, írja a BBC.
A gyerekek vizsgaeredményei több mint 6%-kal javultak azt követően, hogy az iskolájukban betiltották a mobiltelefonok használatát. A négy angol városban – Birminghamben, Leicesterben, Londonban és Manchesterben –, 16 éves diákok körében végzett kutatás szerint elsősorban a gyengébb képességű és szegény családból származó tanulók teljesítményére volt kedvező hatással a tiltás. Ám a 14 éves korosztályban nem találtak összefüggést a telefonhasználat és az iskolai teljesítmény között. A kutatók szerint ennek az lehet az oka, hogy a 14 évesek még kevesebbet használják a telefonjukat, mint két évvel idősebb társaik.
A kutatást vezető Louis-Philippe Beland és Richard Murphy elmondta, hogy a mobiltelefonok elvonják a tanulók figyelmét az oktatásról, csökkentik a hatékonyságot, így károsan befolyásolják az iskolai teljesítményt.
(Forrás: Wikimedia Commons / Eric Jones / CC BY-SA 2.0)
Nagy-Britanniában az iskolák hatáskörébe tartozik a telefonhasználat szabályozása, akárcsak hazánkban. Míg 2001-ben még egyetlen brit iskolában sem korlátozták a mobilok használatát, 2007-re az iskolák felében, 2012-re pedig az iskolák 98%-ban tiltották meg a telefonok használatát. Ez egyes helyeken egyszerű tiltás, míg más iskolákban a tanítás kezdetén le kell adni a telefonokat, és azokat csak a tanítás végeztével kapják vissza a tanulók.
A tiltás előtti és utáni középiskolai vizsgaeredmények összevetéséből az is kiderült, hogy a mobiltelefonok betiltása segíthet leküzdeni a gyerekek közötti teljesítménykülönbségeket. Ugyanis a mobilok betiltása a jó képességű diákok teljesítményét nem befolyásolta, viszont a gyengébb képességűeknél jelentős javulás volt megfigyelhető. A gyengén teljesítő tanulók (az összes vizsgált gyerek 25%-a) a tiltást követően átlagosan több mint 14%-os teljesítménynövekedést mutattak. Tehát jelentősen csökkent a szakadék a legjobban és a leggyengébben teljesítő tanulók között.
A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy hiába használhatók jól a mobileszközök bizonyos oktatási szituációkban, a mobiltelefonok többet árthatnak, mint használnak. Így értetlenül állnak a New York-i polgármester döntése előtt, aki a városi iskolákban tíz éve fennálló mobilhasználati tilalmat a közelmúltban törölte el. A brit tapasztalatok szerint ezzel megnőhet a különbség az erős és gyenge tanulók teljesítménye között, így a döntés veszélyezteti a diákok esélyegyenlőségét.
Források, olvasnivaló
Mobile phone bans ’improve school exam results’
How smart is it to allow students to use mobile phones at school?
Louis-Philippe Beland – Richard Murphy: Ill Communication: Technology, Distraction & Student Performance