0:05
Főoldal | Rénhírek

Mire mennyit adományozunk?

A különböző kampányok sikerességétől inkább függ, hogy mennyi adomány gyűlik össze különböző célokra, mint azok társadalmi hasznosságtól – derül ki egy infografikából.

nyest.hu | 2014. augusztus 25.

Második hete tartja lázban az internetet az ALS Ice Bucket Challenge, amelynek keretében hírességek (és mások) videóra veszik, amint egy vödör jeges vizet öntenek magukra, majd ezt közzé teszik az interneten. A kampány célja, hogy az ALS (Lou Gehrig-kór, amiotrófiás laterálszklerózis) gyógymódjának megtalálását célzó kutatásokra gyűjtsenek adományokat. A hírekből az is kiderült, hogy a kampány sikeresnek mondható: eddig jóval több pénz gyűlt össze, mint a tavalyi év hasonló időszakában. De mire adományozunk szívesen? Előnyben részesítjük-e azokat a kutatásokat, amelyek a legtöbbünk számára hasznos eredménnyel járhatnak?

A redditen találtunk ehhez a témához kapcsolódóan egy érdekes infografikát, amely azt mutatja meg, hogy az amerikaiak évente hány dollárt ajánlanak fel és milyen kutatási célokra különböző kampányok keretében (bal oldali oszlop), illetve hogy évente hányan vesztik életüket milyen kórok miatt (jobb oldali oszlop).

Bal oldalon az adományozások összegei, jobb oldalon pedig a halálozások száma az USA-ban (2012–2014-es adatok)
Bal oldalon az adományozások összegei, jobb oldalon pedig a halálozások száma az USA-ban (2012–2014-es adatok)
(Forrás: cdn3.vox-cdn.com)

A színekből azonnal látszik, hogy nem áll arányban a halálozások számával az adományok mértéke. A legtöbb pénzt a mellrákkal kapcsolatos kutatásokért ajánlják föl az amerikaiak, ez a betegség azonban a halálokok között csak a negyedik helyen szerepel. A legtöbb amerikai szívbetegségben hal meg; az ezek gyógyítására fölajánlott összegek azonban csak harmadik helyen szerepelnek a emlő- és a prosztatadaganatok kutatása után. A második leggyakoribb halálok az USA-ban a COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease; krónikus obstruktív légúti betegség), ennek a kutatására felajánlott összegek azonban csak a hatodik helyen vannak. Megelőzi például az ALS-re fordított adományok összege – az Ice Bucket Challenge-nek köszönhetően.

A grafikonról leolvasható, hogy az adománygyűjtő kampányok sikeressége nem feltétlenül áll összefüggésben azzal, hogy az adott betegség vagy probléma (pl. öngyilkosság) hány embert érint. Aki tehát arra törekszik, hogy társadalmilag a lehető leghasznosabb helyre küldje az adományát, böngéssze át ezt az infografikát.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!