Hátrányban a siketek a brit iskolákban
Egy új vizsgálat szerint a brit oktatási rendszer nem fejleszti megfelelően a siket gyerekeket, és ezért vannak lemaradásban.
A brit oktatási rendszer hátrányba taszítja a siket diákokat – derült ki egy új kutatásból, amelyről a BBC számolt be nemrégiben.
A kutatók azt találták, hogy az általuk vizsgált siket gyerekek több mint fele olyan súlyos olvasási nehézségekkel küzd, mint halló diszlexiás társaik. Ennek az okát abban találták meg a szakértők, hogy a nincsen semmiféle speciális támogatás a siket diákok számára, amely az olvasásukat segítené.
A kutatást a City University London munkatársai végezték, és a Nuffield Foundation finanszírozta. A vizsgálatban két 10-11 éves gyerekekből álló diákcsoport eredményeit hasonlították össze; a diákokat az ország legkülönbözőbb területeiről válogatták össze. Az egyik csoport olyan siket gyerekekből állt, akik inkább beszéddel kommunikálnak és nem jelnyelvvel. A másik diákcsoport pedig halló diszlexiás diákból állt. A vizsgálatban összesen 79 siket gyerek vett részt, ami ennek a korosztálynak szignifikáns részét képezi Nagy-Britanniában. Ezek a gyerekek nehezen vagy sehogy sem tudják azonosítani a beszédhangokat, így a betűk felismerésével is nehézségeik adódnak.
A jelentés azt is megemlíti, hogy az olvasási nehézségekkel küzdő halló gyerekeket legtöbbször diszlexiásokként azonosítják, és így nekik igényeikhez mért speciális olvasási támogatás jár az iskolában. A siket gyerekeknek azonban – nehézségeik ellenére – nem jár semmiféle speciális, az igényeikhez mért olvasástámogatás. Így az oktatási rendszer hiányossága miatt kerülnek társaikhoz képest hátrányba.
A kutatás egyik vezetője, Dr. Rosalind Herman úgy nyilatkozott, hogy „túl sok siket gyereknek elégtelen az olvasási képessége. A siketek rossz olvasása azonban nem olyasmi, ami ellen ne lehetne tenni az iskolában. Egy speciális támogatási programmal orvosolni lehetne azokat a nehézségeket, amelyekkel a siket gyerekek küzdenek az olvasás terén.”
A jelentés tehát arra mutatott rá, hogy a brit oktatási rendszer elégtelenül működik a siketek fejlesztése terén: képtelen ugyanis a siket gyerekek speciális szükségleteire odafigyelni. Ugyanakkor az is kiderült, hogy a problémák és a hiányosságok azonosítása nem lehetetlen. Mindezek után a következő lépés mindenképp az kell, hogy legyen, hogy speciális, a siket, de hangzó nyelvet használó gyerekek speciális igényeire szabott olvasásfejlesztési módszereket és programokat dolgozzanak ki. Ha ez megvalósul, a siket gyerekek korai lemaradása megelőzhetővé válik.
Forrás
Érdemes lenne összehasonlítani az eredményeket a kétnyelvű iskolákban tanuló siketek eredményeivel. Valamint felvetődik az a gondolat is, hogy talán a jelnyelv a diszlexiásoknak is segítene-e.