Csaló tanárok?
A diák nem puskázhat, a tanár viszont csalhat az értékelésnél? – A szigorú vizsgarendszer miatt a brit tanárok akár még csalni is képesek azért, hogy a diákjaik eredményei jobbak legyenek. Egy nemrég készült felmérésben őszintén vallanak arról, milyen nyomás nehezedik rájuk a társadalom részéről.
A brit tanárok több mint egyharmada elismeri, hogy képes lenne beleírni a diákjainak a dolgozatába annak érdekében, hogy azok jobb eredményeket érjenek el – derült ki egy felmérésből, amelynek az eredményeiről a The Guardian számolt be. A felmérés szerint a válaszadó tanárok mintegy 35 százaléka úgy érzi, hogy olyan nagy mértékű a nyomás, hogy a diákjaik minél jobban teljesítsenek, hogy akár csalnának is a jobb eredmények érdekében.
A felmérésben megkérdezett 512 tanár jó néhány elismert csalási esetről is beszámolt. Egy, a neve elhallgatását kérő franciatanár elismeri, hogy tanítás helyett inkább beleír a diákok dolgozataiba, hogy azok megüssék az elvárt szintet. „Csakis azért csinálom, mert nincs elég idő tanítani is, meg megíratni a kötelező dolgozatokat” – magyarázza bizonyítványát a tanárnő. Olyan általános iskolai tanítóval is készítettek interjút, aki az iskolavezető utasítására volt kénytelen manipulálni a diákjai eredményeit, hogy fennmaradjon az iskola fejlődésének a látszata, és hogy ezzel elkerüljék a Nagy-Britanniában működő állami tanfelügyelőség (az Ofsted) leminősítését.
Ugyanakkor a brit oktatási hivatal úgy nyilatkozott, hogy a szülők „mélyen fel lesznek háborodva”, ha a tanárok valóban manipulálják a diákok eredményeit. „Nincs bocsánat az ilyenfajta tanári csalásra. Ez ugyanis aláás számos más dolgot is: tönkreteszi a gyerekek nevelését és megszünteti a társadalomnak az oktatásba és a tanárokba vetett hitét” – nyilatkozta a hivatal képviselője. Hozzátette azt is, hogy a kemény vizsgarendszer célja nem más, mint hogy a szülők, az adófizető állampolgárok láthassák, mi zajlik az iskolákban.
A felmérésben megkérdezett tanárok 71 százaléka érezte úgy, hogy az elmúlt két évben nőtt a rájuk nehezedő nyomás. A válaszadók mintegy 88 százaléka számára jelent nyomást a vezetőtanáruk (felettesük), 51 százalék számára a tanfelügyelők, 50 százalék számára a szülők és csak körülbelül a harmaduk számára a kormány jelent nyomást.
A tanárok többsége ad különórákat, tart korrepetálást a tanítási idő után, 9 százalékuk pedig még a hétvégéit is hajlandó erre áldozni alkalmanként. Negyedük pedig ajándékokkal, jutalmakkal lelkesíti őket a jobb teljesítmény elérésére.
Azt hiszem nálunk sincs másként. Nekünk is sokat "segítettek" gimnáziumi tanáraink, mert egyrészt elégedetlenek voltak a magyar oktatási rendszerrel.