0:05
Főoldal | Rénhírek
Ekel után Ekecs

Folytatódik a vasúti táblahadjártat

Az MKP csatlakozott a Kétnyelvű Dél-Szlovákia magyar nyelvű vasúti táblákat kihelyező mozgalmához. Ez a lépése azonban nem váltott ki egyértelmű támogatást.

nyest.hu | 2013. február 18.

Mint arról többször is beszámoltunk, Szlovákiában a kisebbségi törvény előírja, hogy azokon a településeken, ahol egy kisebbség lélekszáma a 20%-ot meghaladja, a közérdekű információkat a kisebbség nyelvén is tüntessék fel. Ugyanakkor a vasúti törvény azt mondja ki, hogy az állomások és megállóhelyek nevét csak és kizárólag szlovákul lehet feltüntetni. Az ellenmondást már jó ideje nem sikerült feloldani. Korábban a Kétnyevű Dél-Szlovákia mozgalom gerillaakcióban kétnyelvű vasúti helységnévtáblát helyezett ki Ekelen (és mellesleg felújították a megálló épületét). Az elmúlt héten a Magyar Koalíció Pártja (MKP) helyezett el több helyen helységnévtáblákat az állomások területén kívül, de az állomásokról jól láthatóan.

Mint arról a magyar nyelvű hírportál szlovákiai, a Közbeszéd beszámol, az MKP akcióját többen is kritizálták, elsősorban azért, mert „a civil ötletek lenyúlásának tartják”. A cikk szerzője, Fiala-Butora János szerint azonban a legfőbb probléma nem ez. Szerinte a legnagyobb gond az, hogy az MKP egyszerűen a vasút bojkottjának tekinti a folyamatos visszautasítást, és nem hajlandó tudomásul venni, hogy a vasúti törvény valóban nem teszi lehetővé a magyar feliratok kihelyezését. Úgy véli, az MKP-nak mint pártnak az elsődleges feladata az lenne, hogy törvényjavaslatot dolgozzon ki.

Berényi József, az MKP elnöke magyar nyelvű helységnévtáblát helyez el egy hirdetőtáblára az ekecsi vasútállomás közelében.
Berényi József, az MKP elnöke magyar nyelvű helységnévtáblát helyez el egy hirdetőtáblára az ekecsi vasútállomás közelében.
(Forrás: MTI / Krizsán Csaba)
Fiala-Butora arra is felhívja a figyelmet, hogy az MKP az állomások területén kívül helyezte el feliratait, és ez a megoldás éppen a vasút álláspontjának kedvez: korábban ezt éppen ők javasolták. Ez ugyanis lehetővé tenné, hogy a szlovák vasútnak ne is kelljen foglalkoznia a problémával.

Fiala-Butora arra is emlékeztet, hogy a Szlovákiai Magyarok Kerekasztala már korábban javasolt egy minden másnál kedvezőbb megoldást: a vasútállomások átnevezését. Ezt a törvényben egy kiskapu lehetővé teszi, ráadásul az állomások nevei így nem csupán a helyszínen, de a menetrendben is magyarul lennének feltüntetve. Ez a vasút számára jóval nagyobb költséget jelentene, éppen ezért ennek tudatában kevésbé valószínű, hogy elszabotálnák a törvényt.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!