Balog Zoltán személyesen lépett fel a szegregáció ellen
Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) üdvözli, hogy Balog Zoltán oktatásért felelős miniszter megvétózta a KLIK tervét, és nemhogy gyűjtő, de hamarosan semmiféle szegregált iskola sem lesz Piliscsabán.
A Népszabadság értesülései szerint Balog Zoltán miniszter nemet mondott a KLIK átszervezési javaslatára, amellyel szemben a CFCF és a fogyatékossággal élő személyek érdekeit képviselő nemzetközi szervezet, a Mental Disability Advocacy Center (MDAC) közösen tiltakozott. A fenntartó a mintegy harminc gyermeket oktató szegregált iskolába telepítette volna a környék fogyatékossággal élő gyermekeit, egy olyan gyűjtőintézmény létrehozásával, amely „tehermentesítette” volna a tankerület iskoláit a cigány és a tanulási problémákkal küzdő gyerekektől. A KLIK elnöke egy interjúban nemrégiben kifejtette, bár megoldható lenne a piliscsabai roma gyerekek elhelyezése másik iskolákban, a szegregált iskola bezárást ő mégsem támogatja.
Piliscsabán évek óta külön iskolában oktatták a roma gyerekeket, de az önkormányzat véget akart vetni a szegregációnak. Az államosítás ugyanakkor megakasztotta a deszegregációt, 2013 szeptemberében mindössze négy gyerekkel indított a KLIK új első osztályt a szegregált intézményben. Azt a tanévet pedig maga Kovács Zoltán, akkori felzárkózásért felelős államtitkár nyitotta meg: a szegregált iskola az állam támogatását élvezte.
A miniszter mostani, beiskolázást megtiltó döntése ugyanakkor a piliscsabai szegregált oktatás végét jelentheti, ha valóban nem indulhat semmilyen első osztály a Jókai Mór Általános Iskolában. A győzelem a piliscsabai szülőké és gyerekeiké, akik több éve küzdenek azért, hogy Piliscsabán megszűnhessen az elkülönítő gyakorlat. A Norvég Civil Támogatási Alap támogatásával megvalósult Mellém ülsz? program keretében a CFCF Piliscsabán eddig is azért dolgozott, hogy a helyi roma és nem roma szülőkből olyan közösséget formáljon, akik gyermekeik együttoktatásáért akarnak és tudnak is tenni. A közel egy éve alakult szülői közösség a Piliscsabai Közös Nevező elnevezést választva közös programokkal próbál hidat építeni a helyi roma és nem roma lakosság között.
Kurucz Mária, akinek két gyermeke járt a piliscsabai szegregált iskolába, s a bírósági eljárást is vállalta azért, hogy kivehesse őket az iskolából, a miniszter döntésére reagálva elmondta: „Nagy az öröm, s bár az én gyerekeimnek már sikerült elkerülniük innét, így a mostani kicsiknek sem kell már ebbe az iskolába járniuk. Remélem, ezzel megváltozik a környékbeli iskolák cigányokat elutasító magatartása, hiszen most már az ő feladatuk kell, hogy legyen oktatásuk”.
Daróczi Gábor, a CFCF elnöke is üdvözölte a miniszter döntését: „Váratlan fordulat, hogy a miniszter elkaszálta a KLIK tervét, és nemhogy gyűjtőiskola nem lesz, de a szegregált oktatásnak is véget vethet a döntés. Azért is fontos ez a változás, mert két évvel ezelőtt a Kormány még egészen másként állt ehhez a kérdéshez. Most már csak arra kell figyelni, hogy nehogy exportálják a problémát Piliscsaba határain kívülre, jó lenne, ha a roma gyerekek helyben tudnának – az egyházi vagy a nemzetiségi – iskolába járni. Remélem, hogy miniszter úr a piliscsabai ügyhöz hasonlóan, ha az a gyerekek érdekében szükséges, a jövőben is vállalja majd a KLIK-kel való nyílt szembenállást. Abban pedig szívesen leszünk a Kormány partnerei, hogy végre hasonló folyamatok indulhassanak mindenhol, ahol ma elkülönítik a roma gyerekeket, elsőként pedig azokon a településeken, ahol jogerős ítélet mondja ki az elkülönítés jogellenességét. Ehhez – továbbra is – minden tudásunkat és képességünket latba fogjuk vetni.”
Az MDAC szintén örömmel fogadta a döntést, jóllehet a szervezet álláspontja szerint a miniszter úr ezzel csak azt akadályozta meg, hogy a fogyatékossággal élő gyermekek a jelenlegi, a szegregált oktatás kategóriáját szintén kimerítő speciális osztályokból egy őket a közösségtől még inkább elszigetelő iskolai környezetbe kényszerüljenek. Zeller Anna, az MDAC munkatársa hangsúlyozta, a cél a fogyatékossággal élő gyermekek számára olyan személyre szabott támogatási intézkedések kialakítása lenne, amely biztosítaná, hogy minden gyermek egyenlő alapon és inkluzív módon vehessen részt az oktatásban.
@Krizsa:
A kötet egészét jellemzik a dehonesztáló kifejezések, ezek közül csak a bevezetőből idéznék néhányat: „dilettáns”, „tanulatlan, műveletlen és gyakran gátlástalan”, „józan gondolkodásra képtelen” (7), „szajkózzák a sarlatánságokat”, „tömény butaságok”, „legfeljebb népbutításra alkalmasak”, „botcsinálta szakemberek”, „belekotnyeleskednek” (8), „könyvelőből, birkapásztorból vagy munkásőrből avanzsált csodadoktorok”, „tücsköt-bogarat összehordó tudálékoskodók”, „kardcsörtető és handabandázó dilettánsok”, „hisztérikus epidémia” (9), „butaságok”, „zavaros vagy éppen értelmezhetetlen kinyilatkoztatás”, „zöldségtermesztők”, „zavaros elméletek”, „tömény butaság”, „dilettáns elmeszülemények”, „vadnál vadabb ötletek” (10). Ugyanezen az oldalon: „Arra természetesen nem számíthatunk, hogy az elvakult, legjobb esetben is csak félművelt dilettánsok gondolkodva elolvassák e kötetet [...], ha mégis rászánnák magukat az olvasásra dőreség lenne arra számítanunk, hogy valamit is felfognak a könyvben előadottakból [...]”.
Ugye ismerősek a kifejezések! - Most már tudjuk!
@Krizsa:
Pedig nem oly régen még így háborgat a rénhírek a „nagyok” stílusán.
renhirek.blogspot.hu/2010/07/placeborol-2.html
Egy mondatot kiemelek.
„A vitapartnerek, még ha a tudományon kívülről érkeztek is, és felkészültségük valóban erősen hiányos, joggal kérhetik ki maguknak az ilyen hangnemet.”
Azóta sokat „tanultak”.
A Nyest viszonyulása: az én valódi nevemet már harmadik éve "kitakarja", vagyis nem lehet látni az új hozzászólások között.
A kurucinfo - bejön és ki is megy.
A cikkből: "...telepítette volna a környék fogyatékossággal élő gyermekeit, egy olyan gyűjtőintézmény létrehozásával, amely „tehermentesítette” volna a tankerület iskoláit a cigány és a tanulási problémákkal küzdő gyerekektől."
Mi közük van a technikailag fogyatékos: vak, süket, beszédképtelen, és a súlyosan szellemi fogyatékos gyerekeknek - akik tanulás folyamatát (de csak a megszokott módszerekkel) nem képesek követni - a cigány gyerekekhez?
@Gábor mester: Roma kulturális háttér: kuruc.info/r/35/144549/
Már megint a Norvég "Civil" Alap... Nem tudom, miért nem a Lauder Javnéba telepítik át a piliscsabai depiseket? Nem tudom, miért nem fogják föl, h. ahogy úszókat nem lehet nevelni azokkal együtt, akik irtóznak a víztől (és ezt nemcsak átvitt értelemben mondom...), akor miért is kéne a "normálisakat" a "nem normálisakkal" együtt nevelni? ÉN 36-42-es létszámú osztályokba jártam, az ottani egy-két túlkoros megfékezése is hosszú perceket vett el az órából. Az a jó indiai páriaistápoló kulturális nagykövet nevelje az ilyeneket - a Gangesz partján. (A kedvenc iskolám jó tanuló-jó sportoló szuper éltanulója cigány volt. DE "fehérek" fogadták örökbe, és semmiféle "roma kulturális hátteret" nem tűrtek a közelében...)