„A Klik nem megoldás, hanem maga a probléma”
Hiller István szerint ha az MSZP jutna hatalomra, visszaállítanák a kompetenciaalapú és lexikális ismeretek harmóniáját és a piaci alapú tankönyvellátást.
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megszüntetését ígérték kormányra kerülésük esetére a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) szombati fővárosi fórumán részt vevő ellenzéki pártok képviselői. A rendezvényen kritikai észrevételek hangzottak el a pedagóguskarról, és szó volt arról is, hogy a pályakezdőbérekhez is hozzá kell nyúlni.
Hiller István (MSZP) azt mondta: szakmai értelemben nincs oktatáspolitika, hatalmi politika van, és az egész jelenlegi rendszer a legkisebbeket, a 6-14 éveseket akarja „előre idomítani.” Ebben a pedagógusok eszközként szerepelnek – mondta, és teljes szakmai autonómiát ígért. Kiemelte: a köznevelési törvényből első lépésként vették ki, hogy a gyermek mindenfeletti érdeke áll a központban. Ennek visszaállításához kérte a jelenlévők támogatását. Az ellenzéki politikus a tankerületet életképesnek tartja, szerinte ezt érdemes megtartani, de azoknak társulásként kellene működniük. Az igazgatók jogosítványait visszaadná, s jelezte: a pedagógus-életpályamodellt megtartanák, a portfóliót ugyanakkor eltörölnék és új minősítési rendszert dolgoznának ki.
A volt miniszter kitért arra is: a Klik 68 milliárdos hiányt halmozott fel, s ez azért állt elő, mert az életpályamodell költségvetése megvan, de a közoktatásét csökkentették. A Klik nem megoldás, hanem maga a probléma – mondta, és kijelentette: azt kellő átmenettel megfogják szüntetni. Közölte: egész Európában egy kormány van, amelyik szűkítette a tudáshoz való hozzáférés lehetőségét, Orbán Viktoré, amely csökkentette a tankötelezettség korhatárát. Az MSZP-s politikus ördögtől való gondolatnak nevezte ezt a lépést, amely „pokolra küldi” a legszegényebb rétegekből származókat. Arról is beszélt, hogy „náciknak nincs helye a Natban”, és példaként Nyírő Józsefet említette. „Kivágjuk” – ígérte, és elmondta: visszaállítanák a kompetenciaalapú és lexikális ismeretek harmóniáját.
Hiller István visszaállítaná az állam által felügyelt, piaci alapú tankönyvellátást is. A pedagóguskar kötelezető voltát szintén megszüntetnék. A politikus végül közoktatási kerekasztal létrehozására is javaslatot tett. Véleménye szerint az világos állásfoglalás, hogy a kormány képviselői nem jöttek el a fórumra.
Karácsony Gergely (Együtt-PM) kiemelte: ami az oktatásban történt az elmúlt 3,5 évben, azt meg kell állítani. Kitért arra, hogy az iskolákat vissza kell adni a helyi közösségeknek, és a Kliket nemcsak meg kell szüntetni, hanem azt a szellemiséget, amit képvisel, fel kell váltania egy másiknak. Az inflációval, az adórendszer átalakításával, a pedagógus-béremeléssel a nullponton vannak – fogalmazott, s kormányra kerülésük esetére további béremelést és olyan progresszív adórendszert ígért, amelyben a magasabb keresetűektől várnak el szolidaritást.
A pedagóguskar szerinte azért lett kitalálva, hogy Hoffmann Rózsának a választások után legyen állása. Közölte: vissza kell állítani a 18 éves korig tartó tankötelezettséget, korrekcióra szorul az egésznapos iskola is. Rossz lépésnek nevezte a hit- és erkölcstanoktatás kötelezővé tételét. Szerinte a felsőoktatásban az alapképzésben nem érdemes tandíjjal foglalkozni, arra kell biztatni mindenkit, próbáljon továbbtanulni, s eltörölnék a „röghöz kötést” is.
Arató Gergely (DK) a Klikről azt mondta: elsietett, erőltetett, politikailag motivált központosítás történt, amivel „átgázoltak” a pedagógusok autonómiáján. A Klik létrehozása azt is megmutatta: nincsen jó modellje az oktatás központosításának Magyarországon – közölte a korábbi államtitkár. Hozzátette: ezt a központosított rendszert meg kell szüntetni, és a döntéseknek helyben kell születniük, helyre kell állítani az intézmények szervezeti autonómiáját. Szerinte nagy a veszélye annak, hogy egycsatornássá válhat a finanszírozás és a miniszter teljesen szabadon dönthet, s fennáll a gyanú, hogy az intézményhálózat további szűkítésével akarnak forrásokat megtakarítani. Alapvetően normatív finanszírozást szorgalmazott, amely ott, ahol szükséges, korrigál.
Kitért arra is, a mostani ellenőrzési rendszer arra irányul, hogy „kordában tudja tartani” az újító szellemű pedagógusokat. A pedagóguskart feleslegesnek nevezte, az szerinte nem javítja a pedagógusok presztízsét, részvételét a helyi folyamatokban. „Kaptak a pedagógusok egy szigorú osztályfőnököt, aki megmondja, mikor kell hazamenni este a moziból” – fogalmazott. Elismerte, hogy elindult egy érdemi változás a pedagógusbérekben, bár szerinte sokkal rosszabb feltételekkel, mint amit ígértek. Ugyanakkor hozzá kell nyúlni a pályakezdőbérekhez is – szögezte le.
Pető Ernő (LMP) rámutatott: az alapvető céljaik azonosak, a Kliket ők is megszüntetnék. Úgy látja, jelenleg a költségvetésben hatalmi tényezők szabják meg az oktatás mozgásterét, és radikális visszaesés következett be a finanszírozásban a mostani kormányzati ciklusban. Az LMP is visszaállítaná a 18 éves korig tartó tankötelezettséget, és tandíjmentességet kívánnak a felsőoktatásban. Hozzátette: Klinghammer István felsőoktatási államtitkár tevékenységének ugyanakkor nagyon sok pozitív eleme volt.
Tarján András (Magyar Liberális Párt) kiemelte: nem ideológia, hanem egyszerű haszonszerzés vezényli a kormánypártokat, és a közoktatás átalakítása ennek jegyében zajlik a szakmai szervezetek, szakszervezetek véleményének mellőzésével. „Engedelmes rabszolgává tett népet” nevelnének – fogalmazott, s egyetértett a 18 éves korig tartó tankötelezettség visszaállításával.
Galló Istvánné, a PSZ elnöke kiemelte: az oktatás nemcsak a pedagógusok ügye, hanem közügy, és következményeit minden magyar állampolgár viseli. Azt mondta, nem pártpolitikai, hanem kifejezetten szakmai tanácskozást szerveztek, ezért külön fájó, hogy sem a Fidesz, sem a KDNP nem delegált arra résztvevőt.
Azért vicces, hogy Hiller egy Hitler idézetet használt fel.
Az eredeti Hitler idézet így szól: "A liberalizmus nem megoldás, hanem maga a probléma"
@driippla:
szerintem abban nagyon nincs igazad, amit a tankönyvpiacról írsz. egész egyszerűen azért, mert ha annak idején szerinted sok áltudományos vacak lepte el az oktatást, akkor azért az államot terhelte a felelősség, ti. a tankönyvvé nyilvánítás korábban is állami jog (és felelősség) volt. ez a probléma az államosítással nem szűnik meg. sőt esélyed sincs arra, hogyha (módszertanilag, tartalmilag stb.) rossz könyvet minősítenek tankönyvvé, akkor találj (rendelhess) egy jót helyette.
Hogy a KLIK probléma-e? Lehet, hogy Karácsony Gergelynek igaza van. Gondolataival, véleményével nem vitázom. Ám arra szeretném a figyelmét felhívni, hogy az iskolákat vissza a fenntartó közösség (községi polgármesteri hivatalok) kezébe. ez nagyon nem kívánatos megoldás. A volt szoci kormányok dobták koncként illetve koloncként a az iskolákat a polgármesteri hivataloknak. Sajnos sok esetben a vezérkari főnökök a polgármesterek lettek, akik bátran állíthatták, hogy az iskola csal. lop, és hazudik, túl sok bért "követelnek, drága az iskola a településeknek. Úgy történt minden, ahogy a polgármesterek elképzelték. Tőlük függött, hogy mit engedélyez, mennyi lehet a túlóra stb. Olyanok szólhattak bele az iskolák működésébe, akik egyáltalán nem, vagy alig értettek a pedagógiához. Valószínű, hogy voltak olyan települések, ahol jutott az iskoláknak a bőség kosarából. Ezt nem vitatom. De a fentebb leírt helyzetekbe soha nem kívánom vissza az iskolákat.
Hiller István szavaihoz:
Hiller István soha nem állt a pedagógia tudományának a csúcsán.
Nem tudom, miről papolt, amikor azt emlegette, hogy a gyerekek érdekeit nyomorítják a mostani centralizálással. A szabadjára engedett tankönyvpiac megtelt ócska, áltudományos tankönyvek garmadával. Sikerült idióta tankönyvekből tanítani, az elhülyítés nagyszerű volt. Végre egy mederbe terelik az oktatást, és ez mindjárt bűn. Esetleg rohanni kéne Brüsszelbe vagy az emberjogi bírósághoz? Őszintén örülök, hogy Hiller úr már nincs jelen a pedagógiában.
A többi "íróhoz" nincs mit hozzáfűznöm. Esetleg egy kormánypárti is leírhatná a gondolatait.