0:05
Főoldal | Rénhírek
Így kerestünk mi 2013-ban

A helyesírás többeket izgat, mint a pénz

Mi foglalkoztatta az országot 2013-ban? Kik voltak azok, akik idén különösen érdekelték az országot? Miből keresték a netezők a legolcsóbbat, és mik voltak az élet nagy kérdései, melyekre választ vártak? Melyik színház és múzeum volt az idén a legérdekesebb a keresések tükrében?

nyest.hu | 2013. december 17.

Paul Walker, az Éjjel-Nappal Budapest, a Voice és Krasznai Tünde vezeti a Google idei magyar keresési toplistáit. Az évente nyilvánosságra hozott, népszerű kereséseket összesítő listákból kiderül, hogy kik és mik keltették fel leginkább Magyarország érdeklődését, hogy milyen ügyek, botrányok, és mindennapi problémák foglalkoztatták leginkább az embereket 2013-ban. A legnépszerűbb netes keresések között feltűnik többek közt a Nemzeti Színház, a „palacsinta receptje, de az is, hogy „mi a szerelem?.

A Google minden év végén bemutatja a keresési toplistákat, az úgynevezett „Zeitgeist-listákat”. A cég a keresőbe világszerte évente beírt több mint 1000 milliárd kifejezést összegzi, az így születő keresési toplisták pedig minden évben tükröt tartanak az egyes országoknak, és az egész világnak.

A népszerű kereséseket kétféle módon mérik. A legtöbbször keresett kifejezések mellett egy összetettebb statisztikai módszerrel a Google az év új kedvenceit, érdekességeit, feltörekvő sztárjait azonosítja. Ehhez az év megugrott kereséseit szűrik ki, amelyeknél az előző évhez képest a legnagyobb mértékben ugrott meg a keresések száma, úgy hogy ez a fokozott érdeklődés huzamosabb ideig fent is maradt. A keresési toplisták elkészítéséhez anonim, statisztikailag összesített keresési információkat használnak.

A legnépszerűbb recept
A legnépszerűbb recept
(Forrás: Wikimedia Commons / Jan Homann)

Az internet elterjedésével együtt alapvetően változott meg az információszerzés módja is. Ezt jól jellemzi, hogy ma már havonta több mint 100 milliárd keresést indítanak az oldalon.  Azonban még így is 100 Google keresésből átlagosan 15 olyan van, melyre korábban még soha senki nem keresett.

Érdekességek a Google keresőről

  • 60 trillió, azaz 60 000 milliárd webhely. Ekkora az internet. Ennyi webhelyet talált a mai napig a Google keresője az interneten. 2008-ban ez a szám még csak 1 trillió, azaz ezer milliárd volt. Természetesen ez a szám folyamatosan változik.
  • Havonta több mint 100 milliárd keresést indítanak a Google keresőben világszerte.
  • Soha senki nem kereste: 100 Google keresésből átlagosan 15 olyan van, melyre korábban még soha senki nem keresett.
  • Több mint 2000 km-t utazik átlagosan egy keresés egynegyed másodperc alatt, mielőtt megjelennek a találatok a képernyőn. Összehasonlításképp, egy pislogás nagyjából egy tized másodperc.
  • 1000 évig tartana: annyit dolgoztak eddig a Google kereső algoritmusán, hogy ha egy embernek kellene ezt a munkát elvégeznie, 1000 évig tartana neki.
  • Megtanult magyarul: a Google keresője 2012 nyara óta már magyarul is ért. Beszélhet a telefonjához, és a kereső épp úgy kidobja a találatokat, mintha bepötyögné a szavakat a keresődobozba. Kitalált szavakon gyakorolt a Google kereső, mikor magyarul tanították. Erre azért volt szükség, hogy a szokatlan magyar mássalhangzó-torlódásokat is megértse, ilyen kitalált szavak voltak pl. kalapdzsem, pontybár, kukaczseb.

Az abszolút toplistát Paul Walker vezeti, egyben ő a leggyakrabban keresett személy is. A hazai és külföldi személyek közül második Krasznai Tünde, harmadik ByeAlex, negyedik Pikali Gerda és ötödik Szepesi Nikolett. A színházak közül a Google-keresések alapján a Nemzeti vezet, a múzeumok közül pedig a Szépművészeti. A mindennapi ügyek közül a top háromban van a „legolcsóbb repülőjegy”, a „legolcsóbb taxi” és a „legolcsóbb gumi“. A „Hol vegyek...?” kérdéssel kapcsolatban a leggyakoribb keresések a telefon, az euró és az óvszer. A receptek közül a legnépszerűbbek a palacsinta, a gofri és a muffin. A diéták keresési versenyében a 90 napos idén veri a paleolitot. A „Mi a / az...?” kérdések közül a top öt a „szerelem”, a „reflux”, az „aszcendensem”, a „horoszkópom” és csak ötödik helyen a „boldogság”. A „Hogyan...?” kérdések népszerűségi listájából pedig az is kiderül, hogy az embereket jobban érdekli a helyesírás, mint a pénz: utóbbi csak a hatodik, míg előbbi az előkelő második helyen van – közvetlenül a csókolózás után.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!