A Facebook nem szereti a barokk dolgokat – ha csöcs van rajtuk
A Facebook-irányelvek sűrűjéből szőrös férfimellként domborodik ki a kimondottan női domborulatokat tiltó rendelkezés.
Sok más portálhoz hasonlóan nemrég a nyest is elkezdte promotálni a cikkeit a népszerű közösségi portálon. Nem visszük túlzásba a dolgot: a kimondottan fontosnak vélt anyagokat szoktuk „megdobni” néhány euróval, néha pedig azokat, amiket az olvasóink maguktól is izgalmasnak találnak. Jól jön ez, hiszen ha valaki lájkolt egy oldalt, nem jelenti azt, hogy annak valamennyi Facebook-posztját is látni fogja. Komolyabb láthatóságot (reach) kemény pénzért vehet meg az ezer sebből vérző tartalomszolgáltató.
Azt láttuk, hogy olvasóink körében kimondottan népszerű lett kitűnő cikkünk, amelyben a nyelvtanulás azon neurológiai vonatkozásait ecseteljük, melyek szerint az új szavak megtanulása az agynak ugyanazt a részét ingerli, mint a többi örömszerző tevékenység (szex, szerencsejáték, csokoládé). Teljesen érthető – gondoltuk –, hogy a mi olvasóink nyelvtanulással szeretnének maguknak örömet szerezni! Éppen ezért ez lett a héten az egyik olyan cikk, amelynek Facebook-posztját „megfuttattuk” – hiszen a nyelvtanulás élvezetéért mi is hajlandóak vagyunk áldozatokat hozni. Nem is sejthettük ekkor, hogy micsoda bajba sodorjuk magunkat!
Cikkünket kifinomult ízléssel megáldott felelős szerkesztőnk Louis-Jean-François Lagrenée (1724–1805) francia festő munkájával, a Két szerető című művével illusztrálta. Nem telt bele sok idő, s megkaptuk a lesújtó hírt: hirdetésünket nem engedélyezték, mivel sérti a Facebook hirdetési irányelveit – azoknak pedig azon részét, hogy explicit vagy „sokatmondó” (suggestive) pozíciókat, képeket, amelyek meztelenséget ábrázolnak nem lehet hirdetésben használni. A legérdekesebb része azonban az irányelveknek, hogy melleket (cleavage: pontosabb fordításban dekoltázs, domborulat) sem szabad megjeleníteni. Már csak azért is izgalmas a dolog, mivel férfi mellekkel számtalan hirdetést illusztrálnak Facebook-szerte – egyértelmű, hogy kizárólag a női mellek – akár művészi vagy oktatási céllal ábrázolják azokat – szerepelnek a tiltólistán.
A rend kedvéért tehát újra közzétesszük a vitatott művet – remélhetőleg most már az irányelveknek megfelelő formában:
@Sultanus Constantinus: "A Facebookot és a közösségi oldalakat eleve azért hozzák létre, hogy kapcsolatban lehess az ismerőseiddel, követőiddel. Tehát a legelső kérdésem az, hogy MILYEN ALAPON korlátozzák".
Válasz: Te már láttál olyan nagyvállalkozót (vagy akármilyen kicsit:-), aki azért tart fenn egy iparágat, hogy "kapcsolatban lehess"?
Ez a "közösségi" túró csak a levegőben szálldosó reklámmondat!
És azért korlátoz, mert az ő profittermelő úthengeréhez képest a belőled kipréselhető haszon túl kicsi.
@gorilla: Most volt csak időm megnézni a videót, rohadt jó, így már mindent értek! Én egyébként tapasztalatból úgy számolok, hogy követők száma / 10 = aki megnézi a posztokat, és akik megnézik / 10 = akik érdemben is foglalkoznak velük (pl. el is olvassák a hivatkozott cikket).
@Krizsa: Alaposan félreérted. A Facebookot és a közösségi oldalakat eleve azért hozzák létre, hogy kapcsolatban lehess az ismerőseiddel, követőiddel. Tehát a legelső kérdésem az, hogy MILYEN ALAPON korlátozzák, hogy az összes ismerősömhöz, követőmhöz eljusson a tartalom, amikor elvileg ez a rendszer célja. Az már csak hab a tortán, hogy még fizetek is érte és annak sincs semmi eredménye.
"Az elvet kell látni. VAGY SAJÁT HONLAP - és ott jutok, amire jutok"
Igen, csak az a probléma, hogy ma már a saját honlappal promóció nélkül nem mész semmire, akkor sem, ha az egy szuper honlap. Mert azt el is kell az emberekhez jutattni valahogyan. Ma már az emberek alapból sajnos nem honlapokat nézegetnek, mint mondjuk 10 éve, hanem közösségi oldalakat és keresőket. Azért is rohadt nehéz ma egy egyéni weboldalt (főleg speciális témájút, pl. nyelvészetit) befuttatni, mert ha olyan a téma, amelyre az emberek nem keresnek rá a Google-ben, akkor megcseszheted, nem fogják olvasni, mert általában a más oldalakon történő megosztások LÓF***T nem érnek, egy-egy eltévedt látogatót hoznak csak. Ezért lenne jó, ha pl. a Facebookon a témában érintett népszerű(bb), magasabb látogatottságú oldalak partnerek lennének, csak sajnos általában nem azok. És sajnos az emberekre sem lehet számítani. Nem olyan egyszerű, hogy megkérsz mondjuk 10 ismerőst, hogy ugyan osszák már meg a poszotad, ami nekik nem kerülne semmibe, de ugyanúgy szarnak a fejedre. De gondolom ezt már te is megtapasztaltad. Teljesen mindegy, mi a téma és mennyire elfogadott vagy nem tudományos körökben, mert mindenre van vevő, csak baromi nehéz elérni, hogy népszerű legyen.
Nem érdemes a Facebooknak fizetni. A Veritasium készítője itt elmagyarázza, milyen szemét a rendszer: youtube watch?v=oVfHeWTKjag
@Sultanus Constantinus: Nem "szemét", hanem NORMÁLIS. És egyáltalán nem bántani akarlak:-). Mi az ÉRDEKE annak, ahova én oda-, felmegyek? 99%, hogy nem az, ami az enyém. A honlapok fenntartása és gondozása PÉNZBE kerül. (Habár 2ooo forint még nekem se pénz.) A honlapoknak egyrészt fontos a látogatottság (ettől jön be, még az állandó munkatársak fizetése is), másrészt nagy baj, ha a honlap szponzorálóinak a céljaival gyökeresen ellentétes anyagok kerülnek fel. Ez pl. az én esetem - de most nem ez a téma.
Az elvet kell látni. VAGY SAJÁT HONLAP - és ott jutok, amire jutok - vagy máshol (is) nyüzsgök. De ott nem én vagyok az "úr" - mert nem én fizetem a honlap fenntartását. A "másoknál" vagy megéri nekik, hogy emelem a honlap látogatottságát - kontra a nem odaillő téma - vagy sem.
A Facebook egy szemét rendszer, felesleges rá minimális összeget is pazarolni. (Egyébként én is kipróbáltam ezt az oldalamnál és egy cikknél, érdemben semmire sem jutottam vele.) Csak arra megy ki a játék, hogy az üzemeltetők jól megszedjék magukat azáltal, hogy behülyítik a felhasználókat, hogy promózzák a tartalmaikat, cserében pedig kapnak valamiféle látszatot (szó szerint), 0 hatékonysággal.
Konkrét példa esettanulmányként (és tanulságként): 2000 Ft-om bánta, hogy 6000 emberhez eljusson az oldalam, szereztem érte 25 új lájkot... és nulla új olvasót (mivel a kiposztolt tartalmak látogatottsága semmivel sem növekedett).