Többnyelvű fogyasztóvédelmi alkalmazás
Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata kidolgozta az ECC-Net: Travel nevű mobilalkalmazást, amely segít eligazodni európai fogyasztóvédelmi kérdésekben az unió tagországaiban, Norvégiában és Izlandon – közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságon belül működő magyarországi Európai Fogyasztói Központ szerdán az MTI-vel.
Tájékoztatásuk szerint az ECC-Net: Travel alkalmazás használatával az Európai Unióban hivatalos 23, valamint norvég és izlandi nyelven olvasható információ bolti vásárlás, autóbérlés, szállodai szolgáltatások, légi, vasúti, buszos és hajós közlekedés, egészségügyi ellátások témakörben, emellett fontos telefonszámokat és elérhetőségeket tartalmaz.
Az alkalmazás angol vagy német nyelven indul, azt követően pedig a felhasználó lakóhelyének megadásával és a nyelvkiválasztásával az információ magyar nyelven is elérhető. Az ECC-Net: Travel alkalmazás ingyenes, továbbá offline módon, azaz internetkapcsolat nélkül is használható a roaming-díjak elkerülése érdekében. A program olyan mobil eszközökre telepíthető, amelyek iOS, Android, Microsoft Windows operációs rendszerrel működnek.
Az alkalmazást sajtótájékoztatón mutatták be az Európai Parlamentben (EP), Strasbourgban, amelyen a fogyasztói politikáért felelős európai biztos, Neven Mimica is részt vett, aki a közleményben hangsúlyozta, a sikeres belső piac attól is függ, hogy az állampolgárok ismerik-e fogyasztói jogaikat.
A bemutató kapcsán Pelczné Gáll Ildikó fideszes EP-képviselő nyilatkozatban hangsúlyozta: az új alkalmazás fontos állomás a fogyasztói jogok érvényesítése terén, és utat mutat ahhoz, hogy miként állíthatóak a technikai újítások a polgárok és a fogyasztóvédelem szolgálatába.
Pelczné a 2014-es uniós költségvetés fogyasztóvédelmi fejezetének felelőseként és az alkalmazás parlamenti előterjesztőjeként felhívta a figyelmet arra: meg kell szilárdítani a fogyasztóvédelmet, különösen a digitális piac fejlődésének tükrében, és különösen figyelni kell olyan területekre, mint az adatvédelem, illetve az utazások során is felmerülő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok.
„A fogyasztói jogok megfelelő érvényre juttatása érdekében az uniós polgároknak ezért a lehető leggyorsabb formában, már mobiltelefonjukon keresztül is hozzáférést kell biztosítani a jogorvoslati mechanizmusokhoz” – szögezte le a magyar EP-képviselő.