Tényleg olyan gyorsan tanulnak a gyerekek nyelveket?
Általánosan elterjedt hiedelem, hogy a gyerekek a felnőtteknél gyorsabban tanulnak nyelveket. Egy új katalán felmérés látszólag cáfolja ezt. A katalán általános iskolákban minimum hat évig tart a külföldi származású gyerekeknek, hogy utolérjék anyanyelvi társaik nyelvtudásának szintjét.
A gyerekek nyelvtanulása fájdalommentesnek tűnik, nem kell nyelviskolában görnyedniük, hogy megtanuljanak egy nyelvet. Ráadásul akcentus nélkül is képesek elsajátítani egy nyelvet, ha elég korán kezdik. Ezekre alapozva gondoljuk általában, hogy a gyerekek könnyen és gyorsan tanulnak nyelveket. Pedig ha máshogy nézzük, akkor nem is olyan gyors ez a folyamat. Ahhoz, hogy egy gyerek elérje a felnőttek nyelvtudásának szintjét legalább 14 évre van szükség. Hiszen a nyelvtudásba a szavak és fogalmak ismerete is beletartozik, és ezek elsajátítása bizony már lassú feladat.
A katalán felmérésnek nem az volt a célja, hogy a nyelvelsajátítás sebességét mérje, hanem az, hogy megállapítsák, mennyi idő alatt tudnak felzárkózni az idegen anyanyelvű kisdiákok a spanyol és katalán anyanyelvű társaikhoz. A tamulmányból azonban az is kiderült, hogy a gyerekek nyelvelsajátítása közel sem olyan gyors és egyszerű, ahogy azt egy laikus megítéli.
A felmérésben 52 katalán iskola 72 osztályának a 11-12 éves diákjait hasonlították össze a spanyol és katalán nyelvtudásuk szerint. Az iskolák 69 százalékában spanyol volt az oktatás nyelve, a maradékban pedig katalán. Katalónia helyzete különleges ilyen szempontból, mert a helyi lakosok többsége kétnyelvű, bár Barcelonán kívül a katalán használata az elterjedtebb.
Latin-amerikai, romániai és arab kisdiákok nyelvtudásszintjét a helyi születésűekével hasonlították össze. Az nem volt meglepő, hogy az újlatin anyanyelvű diákok jobban teljesítettek arab társaiknál, de az már igen, hogy még az óvodás korban spanyol vagy katalán nyelvkörnyezetbe kerülő gyerekeknek is legalább hat év kellett, hogy elérjék az anyanyelvi diákok szintjét.
(Forrás: wikimedia commons / Eric Sala & Tània García (CC BY-SA 2.5) )
A kutatók konklúziója, hogy a nyelvelsajátítást lehet ugyan segíteni, de nem lehet tetszés szerint felgyorsítani. Egy természetesen lassú folyamatról van szó. Javaslatuk pedig az, hogy a tantervnek ehhez a tényhez kell igazodnia, és úgy kellene kialakítani azokat, hogy tananyag elsajátíthatósága kevésbé függjön a tanítási nyelv ismeretének szintjétől. Ez a gyakorlat jellemző egyébként a hagyományosan magas szintű bevándorláshoz szokott országokban, mint az USA, Kanada és Ausztrália.
Forrás:
EurekaAlert!: Foreign children take at least 6 years to learn the language used in school
"Ámbátor noha ellenben az is elképzelhető, hogy a katalán ENNYIVEL nehezebb a németnél. (Kétlem.)"
-Bizonyára németül is ilyen zseniálisan állítod össze a szavakat mondattá.
"További egy év után a legtöbbünkről senki nem mondta volna meg, hogy nem helyben születtünk"
- Ki akart volna borsót hányni a falra?
Valamit rosszul csinálnak abban a suliban. Vagy jól abban a suliban, ahova én jártam Németországba egy évig. Nyelvi felzárkoztató osztályba, csupa németül egy szót sem beszélő külföldivel együtt. Volt aki már fél év után "normál", azaz német anyanyelvű osztályba került, de még a "lassabban" tanulók (feltűnően azok, akiknek nagyobb a helyi anyanyelvi közegük, értsd: törökök) is megbirkóztak a feladattal a tanév végéig, így kerek egy év után szükségtelenné vált az osztály. További egy év után a legtöbbünkről senki nem mondta volna meg, hogy nem helyben születtünk.
Ámbátor noha ellenben az is elképzelhető, hogy a katalán ENNYIVEL nehezebb a németnél. (Kétlem.)