SMS-generáció: nyomkodom, tehát vagyok
Jó hatással vannak az SMS-ek a fiatalok nyelvi készségére – állapították meg angol kutatók a British Journal of Developmental Psychology című szaklapban. Velük egy időben a Washington Post olyan szerzőket idézett, akik szerint az SMS-ezés öl, butít, nyomorba dönt. A költészet sem tud igazságot tenni.
Nem káros, hanem kifejezetten pozitív hatása van a rövid szöveges üzenetek (SMS-ek) használatának a gyermekek nyelvi készségére – állapították meg az angol Coventry-i Egyetem kutatói. A szakemberek nyolcvannyolc, tíz és tizenkét év közötti gyereket vontak be vizsgálatukba, amelynek eredményeit a British Journal of Developmental Psychology című szaklapban publikálták. Ezek szerint az SMS-ezés kedvezően hathat az olvasási készség fejlődésére.
(Forrás: Bas van de Wiel, sxc.hu)
A kutatásban részt vevő iskolások tíz különböző forgatókönyvet kaptak, a feladatuk pedig az volt, hogy írjanak róla, méghozzá SMS-ekben. Az elkészült dolgozatokat a kutatók kategóriákba osztották, amelyek között olyanok szerepeltek, mint a rövidítések, a mozaikszavak vagy a nem szokványos betűzés – majd mindezt összevetették a hagyományos iskolai munkákban használt nyelvezettel.
Süvölvények
„A média keltette riadalom anekdotákra épül. Ha ugyanis az SMS-ekben használt kifejezésekre keresünk példákat az iskolai esszékben, nem sokat találunk belőlük” – idézte Beverley Plestert, a tanulmány vezető szerzőjét, a Coventry-i Egyetem tanszékvezetőjét a BBC. Plester úgy véli, hogy a mobiltelefonos szöveges üzenetek használata valószínűleg fontos része lehet a gyerekek tanulási fejlődésének. „Minél inkább az írott nyelv hatása alá kerül valaki, annál olvasottabb lesz. Ráadásul az olyan dolgokban, amelyekben kedvünket leljük, jobban is teljesítünk” – tette hozzá.
SMS Szent István
Az SMS lehetne az USA-ban kifejlesztett geostacionárius meteorológiai műholdtípus, a Syncronous Meteorological Satellite, esetleg a Seattle Midwifery School (Seattle-i Szülészeti Iskola), vagy éppen egy másnapos sóhaj (Sürgősen Menj Sörért) rövidítése – de ezek közül egyik sem.
E három betűről a nosztalgiázó első világháborús veteránoknak a német Seiner Majestät Schiff ugorhatna be elsőként, de ez nehéz ügy, mert első világháborús veteránok már nincsenek. A kifejezésből alkotott betűszó egyébként magyarul annyit jelent: Őfelsége hajója. Ez a rövidítés a Német Császári Hadiflottában, illetve az Osztrák-Magyar Monarchia tengerészeténél mindig a hajók neve előtt állt. Így kapnak értelmet az olyan mondatok, mint például: „az SMS Szent István részt vett Póla légvédelmében”.
Az SMS betűszó manapság leginkább elterjedt feloldása a Short Message Service, ami szó szerint „rövidüzenet-szolgáltatást” jelent, de ’mobiltelefonnal küldött, rövid terjedelmű, meghatározott karakterszámú üzenet’ értelemben használatos. 1985-ben a GSM-szabványok között definiálták, egy üzenetbe alaphelyzetben 160 karaktert lehetett bepötyögni. (A mennyiség a kódolástól függ: van olyan, ahol 140, illetve 70 karakter fér egy-egy SMS-be.) A szerelmi költészet nehézségein túl erre a szorító helyzetre hívja fel a figyelmet Varró Dániel egyik verse is:
„hogy mondjam el milyen nagyon szeretlek én ha bakker
nem áll rendelkezésre több csak 160 karakter"
A tanulmány nem talált bizonyítékokat az SMS-nyelvnek a hagyományos helyesírásra gyakorolt hatására, ugyanakkor megállapította, hogy a gyerekek szóhasználata kifinomult. Más kutatások is hasonló eredményre jutottak. A Torontói Egyetem tudósai például azt állapították meg, hogy az úgynevezett azonnali üzenetküldés pozitívan hat a tinédzserek nyelvtudására.
Hogy a fiatalok mire képesek a pozitív hatás elérésének érdekében, azt jól példázza a Washington Postnak – a brittel szinte egy időben megjelent – cikke. Ebben bemutatják a 15 éves Julie Zingesert, akinek az édesanyja az egyik hónapban döbbenten vette észre a kipostázott számlát nézve, mennyire megváltozott a felnőtté válás a digitális korban. A kivonat szerint lánya a tárgyhónapban összesen 6473 SMS-t küldött. Pam, az anyuka nem a számla összegén lepődött meg (ami 30 dollár, és korlátlan mennyiségű szöveges üzenet váltását teszi lehetővé a családtagok számára) – inkább az érdekelte, mit tanulhat vagy veszíthet gyermeke generációja a mondattöredékek, rövidítések, emotikonok könyörtelen áradatában evickélve.
Mindhalálig
Szülők, tanárok, kutatók egyaránt aggódva szemlélik, ahogy a szöveges üzenetek valósággal berobbannak az ország legfiatalabb generációjának meghatározó éveibe. A tinik manapság több SMS-t írnak, mint ahány hívást kezdeményeznek vagy fogadnak. A technológia viszonylagos fiatalsága miatt egyelőre nincsenek meggyőző adatok a burjánzó SMS-ezés – különösképpen a koncentrációs képességre, a szociális életre, írásképességre, családi kapcsolatokra gyakorolt – hatásairól, de csak úgy hemzsegnek a témával kapcsolatos kérdések.
Az Egyesült Államok lakossága egyetlen hónap alatt 75 milliárd SMS-t küld. A forgalom jelentős része a 13–17 év közötti felhasználóknak köszönhető. A Nielsen felmérése szerint ez a korosztály havonta átlagosan közel kétezer szöveges üzenetet vált, és mintegy kétszáz mobiltelefonos beszélgetést bonyolít le. A példaként említett 15 éves Julie, aki az átlag háromszorosát teljesíti, otthon, az iskolában, az autóban, a házi feladat írása közben, a pompomlányokkal való gyakorlás után, sőt, kutyasétáltatás közben is SMS-ezik, és mobilját az ágyba is magával viszi. Mint mondja, meg is halna a telefonja nélkül.
(Forrás: Piotr Ciuchta, sxc.hu)
Sekély e kéj
Vannak kutatók, akik derűsen szemlélik a Julie-éhez hasonló eseteket, Mimi Ito, a Kaliforniai Egyetem munkatársa például úgy véli, a kapcsolattartás lehetősége a tinédzserek előnyére szolgál egy olyan világban, ahol nem lehetnek együtt akkor, amikor akarnak. „Az SMS-ezők meg tudják osztani élményeiket egymással, és ez szociálisan megerősíti őket” – teszi hozzá. Néhány szakértő nem ennyire kedélyes (valószínűleg nem olvassák a British Journal of Developmental Psychologyt). Ők azt mondják, a dolognak rossz oldalai is vannak, amelyek a helyesírás, a választékosság hanyatlásával kezdődnek, és akár a börtönben is végződhetnek, ha mondjuk az SMS-ek MMS-ekké, multimédia-üzenetekké hízva, kifogásolható tartalmú fényképek formájában illetéktelen kezekbe, például ügybuzgó rendőrökhöz kerülnek.
Al Filreis, a Pennsylvaniai Egyetem kutatója úgy látja, a mennyiség idővel minőségbe csap át. A professzor két esetre is emlékszik a praxisából, amikor fejlődött a diákok írásbeli képessége: az első a kilencvenes évek közepén történt, amikor az e-mailek egyre népszerűbbek lettek, a második pedig a mobiltelefonokon található billentyűzetek elterjedésekor következett be.
Julie Zingeser édesanyja azt mondja, aggódik azért, hogy az új, az SMS-generációként emlegetett korosztály tagjai nem méltányolják a szemtől szemben folytatott beszélgetéseket, mert talán kényelmetlenül érzik magukat az ilyen helyzetekben. Julie büszkén be is vallja, hogy az egyik volt barátjával SMS-ben veszekedtek, majd így is szakítottak. Az érzés néhány ezer kilométerrel közelebb, a már idézett Varró Dániel költészetében is tetten érhető, aki a következőképpen (szigorúan 160 karakterben) fogalmazta meg a lényeget:
sms
itt állok én e kerge hős
kabátom vízlepergetős
a szmájli számra ráfagyott
ha nem szeretsz hát ne szeress
ez itt csak egy teszt sms
hogy nyomkodom tehát vagyok