Jönnek az „okoskutak”?
A mobiltelefonoknak köszönhetően Afrika-szerte javulhat a vízellátás az isten háta mögötti településeken. A nyomós kutakba épített érzékelő ugyanis mobilra küldött üzenettel tájékoztatja a szakembereket a kutak állapotáról.
Százmilliók függnek a pumpás kutak által szolgáltatott víztől az afrikai kontinensen. A becslések szerint azonban a kutak harmada bármelyik pillanatban felmondhatja a szolgálatot, és ha ez egy távoli vidéken történik, akár egy hónapba is telhet a javítás.
A BBC online hírszolgáltató egy új brit eljárásról adott hírt, amelynek segítségével megoldható a súlyos probléma. Az Oxford Egyetem kutatóinak az adta az ötletet, hogy az utóbbi években hatalmas fejlődés ment végbe az afrikai mobilhálózat terén. A statisztika szerint a Szaharától délre eső országokban többen rendelkeznek mobiltelefonnal, mint amennyien jó minőségű vízhez jutnak. A kutatók tehát egy olyan rendszert dolgoztak ki, amelynek révén a pumpás kutakba épített érzékelő pontos adatokat küld a kút állapotáról egy központba. Ily módon nyomban észlelhető a meghibásodás, és jelentősen lerövidülhet a javítás.
Az elkövetkező egy hónapban Kenya 70 falujában alakítják „okoskúttá” a helyi pumpás kutat az érzékelő beépítésével. A kísérletet a brit Nemzetközi Fejlesztési Hivatal (DfID) finanszírozza. Mint az oxfordi kutatók vezetője, Rob Hope elmondta: azt célozták meg, hogy a hibákat 24 óra alatt ki lehessen javítani. A lerobbanás oka ugyanis nyolcvan százalékban valami apróbb hiba, például a tömítést kell kicserélni, amit egy szerelő a helyszínen könnyen megoldhat – tette hozzá.
Hope arról is beszámolt, hogy végső soron odáig akarnak eljutni, hogy előre meg lehessen látni a hibát, és azt még az előtt orvosolni lehessen, mielőtt a kút felmondaná a szolgálatot.