Pedagógusok szerint rossz ötlet a tankötelezettség lecsökkentése 15 évre
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) abszolút rossz ötletnek tartja a tankötelezettség 15 éves korra való csökkentését, amit a kedden nyilvánosságra hozott Széll Kálmán Terv tartalmaz.
Mendrey László, a PDSZ elnöke az MTI-nek elmondta: a lépést semmi nem indokolja, és nem érti, hogyan merülhetett fel a XXI. században. Megjegyezte: reméli, ez megmarad az ötlet szintjén, s nem lesz döntés belőle.
Magyarországon nem olyan képzetlen 15 évesekre van szükség, akik csupán alapfokú végzettséggel rendelkeznek. Ezek a fiatalok a gazdaságélénkítésében sem tudnak szerepet vállalni – jegyezte meg, hozzátéve: a lépés következményeként jelentős pedagóguslétszám-felesleg állhat elő a szakmunkásképzésben és a szakközépiskolákban.
Kitért arra is, hogy a közoktatási törvény legutóbbi koncepciója még 17 éves korra csökkentette volna a tankötelezettséget, de a Közoktatás-politikai Tanács múlt heti ülésén ezt is egyöntetűen elvetette. Most ismét szeretnék összehívni a testületet, hogy tájékoztatást kapjanak az elképzelésekről – jelezte az érdekvédő.
A kedden nyilvánosságra hozott Széll Kálmán Tervben az olvasható, fel kell kínálni a 15. évüket betöltő fiataloknak: választhassanak, folytatják tanulmányaikat vagy munkába állnak. Ezért a jövő év szeptemberében hatályba lépő közoktatási törvény a tankötelezettség felső határát 15 évre szállítja majd le.
A dokumentum helyzetértékelése szerint a közoktatásban problémát okoz, hogy az általános iskolák gyakran olyan tudással bocsátják el a tanulókat, ami nem elégséges a megfelelő munkavégzéshez. Felvetik azt is, hiányzik az egészséges arány a gimnáziumok, a szakközépiskolák és a szakiskolák között, ezt pedig súlyosbítja a 18 éves korig tartó tankötelezettség. Az adósság növekedésének egyik okaként a terv azt nevezi meg, hogy miközben a kétkezi szakmákban munkaerőhiány van, a gyerekeket sokszor feleslegesen hosszan és sokszor rossz irányba képzik.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) abszolút rossz ötletnek tartja
********************
Hát nem is tudom. Ha pedagógus lennék nem nagyon sajnálnám az osztályomba nem illő gyerekek távozását. Nem hinnem, hogy most majd kis Móra Ferencek maradnak latintanulás nélkül.
Úgy van. Aki tanulni akar, annak nem számít a korhatár, a renitensek viszont tűnjenek el minél hamarabb az iskolából. Az én időmben 16 év volt a korhatár, a megnevezett népcsoport közül egyetlen lány volt az osztályomban, aki elvégezte az általánost. A többiek megrekedtek 4-5. osztályban.
A kétkezi szakmákban meg azért van munkaerőhiány, mert ebben a kilátástalanságba senki sem akar éhbérből tengődő „jómunkásember” lenni, mindenki a diplomát hajkurássza.
Bocsánat, ha tévedek, de nem arról van szó, hogy a túlkoros [moderálva]gyerekek ne terrorizálják kis iskolatársaikat? Velem járt annakidején - régen - elsőbe kb. 14 éves fiú is, a nem túl okos Hutyu. Szerencsére jámbor gyerek volt, és a falunkban nem volt kultusza - akkor még - az iskolai vagy iskolán kívüli erőszaknak és gyerekbűnözésnek. Ma más a helyzet. Senkit nem érdemes tanulásra kényszeríteni, ha nem alakul ki benne és a környezetében a vágy és az elvárás. Talán ha 18 év - vagy akár több - a tanköteles határ, ez automatikusan meghozza a tanulási kedvet? Nem biztos. Azzal messzemenően egyetértek, hogy minél több képzett emberre, köztük különösen mind több tanult [emberre] van szüksége az országnak a gazdasági fejlődéshez, és a [zemberek] beilleszkedéséhez. Bár már ott tartanánk!