Nyelvleckét kapnak a demokraták
Az amerikai demokraták új kommunikációs tanácsadója nyelvleckét tart a párttagoknak: megmondja, mely szavakat érdemes kerülni.
A szavaknak hatalma van, véli a demokraták új kommunikációs tanácsadója, Drew Westen, aki arra biztatja a politikusokat, feltétlenül kerüljék a negatív csengésű szavakat. A „környezet” helyett mondjuk inkább azt: „a levegő, amit belélegzünk, a víz, amit iszunk”, a „munkanélkülit” cseréljük le arra: „az, aki éppen elvesztette a munkáját”, a „biztosítás nélkülit” pedig helyettesítsük úgy: „azok, akiknek ezelőtt volt biztosításuk” – szólnak az új guru kampánytanácsai.
Westen az atlantai Emory Egyetem munkatársa, végzettsége szerint pszichológus és neurológus. Dolgozott már időszakosan kampánytanácsadóként, de teljes állású pozíciót csak most vállalt először – írja a Washington Post. A szakember szerint eddig az volt a demokraták nagy baja, hogy „mindig tiszta érveket és tényeket próbáltak eladni a szavazóknak, és nem vették figyelembe azt a kutatásokkal igazolt alapvetést, hogy az emberek jobban reagálnak az érzelmi érvekre”.
A szakértő úgy gondolja: „van egy pár dolog az agyműködésben, amik, ha ismerjük őket, megváltoztatják a politikáról való gondolkodásunkat.” Westen arra figyelmeztet: ha a politikusok megértik, hogy az érzelmi képességeink elsődlegesek az értelmiekhez képest, nem fogják többet tényekkel „nyúzni” az embereket, mint ahogy eddig a demokraták tették, hanem ehelyett inkább értékeket és törődést közvetítenek feléjük.
A legutóbbi sikerekből ítélve a tanácsadó tudhat valamit. Egy időbe azonban bizonyára beletelik, míg az emberek megmosolyogtató helyett reményt keltőnek értékelik majd az átformált politikai üzeneteket.