0:05
Főoldal | Rénhírek
Édesség, chips és üdítő

Melyik nyelven reklámozzák a legtöbb kaját Amerikában?

A gyermekkori elhízás olyan gyakori jelenség az Egyesült Államokban, hogy már-már járványnak számít. Az okokat kereső tanulmányok sorában egy friss kutatás az ételreklámok szerepét vizsgálja, méghozzá nyelvi szempontból.

nyest.hu | 2009. november 9.

Ki ne látott volna olyan kisgyereket, akinek egyik kezében egy szelet csoki olvadozik, míg a másik kezével éppen egy chipset próbál a szájába gyömöszölni? Az őt kísérő szülők bevásárló szatyrából pedig további, kifogyhatatlannak tűnő muníció kandikál ki. Szerencsére nálunk (még) nem annyira megszokott ez a jelenség – létezik viszont olyan ország, ahol a gyerekek túlnyomó része nem barátja a mérlegnek.

A gyermekeknek szóló reklámok egynegyede buzdít az evésre
A gyermekeknek szóló reklámok egynegyede buzdít az evésre
(Forrás: Lockstockb / sxc.hu)

A tudósok nemrég a gyermekek számára csúcsidőnek számító szombat délelőtti és hétköznap délutáni tévéműsorokat elemezték 12 csatornán, típus és nyelv szerint. Azt találták, hogy a reklámoknak nem kevesebb mint egynegyede bátorította az ifjú tévénézőket különböző ételek és italok fogyasztására. A Science Daily beszámolója szerint a reklámfilmek 91,2 %-a hangzott el angol nyelven, 8,7 % célozta meg a spanyol bevándorlókat, és a majdnem hatezer felvétel közül csupán egyetlen egy volt kétnyelvű.

Gyorséttermek, édességek, chipsek, ropogtatnivalók és cukrozott italok: minden 5. reklám ezek fogyasztására buzdított.  A vizsgált csatornák közül a gyerekadók 76 %-kal több nasireklámot sugároztak, mint a felnőtteknek szóló csatornák. És nem jobb a helyzet a tiniknek szóló adókon sem (pl. MTV), ahol az arány megközelítőleg ugyanez.

Ez a mostani volt az első tanulmány, ami a spanyol nyelvű ételreklámokat vizsgálta Amerikában. Bár az arányokat tekintve nem volt különbség az angol és a spanyol nyelvű csatornák között, a spanyol adók gyakrabban szerepeltettek alkohol-és gyorséttermi hirdetéseket, mint másfajta étkeket. Nem meglepő, hogy a spanyol gyerekek körében is egyre többet fenyeget a kóros kövérség.

„Az iskolákban és a családokban átfogó táplálkozási programokat kell népszerűsíteni, és ezzel együtt csökkenteni kell az ételreklámok számát a médiában” – szögezik le a kutatás vezetői. „Meg kell értetni a fiatalokkal a hirdetések mögött meghúzódó gazdasági érdekeket, és fel kell hívni a figyelmüket azokra a stratégiákra, amiken keresztül a média felébreszti a vágyat a fogyasztásra. A nagyobb éberség felvértezheti a nézőket az ételreklámok kóros hatásai ellen.”

Meg kell hagyni, az ételreklámok között szerepeltek gyümölcs, zöldség és gyümölcslevek fogyasztására buzdító darabok is. Ezek száma azonban elenyésző volt: mindössze 1,7 %.  Talán ennek is köze van ahhoz, hogy több apróság kezd toporzékolni a boltban a csokis polc, mint a zöldséges pult előtt.

Hasonló tartalmak:

legutóbbi hozzászólások listája...
Nyelv és politika; Természettudomány; Nyelvtudomány; Oktatás; LEITERJAKAB
Váltás normál nézetre...