Melyik a legfontosabb híroldal?
A politikai blogok halpiacát kóstoltuk végig egy pár számítógép segítségével. A képzavart azzal oszlatjuk, hogy megmutatjuk, mik a legtekintélyesebb, a legfontosabb és a legtöbb információt terjesztő híroldalak és polblogok a piacon. Színes gráfok, pöttyökkel! Ranglisták!
A politikai blog hálás műfaj. Rengetegen művelik, az egészen profi elemzőtől a megmondóemberig igen széles a skála – a hivatalos politika pedig gyakran egészen nyíltan honorálja a neki tetsző véleményeket, véleményvezéreket. Egy-egy jól sikerült elemzést, véleményt, fricskát számtalan említéssel és megosztással díjaz a hivatalos és a közösségi média.
Nem csoda, hogy eszünkbe jutott: a megmondásnak eme obskúrus formája érdemel egy kis törődést. Arra voltunk kíváncsiak, hogy látják a világot a politikai blogok – egészen pontosan, hogy honnan szedik értesüléseiket, kinek a szava számít náluk leginkább, kit mellőznek és kivel törődnek.
(Forrás: Tomascastelazo / CC A-SA 3.0 Unported)
Ha a hetven blogunkon (és csak a bejegyzések szövegeiben – minden más sallang, oldalbox, lap alja, nem játszik!) találtunk hivatkozást valamerre, ellátogattunk az adott lapra, leírtuk mi az. Ha azon a lapon is találtunk hivatkozást, tovább futottunk a következőre… és így tovább, tíz lépés mélységig. A vizsgálatból természetesen kizártuk a közösségi médiát (pl. Facebook, Twitter, Google Plus), hogy ne torzítsa az adatainkat.
Össze is szedtünk hetven népszerű politikai blogot, hogy fondorlatos vizsgálatoknak vessük alá őket. Első körben arra voltunk kíváncsiak, hogy a hetven blogunk kire hivatkozik elsősorban, illetve azok kire hivatkoznak tovább.
Ez a gyakorlat arra volt jó, hogy megvizsgáljuk, egy-egy portálról hány hivatkozást sikerült besöpörnünk.
Íme a számok: a vizsgálatba összesen 613 egyedi domain (portál, blog) került be, ezeknek több mint 12 121 oldalán jártunk. A domainek között 2 374 linket találtunk – ezek 22 542 link összevonásából alakultak ki. Sokat dolgozott tehát a szorgalmas program.
A grafikonunkon jól látható, hogy a mandiner.hu és a k-monitor nevű oldalak messze verik a mezőnyt, csak utánuk következnek a nagyobb hírportálok, mint az Index, a HVG, a hir24 vagy a 444. Miért is van az, hogy a politikai blogok számára fontosabbnak tűnik két, aránylag kisebbnek tűnő oldal? Ha megvizsgáljuk a fiatal jobboldal kedvenc portálját, a mandinert, hamar – már a főoldalon – rábukkanunk a titok nyitjára: a mandiner egyik népszerű rovata egy-egy kiragadott idézetet dob fel más portálok, blogok cikkeiből, a rovat pedig pörög, mint a búgócsiga. A megosztást is megosztják, a blogger visszamutat, stb. Ugyanez a helyzet a k-monitorral: a korrupcióellenes oldal egyik profilja, hogy korrupcióval kapcsolatos híreket oszt meg. Ha tehát a HVG hoz egy tényfeltáró anyagot, az megjelenik a k-monitoron, azt pedig osztja a blogger… és így tovább.
És itt most egy kis nyers valóság, utcaszagú embertelenség következik. Brutális tény, és a fenti eredményhez némi köze lehet, hogy a nagyobb portálok kevésbé hajlandóak kisebb blogok cikkeit osztani, míg a kisebb blogok előszeretettel osztják a nagyobb portálok anyagait. És hogy teljes legyen a blogtársadalmi káosz: a nagyjából egyforma méretű kisebb blogok egymást sem osztják annyira, inkább felfelé próbálkoznak. Ezen aztán Marx sem ismerné ki magát vodka nélkül – de a jelenség nem ismeretlen, sőt, a szakirodalom egységes abban a tekintetben, hogy a kicsik a nagyokhoz dörgölőznek, a nagyok pedig oda sem bagóznak, ha a kicsikről van szó. Kisebb portálok, egyesüljetek!
A fenti jelenséget egyébként már a 19. század óta ismeri a tudomány. Vilfredo Pareto elve a híres 80/20-as szabály. Úgy találta annak idején, hogy az angolok vagyonának nyolcvan százaléka az angolok húsz százalékát gazdagítja. Aztán később mások rájöttek arra, hogy a szabály az élet szinte minden területén felbukkan. A Wikipedia például ezeket sorolja fel:
- A profit 80%-a az ügyfelek 20%-tól származik.
- A reklamációk 80%-a az ügyfelek 20%-tól érkezik.
- A profit 80%-a a munkára fordított idő 20%-ból keletkezik.
- Az eladások 80%-a a termékportfólió 20%-ból keletkezik.
- Az eladások 80%-át a sales csapat 20%-a hozza.
A felsoroláshoz hozzátehetjük még a szoftverfejlesztésben használatos 80/20 elveket is:
- A hibák 80%-a a kód 20%-ában rejlik.
- A követelmények 20%-a adja a funkcionalitás 80%-át.
Nem meglepő tehát, hogy mi is azt találtuk, hogy az oldalak nyolcvan százaléka nagyjából az oldalak húsz százalékára hivatkozik! Heuréka!
Lökd a rizsát!
Fizikai tény: a vélemények, megmondások nem a semmiből keletkeznek. A megmondás csírája pedig az értesülés. Az, hogy honnan jön az értesülés, hogy a politikai blogok honnan veszik az információikat igen fontos kérdés. Szerencsére a számítógép a segítségünkre siet és kilistázza nekünk azokat a legfontosabb információelosztó-központokat, amelyeket a szakirodalom hubnak nevez. Ezek a hubok a felelősek a hetven polblogunkból kiindulva létrejött portál- és bloghálózat információellátásáért.
Jól látható, hogy a legjelentősebb információt terítő portálok az Átlátszó, a HVG és a Mandiner voltak. Kevésbé konvencionális oldalakként pedig felbukkannak olyan domainek, mint az Occupy Hungary Valódi demokráciát, most! blogja, vagy például dr. Erőss Gábor blogja (új, bal, zöld).
Mivel olvasóink kedvelik a sporteseményeket és a ranglistákat, készítettünk egy ranglistát is ebben a számban. Íme:
- HVG
- Átlátszó
- Mandiner
- Valódi demokráciát, most!
- Origo
- Ténytár
- Dr. Erőss Gábor - új, bal, zöld
- Magyar Narancs
- HÍR24
- NOL
Aki legjobban megmondja
Ki a legerősebb kutya? Ki viseli a nadrágot? Ki a pedellus? Azaz: ki a legnagyobb megmondóember? Megannyi izgalmas kérdés. A vizsgálatunk természetesen erre is választ ad, méghozzá az úgynevezett autoritás (kb. tekintély) értékének vizsgálatával. A magas autoritású oldalakra több link mutat, sőt, a hubok maguk is nagyon kedvelik az autoritásokat. Egy tökös autoritásra tehát nem kell sok oldalnak mutatnia: elég ha hubok mutatnak rá, akik aztán terítik is az információt.
Ezek az oldalak azok, akiknek az információit, híreit a vizsgált hálózat tagjai leginkább lényegesnek tekintik. Nem meglepő, hogy az előző grafikonunk több sikeres szereplője is visszaköszön itt. A prímet megint csak a már-már verhetetlennek tűnő HVG viszi, dobogósak még az Átlátszó és a Mandiner.
Íme a tekintélyes ranglista:
- HVG
- Átlátszó
- Mandiner
- Valódi demokráciát, most!
- Ténytár
- Dr. Erőss Gábor - új, bal, zöld
- Origo
- NOL
- Magyar Narancs
- HÍR24
Fontosság, mindenek előtt!
Számoljuk meg az egy adott oldalra mutató linkek számát és vizsgáljuk ezen linkek minőségét is – például úgy, hogy milyen authority fűződik a link küldőjéhez. Ennek alapján meghatározhatjuk, hogy nagyjából mennyire fontos egy weboldal. Ezt az értéket hívjuk PageRank-nek. (Itt gyorsan szögezzük is le, hogy ez a PageRank nem azonos a Google PageRank-jével! A mi értékünket a hetven politikai blog alapján számoltuk, a Google pedig egy nagy varázsló.)
A feltételezés, hogy a legfontosabb weblapokra valószínűleg több link mutat majd más, lehetőleg fontos weboldalakról. Ennek alapján áll elő a következő grafikonunk:
Az tehát, hogy mennyire fontos egy portál a polblogok szempontjából, már egészen más tészta. Ezt az értéket persze komolyan befolyásolja, hogy például egy olyan tekintélyes linkkirály, mint a Mandiner vagy a K-monitor mennyit linkel egy oldalra. Így lesz kimondottan kiugró fontosságú például Béndek Péter bogja (hafr). Érdemes itt megemlíteni az Occupy és a Magyar Narancs előretörését is: amit nem hoztak tekintélyben vagy információban, azt komolyan behozzák fontosságban. (Az Occupy ezen oldala nem azonos a fent jól szereplő, ugyan szintén Occupy-közeli Valódi demokráciát, most! bloggal.)
Íme a ranglistánk:
- 1000 A Mi Hazánk (hafr)
- Occupy-wiki
- Magyar Narancs
- Átlátszó
- Mandiner
- Így írnánk mi
- válasz.hu
- ELTECON
- Fideszfigyelő
- Átlátszó Oktatás
Olvasónkban, ha eddig eljutott, egyetlen egyértelmű, kínzó kérdés maradt már csak: hogy teljesített a nyest.hu ebben a 613 résztvevős versenyben? Ahhoz képest, hogy a kisragadozó nem politikai hírportál, legkevésbé sem politikai blog, egészen meglepően jól teljesített: a hubok listáján 101., a PageRank-listán 94.-ek lettünk, míg az autoritási mezőnyben az előkelő 85. helyen zártuk a vetélkedést.
Cikksorozatunk következő részében a napi sajtót vizsgáljuk majd hasonló szempontokból. Addig is jó blogolást!
A kutatómunkát, az adatgyűjtést és az elemzést Balogh Kitti és Varjú Zoltán (Precognox) végezték.
Látom, szó nélkül törölték a kérdéses szót. Mesteri megoldás.
"Mindenek előtt" egy magát komolyan vevő nyelvi oldalnak érdemes lenne a "mindenekelőtt" szót helyesen írni.
Bár nem értek a politikához, de nagy igazságokat ír a cikk: ez nagyjából bármilyen témájú oldalakra igaz.
Én mondjuk személy szerint nem tartom túl szép dolognak, hogy a nagyobb portálok nem segítenek a kisebb oldalaknak, amikor semmiből sem állna esélyt adni nekik IS, hogy megismerjék őket az emberek. És én ezt azért mondom, mert az is tény, bár a cikkben nem szerepel így kifejezetten, hogy az internetezők többsége már csak a nagy hírportálokat és a közösségi oldalakat látogatja a keresőszolgáltatásokon kívül, vagyis a kisebb oldalaknak, blogoknak egyetlen esélyük van arra, hogy szélesebb körben elterjedjenek: ha egy nagy hírportál felkarolja őket.
Az egyedi oldalakat egyébként senki sem nézné meg, egy árva lélek nem tévedne oda. A legérdekesebb az, hogy ez régen -- tudomásom szerint -- éppen ellenkezőleg volt: a kisebb oldalakról, fórumokról mentek át a nagyobb portálokra és a közösségi oldalakra a látogatók.
Ezt saját tapasztalataim is megerősítik az oldalammal kapcsolatban: néhány évvel ezelőtt nem volt szükség arra, hogy az új cikkeket megosszam valahol (annál is inkább, mert még nem is volt fent közösségi médián az oldal), anélkül is jöttek a látogatók -- ha nem is túl sokan, de már 5-6-an meg is nézték a cikket rögtön a megjelenés utáni fél órában. A jelenlegi állapot ezzel szemben az, hogy SENKI sem nézi meg, ha nem osztom meg a Facebookon. KÍsérletezgettem is ezzel: ha fél napig nem osztottam meg, akkor fél napig nem nézte meg senki (és a senkit a szó legszorosabb értelmében kell érteni). Ennyit változtak pár év alatt az internetezési szokások.