0:05
Főoldal | Rénhírek

Megszűnt a Magyar Tudományos Akadémia

Módosították a „kutatás, fejlesztés és innovációs rendszer intézményrendszerének és finanszírozásának átalakításához szükséges egyes törvényeket”.

Kincse Szabolcs, főszerkesztő | 2019. július 2.

Magyar Tudományos Akadémia (1825 – 2019).

Akik megszavazták a törvényjavaslatot

Ágh Péter Fidesz
B. Nagy László Fidesz
Dr. Bajkai István Fidesz
Balla György Fidesz
Balla Mihály Fidesz
Bánki Erik Fidesz
Bányai Gábor Fidesz
Barcza Attila Fidesz
Bartos Mónika Fidesz
Dr. Becsó Károly Fidesz
Becsó Zsolt Fidesz
Bencsik János Fidesz
Bíró Márk Fidesz
Bodó Sándor Fidesz
Boldog István Fidesz
Bóna Zoltán Fidesz
Böröcz László Fidesz
Dr. Budai Gyula Fidesz
Csenger-Zalán Zsolt Fidesz
Cseresnyés Péter Fidesz
Csöbör Katalin Fidesz
Czerván György Fidesz
Czunyiné Dr. Bertalan Judit Fidesz
Dankó Béla Fidesz
Demeter Zoltán Fidesz
Dömötör Csaba Fidesz
Dunai Mónika Fidesz
F Kovács Sándor Fidesz
Farkas Flórián Fidesz
Farkas Sándor Fidesz
Dr. Fazekas Sándor Fidesz
Fenyvesi Zoltán Fidesz
Dr. Fónagy János Fidesz
Font Sándor Fidesz
Gelencsér Attila Fidesz
Gulyás Gergely Fidesz
Gyopáros Alpár Fidesz
Győrffy Balázs Fidesz
Hadházy Sándor Fidesz
Halász János Fidesz
Héjj Dávid Ádám Fidesz
Hende Csaba Fidesz
Herczeg Tamás Fidesz
Dr. Hoppál Péter Fidesz
Horváth István Fidesz
Horváth László Fidesz
Dr. Hörcsik Richárd Fidesz
Hubay György Fidesz
Jakab István Fidesz
Dr. Kállai Mária Fidesz
Kara Ákos Fidesz
Dr. Kerényi János Fidesz
Kocsis Máté Fidesz
Koncz Ferenc Fidesz
Kontrát Károly Fidesz
Kósa Lajos Fidesz
Dr. Kovács József Fidesz
Kovács Sándor Fidesz
Dr. Kovács Zoltán Fidesz
Kövér László Fidesz
Kubatov Gábor Fidesz
L. Simon László Fidesz
Lázár János Fidesz
Lezsák Sándor Fidesz
Manninger Jenő Fidesz
Mátrai Márta Fidesz
Dr. Molnár Ágnes Fidesz
Nagy Csaba Fidesz
Dr. Nagy István Fidesz
Németh Szilárd István Fidesz
Németh Zsolt Fidesz
Novák Katalin Fidesz
Nyitrai Zsolt Fidesz
Ovádi Péter Fidesz
Pánczél Károly Fidesz
Dr. Pesti Imre Fidesz
Pócs János Fidesz
Pogácsás Tibor Fidesz
Dr. Pósán László Fidesz
Potápi Árpád János Fidesz
Révész Máriusz Fidesz
Riz Gábor Fidesz
Dr. Salacz László Fidesz
Dr. Selmeczi Gabriella Fidesz
Dr. Simon Miklós Fidesz
Simon Róbert Balázs Fidesz
Simonka György Fidesz
Dr. Szabó Tünde Fidesz
Szabó Zsolt Fidesz
Szatmáry Kristóf Fidesz
Dr. Szűcs Lajos Fidesz
Tállai András Fidesz
Dr. Tapolczai Gergely Fidesz
Tasó László Fidesz
Tessely Zoltán Fidesz
Dr. Tiba István Fidesz
Dr. Tilki Attila Fidesz
Törő Gábor Fidesz
Dr. Turi-Kovács Béla Fidesz
Tuzson Bence Fidesz
V. Németh Zsolt Fidesz
Varga Gábor Fidesz
Varga Mihály Fidesz
Vargha Tamás Fidesz
Vécsey László Fidesz
Vigh László Fidesz
Dr. Vinnai Győző Fidesz
Dr. Vitányi István Fidesz
Dr. Völner Pál Fidesz
Witzmann Mihály Fidesz
Dr. Zombor Gábor Fidesz
Dr. Zsigmond Barna Pál Fidesz
Zsigó Róbert Fidesz
Dr. Aradszki András KDNP
Földi László KDNP
Dr. Hargitai János KDNP
Harrach Péter KDNP
Hollik István KDNP
Juhász Hajnalka KDNP
Dr. Latorcai János KDNP
Móring József Attila KDNP
Nacsa Lőrinc KDNP
Dr. Rétvári Bence KDNP
Dr. Semjén Zsolt KDNP
Dr. Seszták Miklós KDNP
Dr. Simicskó István KDNP
Soltész Miklós KDNP
Süli János KDNP
Szászfalvi László KDNP
Dr. Vejkey Imre KDNP
Ritter Imre nemzetiségi képviselő
A kép az mta.helyesiras.hu nyitóoldalát ábrázolja – 2019.07.02-én
A kép az mta.helyesiras.hu nyitóoldalát ábrázolja – 2019.07.02-én





Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (42):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
4 éve 2019. július 2. 17:22
1 bendeguz

Kábé kétszázan tüntettek ellene. Tehát több, mint 9 millió magyar egyetért, és üdvözli a rendrakást. Csak így tovább!

4 éve 2019. július 2. 19:00
2 ORP

@bendeguz: ez lenne a rend? Szép Új Világ hvg.hu/itthon/20190619_Kiszivargott_hang...FEXASrqQMIRNx8xCF-Sw

(a hivatkozott mondatok az egyeztetések elején hangzottak el, azóta a hosszú ideje eredménytelenül zajló folyamatok miatt egyes részleteikben mindkét fél elképzelései módosultak”. (Még 1x: hosszú ideje eredménytelenül zajló folyamatok; egyes részleteikben; mindkét fél elképzelései..)

4 éve 2019. július 2. 21:13
3 bloggerman77

Az 1951-ben szovjet mintára átszervezett MTA kutatóintézeteit "vették el". Azelőtt nem voltak ilyen intézményei az MTA-nak, és a volt keletiblokkos szovjetizált államokon kivül nem is jellemző sehol, hogy a helyi tudományos akadémiák saját kutatóintézmény hálózattal rendelkeznének. Azokat egyetemek és magán vagy állami alapítványok kezelik.

4 éve 2019. július 2. 21:19
4 bloggerman77

@bloggerman77:

A második világháború előtt Szent-Györgyi Albert a Szegedi Tudományegyetem kutatólaboratóriumában izolálta a C-vitamint.

Bay Zoltán az Egyesült Izzólámpa és Villamossági Gyár kutatólaboratóriumában végezte holdradar és televíziós kísérleteit, és a Királyi József Nádor Műegyetemen az Egyesült Izzó vezérigazgatója, Aschner Lipót alapítványából által szervezte meg az atomfizikai kutatóintézetet.

4 éve 2019. július 2. 23:14
5 szigetva

@bloggerman77: Azért a 90-es évek elején volt egy törvény az Akadémiáról. Amit csinálsz, az ugyanaz az etetés, mint hogy az alkotmány sztálinista lett volna.

4 éve 2019. július 2. 23:41
6 bloggerman77

@szigetva:

Volt, volt. De ez az intézményrendszer mégis a sztálinista tudományközpontosítás utódja, hiszen Rákosiék szétverték az MTA-t, ami valóban egy "tudós társaság" volt és ennél nem több, ezután pedig flastromként ráragasztották az így kiüresített MTA nevét a centralizált tudományközpontjukra.

Az, hogy ez eddig fennmaradt, az sajnos annak a jele, hogy itthon nem honosodott meg - pár kivételtől eltekintve, pl. Audi - ismét az, hogy a cégek tudásközpontokat hozzanak létre, mert "ott az Állambácsi" az meg költi erre a pénzt.

Persze most majd a bölcsészeti tudományok szívják meg, mert a reál tudomány ágazatok tudnak piaci támogatókat szerezni, és őket nyomja Palkovics ezerrel, (ez tipikus voluntarista vérkomcsi sztálinista attitűd) mert ugye a "bölcsészek haszontalanok". Nekik maradnak a sumerszittyológiai államilag kitömött "intézetek" mellett lehulló morzsák.

4 éve 2019. július 3. 00:15
7 szigetva

@bloggerman77: Pont erről beszélek: a 89-ben módosított alkotmánynak is az volt a "bűne", hogy a borítóján 1949 volt. A tartalma már nem számított, felváltotta egy retrográd alaptörvény.

4 éve 2019. július 3. 17:49
8 Sultanus Constantinus

Összefoglalva: politikus = hazudik. Ennyi. És ez mindig is így lesz.

4 éve 2019. július 8. 13:14
9 Galván Tivadar

"A kép az mta.helyesiras.hu nyitóoldalát ábrázolja – 2019.07.02-én"

Gondoltam.

Mert, ha működik, biztos kijött volna, hogy "2-án".

4 éve 2019. július 9. 15:31
10 bloggerman77

@Galván Tivadar:

:))

"Touché!"

Azért vérciki, hogy egy Nyelv és Tudomány netes szájton ilyen megjelenik. A szerkesztők nem ismerik a magyar helyesírást, mert az ugyebár ilyen dátumírási formát nem ismer, hogy "02-án"

És ezek uszítottak pár napja a Facebook oldalukon a "nyelvtannácik" ellen, amikor az M2 Petőfi TV Facebook oldalát állították pellengérre, hogy az "nyelvtannácisságra" sarkallta a követőit azzal, hogy a legidegesítőbb netes helyesírási hibák összegyűjtésére bíztatta olvasóit.

4 éve 2019. július 9. 17:45
11 aphelion

@bloggerman77: Attól még le lehet úgy írni, érteni fogja mindenki. A "02-én" is érthető, max csodálkozik egyet az olvasó hogy "Jé ezek vajon úgy mondják hogy július kettedikén vagy mi?!"

4 éve 2019. július 10. 02:53
12 nudniq

@aphelion: vagy elkönyveli magában,h "lámlám, ők is mellé szoktak ütni néha a billentyűzeten fél centivel aztán elsiklanak felette átolvasáskor"

4 éve 2019. július 10. 08:58
13 Janika

@nudniq: @aphelion: Az agyunk annyira kompenzálja ezt, hogy a legtöbben észre sem veszik.

Egyébként lehet csak arról van szó, hogy eredetileg július 1 szerepelt, amihez az -én toldalék tartozik. Aztán szerkesztés közben észrevette hogy már másodika van, kijavította, ám a rag maradt a végén.

@bloggerman77: "a magyar helyesírás ... ilyen dátumírási formát nem ismer, hogy "02-án"

Pedig ismer: lásd akh12#295 "A napot arab számmal írjuk, s utána pontot teszünk, vagy a számjegyhez (pont nélkül) kötőjellel kapcsoljuk a toldalékot"

Ha a 2-án helyes, akkor a 02-án is. Az egyszámjegyű hónap és napok esetében a szabályzat nem tiltja a vezető nulla alkalmazását. Nem is tilthatja, mivel ez nem helyesírási, hanem matematikai kérdés. A 2 és a 02 pedig ugyanaz a szám.

4 éve 2019. július 10. 09:17
14 blogen

Elvették a pénzcsapokat, nincs többé alibiállás a haveroknak valamelyik szexszobás intézetnél? :D

Helyes, a Fidesz felszámolta a félfeudális állapotokat az MTA-nál!

4 éve 2019. július 10. 09:20
15 blogen

Itt jegyzem meg amúgy, hogy kutatóintézete egy normális országban az egyetemeknek van. Nagyon remélem, hogy hamarosan megtörténik a felsőoktatási rendszerünk revíziója is, amely során felszámolják az adófizetők pénzét pazarló genderes-sorosos intézményeket, beleértve a komplett eltés köldöknéző áltudományos brancsot, majd egy teljes átszverzéssel létreznak egy-két, nemzetközi szinten is erős magyar egyetemet és ők kapják meg ezeket a kutatóintézeteket is!

4 éve 2019. július 10. 09:46
16 aphelion

@nudniq: Apropó "centivel", pont pár napja láttam egy hasonlóan meghökkentő egyeztetési hibát: 444.hu/2019/07/07/a-turistak-a-legjobban...e#comment-4531200934

"Tavaly 121 olyan nap volt, amikor a víz 80 cm-mel magasabb volt a tengerszintnél"

Ez aligha lehet melléütés, inkább olyasmiről lehet szó, hogy a szerző anélkül írt, hogy gondolatban lejátszotta volna magának a szöveget. Élőbeszédben ez "centivel" szokott lenni, vagy ha pedánsak akarunk lenni, "centiméterrel", szóval leírva cm-vel vagy cm-rel lenne. Ha mondanánk olyat, hogy /céemmel/, akkor stimmelne a cm-mel, de én ilyet még nem hallottam senkitől.

4 éve 2019. július 10. 09:50
17 aphelion

@Janika: "Az agyunk annyira kompenzálja ezt, hogy a legtöbben észre sem veszik."

Én se szúrtam ki, mikor olvastam a cikket. Lám, valamire csak jók a nyelvtannácik 😂

4 éve 2019. július 11. 14:57
18 aphelion

Amúgy talán részben pont az ilyen szituknak köszönheti létét a sokat kárhoztatott -al/-el megoldás. "cm-el", aztán mindenki olvassa ki úgy ahogy neki tetszik.

4 éve 2019. július 12. 02:21
19 mondoga

@blogen: Ja. A neo-matócsinék révén új szintre emelkedett a feudália. :D

4 éve 2019. július 12. 10:51
20 szigetva

@blogen: Szerinted mivel foglalkozik a gender? (Az ötvenes években a pszichológia és a genetika volt a burzsoá áltudomány. Már megint ugyanott tartunk.)

4 éve 2019. július 12. 14:23
21 mondoga

@blogen: @bloggerman77: Inkompetencia a köbön. Azért rebeghetnétek valamit arról, hogy miért lenne jobb az ITM (nagyobb vízfej), mint az MTA... A hozzászólásaitokból látszik, hogy halvány fogalmatok sincs a kutatóintézetek működéséről.

Minden gőzt a dudára!!! :D

4 éve 2019. július 14. 10:42
22 blogen

@szigetva: Absztakciókkar. A csapongó liberális fantázia kitalálta nemiségfogalmat vagy inkább fogalmatlanságot körüljáró köldöknézés és harcos normalitásellenes aktivizmus kevréke. Egy azon kamutudományok közül, amit a liberális értelmiség kitalált magának, hogy valamilyen ürüggyel csak felsőoktatásban megszerezhető végzettséghez juthasson egészen minimális ráfordítással, ha már erre valódi tudományos terete nem lenne képes, mert eleve megbukott kémiából és matematikából. Továbbá a liberalizmus normalitásellenes propagandájának is szüksége van tudományosnak nevezett jelzőkre a tudományos szocializmus mintájára.

Klasszikus, öreg fehér férfiak értelmében vett tudományosságról szó sincs.

4 éve 2019. július 14. 18:28
23 szigetva

@blogen: Tehát fogalmad sincs.

4 éve 2019. július 15. 06:55
24 blogen

@szigetva: Ennél adekváltabb megfogalmazása annak a bullshitnek nincs. Ez pont ugyanaz, mint amikor a régi szabad világ csak röhögött a szovjet tudományos szocializmuson. Azóta minden a feje tetejére állt és most csak a Kelet elég szabad ahhoz, hogy kiröhögje a szellemi sötétségbe forduló Nyugat, ideológiavezérelt hülyeségeit!

4 éve 2019. július 15. 10:10
25 Sultanus Constantinus

@aphelion: Beszédben nem mondjuk, de simán el tudok képzelni egy olyan szituációt, hogy az illető arra koncentrál nagyon, amit ír, és közben ki is mondja magában, így simán lehetett "cm-mel".

Erről egyébként eszembe jutott, amikor annak idején egy spanyol tévébemondó, aki a műsorokat és egyéb, adással kapcsolatos információkat ismerteti (a régi szép időkben, amikor még így történt), a műholdas adás frekvenciájánál a GHz-t nemes egyszerűséggel kibetűzte, hogy "ge-hache-zeta" (gondolom, fogalma sem volt róla, hogy az egy mértékegység, amit "gigahercios"-nak kellene olvasni). Nagyon vicces volt, ráadásul többször is megismételte egymás után.

4 éve 2019. július 15. 10:58
26 Janika

Az eredeti témához visszatérve:

A címben levő állítás nyilvánvalóan nem igaz. A Magyar Tudományos Akadémia nem szűnt meg. A kutatóintézet-hálózat került ki alóla, és átkerült egy másik szervezeti struktúra alá. Ettől az MTA még megvan.

A következő kérdéseket lehet ilyenkor értelmesen feltenni:

- Mi az MTA feladata, ha a kutatás mosantól nem?

- Kinek a feladata a kutatás? Van aki azt írja, hogy az egyetemeké.

@blogen: "kutatóintézete egy normális országban az egyetemeknek van" A kutatóintézetek az MTA-tól az ITM alá kerültek. Mivel az ITM nem egyetem, így még a te értelmezésed szerint sem leszünk normális ország.

- Viszont fel lehet tenni azt a kérdést hogy más országokban kinek a feladata a kutatás. Az egyetemeké? Az akadémiáké? Magáncégeké? Ki hivatott ezt eldönteni? A miniszter? A kutatók?

Egy kis gondolatébresztő: A magyar Nobel-díjasokra büszke a magyar társadalom. Azonban kevesen tudják, hogy csak egyetlen egy magyar Nobel-díjasunk van (Szent-Györgyi Albert), aki ebben az országban végzett kutatása alapján kapta meg. A többi mind külföldre ment (értsd: elüldöztük őket), és ott talált szerencsére. Végül maga Szent-Györgyi is kivándorolt politikai okok miatt. A mostani átalakítás is egy (többségben) politikai bizottságot helyez a kutatók fölé. Ki mit tenne a kutatók helyében?

4 éve 2019. július 16. 09:31
27 blogen

@Janika: Nem, még nem. De egy lépést tettünk arrafele, hogy összetartozzon az, ami összeillik. Az egyetemi autonómia biztosítja az ott zajló kutatási szabadságot, ugyanakkor összehozza azt a két csoportot, aminek szorosan össze kell tartoznia: a kutatók és a diákság, mert az egyetemeken tanuló fiatalokból lesznek a jövő kutatói és a legjobb korban vannak ahhoz, hogy energiáikkal és ötleteikkel élettel töltsék meg azokat a kutatóintézeteket, amiket az egyetemi közegtől elszeparáltság csak belterjes gerontokráciákká silányít, amelyek előbb építenek maguknak szexszobát, mint produkáljanak érdemleges számú publikációt valós témákban!

Itt jegyzem meg, hogy aki emlékszik arra, hogy milyen viták zajlottak a rendszerváltás után a kutatóintézetek és az MTA szerepéről, az pontosan tudja, hogy gyakran személy szerint ugyanazok a liberálisok, akik most álságos módon az MTA-ért tüntetnek érveltek nagyon helyesen az ellen, hogy a kutatóintézetek az MTA alá kerüljenek! A kutatóintézetek átszervezésének semmilyen tudományos vonzata nincs, tisztán csak egy célt szolgál a tiltakozás: támadni a gyűlölt Orbán-kormányt.

Ezzel kapcsolatban elég csak beleolvasni a Beszélő első pár évfolyamában lezajló vitába az akadémiai kutatóintézetek sorsáról. Szóról-szóra azt írják legtöbben az a liberálisok közül, amit ma a Fidesz érvként felhoz az átalakítás mellett: sztálinista hagyomány felszámolása, az akadémia strukturálisan káros túlhatalma a kutatás-fejlesztés fölött, stb!

4 éve 2019. július 16. 09:35
28 blogen

@blogen: Egész egyszerűen annyi történt, hogy a rendszerváltás idején volt egy "szocialista" akadémiánk és a "nincstelen és éhes" liberális értelmiség szerette volna megszerezni a lehetőséget arra, hogy bekerüljön annak struktúrájába, ezért nem támogatta a jelen állapotot létrehozó akadémiai törvényt, mert ez az akkor meglévő, szocializmusból örökölt struktúrákat betonozta volna be. Az Akadémia végül úgy oldotta fel a konfliktust, hogy bár megszerezte magának az autonómiát és a kutatóintézeteket is, de zsíros pozíciókkal lekenyerezte a liberális értelmiséget, amely így kapukon belülre kerülve most már azokat a pozíciókat védelmezi, amiket a kilencvenes évek legelején még hevesen támadott ugyanazért, amiért, amiért most a Fidesz is támadja.

Lóvé, konc és feudális pozícióharc a javadalmak fölött. Ennyi az MTA. Pontosabban volt, mert a Fidesz most nagy lépést tett egy a pozícióosztás és érdemtelen megélhetésszerzés helyett a tudományos kutatást szolgáló intézményrendszer kiépítése irányába.

4 éve 2019. július 16. 11:30
29 szigetva

@blogen: Egyetemi autonómia? Amikor minden állami egyetem nyakába egy kancellárnak nevezett párttitkárt rakott a rezsim?

4 éve 2019. július 16. 12:19
30 blogen

@szigetva: Amivel egy újabb súlyos hiányosságot pótolt, a gazdálkodás számonkérhetőségét! Nemcsak jogok vannak, hanem kötelességek is, például jól bánni az adófizetők pénzével. A kormányzatban a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal játsza ezt a szerepet, a közigazgatásban a Kormányhivatalok, általánosan az Állami Számvevőszék, stb.

Mindez azért van, hogy ne alakulhassanak ki olyan helyzetek, amikor egy az adófizetők pénzéből gazdálkodó intézmény ellenőrzés nélkül költheti azt a pénzt. A hatákörök szétválasztására, a számonkérhető autonómiára és szubszidaritásra épülő rendszerek irányába mutató törekvés logikus politikája egy az EU keretei között tervező kormánypártnak.

Ismerkedünk az európai demokrácia működésével szigetva? :)

4 éve 2019. július 16. 12:30
31 szigetva

@blogen: Te a Hollik vagy?

4 éve 2019. július 16. 12:42
32 Janika

@blogen: "egy lépést tettünk arrafele". Ez megint csak nem igaz, hiszen az ITM semmivel sincs közelebb az egyetemekhez, mit volt az MTA.

Sőt, megkockáztatom, hogy ezzel a húzással eltávolodott tőle. Az MTA tagok többsége valamely egyetem tanárai, oktatói is egyben. Vagyis elsőkézből meg volt a kapcsolat az hallgatóság és a kutató hálózat között. Ez most mindenestre megszűnt.

Hidd el, ha a miniszter az egyetemeknek akarta volna átadni a hálózatot, akkor simán nekik adta volna. De inkább politikai vízfej alá terelte őket.

4 éve 2019. július 16. 12:51
33 blogen

@Janika: Ezt még meglátjuk, még el se kezdődött, a Corvinus csak egy útkereső kísérleti projekt, hogy a nagy egyetemekkel mi lesz, azt még nem tudjuk, csak azt, hogy a kormányzat szeretne egy nemzetközileg nagyon erősen jegyzett magyar egyetemet, amit lehetetlen anélkül megvalósítani, hogy ne egyesítsenek több egyetemet (például egyetlen orvosi egyetem, néhány vidékre kihelyezett karral bőven elég lenne Magyarországnak, vagy egyetlen tudományegyetem a budapesti és vidéki egyetemek legerősebb karjainak egyesítésével) és ne rendeljék az így kapott Nemzeti Tudományegyetem és mellette egy Magyar Orvostudományi Egyetem alá az oda passzoló kutatóintézeteket.

Egy rossz struktúrát leromboltak, ennyivel már beljebb vagyunk!

4 éve 2019. július 16. 15:24
34 Janika

@blogen: "Egy rossz struktúrát leromboltak" Ez újfent nem igaz. Ha megnézed, maga a struktúra maradt. nem lett lerombolva semmi.

A hálózat pontosan ugyaúgy néz ki mint eddig. Ami változott az a tetején csücsülő politika. És tényleg csak ennyi. Ha a struktúra szerinted eddig rossz volt, akkor most pontosan ugyanúgy rossz. De nem is akart a miniszter szerkezeti átalakítást, - amiről az egyezető tárgyalásokon szó esett - csak politikai irányítást.

Ha a kutatónak tényleg az a jobb hogy egy politikus mondja meg, mit kutasson, akkor igazad van, tényleg nem élünk normális országban.

4 éve 2019. július 16. 15:59
35 blogen

@Janika: "A patrióta gazdaságpolitika hét eredményének megőrzése után hét feladat vár Magyarországra, ahol a kormány is beavatkozásra kész... egyetemközpontú innovációs ökoszisztéma"

"A jövőnk hét pillére

3. Tudásteremtő és innovációs képességeink megerősítésére egyetemközpontú innovációs ökoszisztémákat építünk.

Az innovációvezérelt gazdasági növekedés biztosítása érdekében egyetemközpontú innovációs ökoszisztémák létrehozásán és a magyar innovációs rendszer felépítésén dolgozunk. A növekedés a jövőben mindinkább a tudásra épül. Éppen ezért olyan növekedési és innovációs pólusokat, vagyis gazdasági gravitációs központokat hozunk létre, amelyek új kapukat nyitnak meg a külföldi és hazai vállalatok előtt.

Közelebb visszük a kutatóintézeteket az egyetemekhez, az így megerősödött egyetemeket pedig a gazdaság szereplőihez. A közelmúlt nemzetközi sikerpéldái (Finnország, Izrael, Katalónia), a világ vezető innovációs központjainak példái (USA, Németország, Franciaország) alapján első lépésben nyolc, egyetemek köré épülő tudományos parkot (ún. Science Parkot) hozunk létre Debrecenben, Győrben, Miskolcon, Pécsett, Szegeden, Zalaegerszegen valamint két budapesti egyetemen, a BME-n és a Semmelweis Egyetemen, továbbá a nem nevesített egyetemi városainkban kiválósági központokat hozunk létre."

m.portfolio.hu/gazdasag/adozas/a-magyar-...iner_makronom_201907

Ezt tudjuk jelenleg

4 éve 2019. július 17. 13:25
36 mondoga

A blogeni bolsevista ámokfutás láttán kétség nem fér hozzá: "ezek ugyanazok".

4 éve 2019. július 18. 09:13
37 Janika

@blogen: hát elovastam ezt a politikai propagandaszöveget, ahogy megpróbál lavírozni a "mélykuruc" és "ultralabanc" világnézetek között.

Az elfogadott törvény, pontosan az itt leírtak ellenkezője. Azt írja, hogy közelebb kell vinni a kutatóintézeteket az egyetemekhez. Ezzel szemben mi van a törvényben? Politikai irányítás alá kerülnek.

A magyar Nobel-díjasokkal példálózik, pedig kivétel nélkül az összeset elüldöztük (lásd korábbi hsz.-omat). A példának hozott Teller is azután lett sikeres, miután kivándorolt. Itt pedig mi vár a jövő kutatóira? Gy.L.: "Hogy a kreativitás ne váljon céltalan csapongássá és a teremtő energiát hasznosítani tudjuk, gondolatainkat mederbe kell terelnünk."

Mederbe terelni? Hát ez az egyetlen dolog, amivel egy kreatív ember kreativitását meg lehet ölni. Akivel ez megtörtént, az vagy itt maradt és belefásult, vagy külföldre ment és Nobel-díjat szerzett.

A miniszterlenök számos alkalommal azt nyilatkozta, hogy ő nem foglakozik üzlettel, mert az az üzletemberek dolga. Nem itél el egy újságot sem, met az beavatkozás lenne a sajtószabdságba.

A tudomány terén pedig úgy tűnik feljogosítva érzik magukat hogy beleszóljanak, pedig pontosan ugyanilyen karakán módon kellene kiállnia. Politikus ne foglakozzon a tudománnyal, ne akarja eldönteni, hogy a tudósok hogyan szervezik meg magukat, mit kutassanak és mit nem.

Pl milyen viccesen hangozna, ha egy fizikusnak előírnák: "havi 2 természeti törvényt fel kell fedezned, különben nem támogatlak"

A régésznek: évente 200kg agyagedényt kell kiásnod.

ugye?

Csak összehasonlításképpen abba sem szól bele, hogy az egyházak milyen szervezeti strukturában épülnek fel. Lehet hogy jó a srtruktúra, lehet hogy rossz, de politikus ne szóljon bele. Szép is lenne, ha egy politikai bizottságot tennének a püspökök/imámok/rabbik/stb fölé.. A tudománnyal ha megfigyeled pont ez történik most. Plusz felállt egy újabb minisztérium, újabb kiadásokkal, újabb politikai kifizetőhelyekkel.

A történelem során egyetlen olyan példát tudok, ami állami utasításra, sok-sok okos tudós gondolatait mederbe terelte: a Manhattan Project

4 éve 2019. július 18. 18:04
38 blogen

@Janika: A tudománynak a politika és a gazdaság a megrendelői. Kicsit leegyszerűsítve, hogy az MTA-s tudós is értse: az adófizetők pénze nélkül nincs szexszoba.

4 éve 2019. július 19. 12:43
39 Janika

@blogen: jaj, már megint nem igaz, amit állítasz.

A tudománynak pont az (lenne) a lényege, hogy nem megrendelésre dolgozik. Ha megnézed a legnagyobb tudományos eredményeket, akkor láthatod, hogy nem "megrendelésre" születtek. Hanem jó gondolkodású emberek szabadjára engedték a gondolataikat. Galilei talán megrendelésre fedezte fel a Jupiter holdjait? Mi lett volna Einsteinnel, Hawkinggal, Szent-Györgyivel ha valaki mederbe próbálta volna terelni mit gondoljon? De még ez egyik leghíresebb magyar találmány a Rubik-kocka sem úgy született, hogy valaki leszólt a kormányból: "figyelj Ernő, most már jó lenne ha feltalálnád a bűvös kockát."

De még ha így is lenne ahogy írod, attól még a megrendelő semmiképpen nem azonos az irányítóval. Kicsit leegyszerűsítve, hogy még blogen is értse: Ha rendelek egy pizzát, az még nem jogosít fel engem arra, hogy a pizzáscéget átszervezzem.

De nézzük azt a rossz struktúrát, amit most szerinted leromboltak, vagy le kellett volna rombolni.

Az origón!! bő egy éve jelent meg az alábbi írás, az MTA kutatási munkáiról és tudományos eredményeiről.

www.origo.hu/tudomany/20180503-az-alkalm...beriseg-jovojet.html

Casak egy idézet:

"Ígéretes a hazai kvantumtechnológiai program, amelynek megvalósítására 3,5 milliárd forint támogatást nyert el egy konzorcium – az MTA fizikai kutatóintézete, a Műegyetem és négy ipari partner részvételével."

Ez az általad hiányolt kutatói, egyetemi, ipari együttműködés. Mindezt egy "nem normális országban"

Tényleg látszik hogy halvány fogalmad nincs arról, hogy hogyan működik egy tudományos kutatási projekt.

És ahogy nézem most a közalkalmazotti bértáblát, szerintem csak az ITM vezetője egymaga hazaviheti 10-15 közalkalmazotti kutató bérét. (Leegyszerűsítve hogy értsd: 1-2 havonta egy szexszoba árát)

4 éve 2019. július 19. 22:52
40 blogen

@Janika: Az MTA lehet, hogy haszontalan rubik-kockák feltalálását és a gendert tekinti alibinek a pénz lenyúlására, de a magyar nemzetnek elsősorban ipari és gyógyászati technológiákra van szüksége, mert ebben van a pénz, amiből élünk és amiből a kutatás-fejlesztésre is jut!

Akinek nem tetszik, az elmehet innen, majd jön a helyére olyan, akinek meg nagyon is tetszik, hogy nem a metoo-val, hanem a matematikával foglalkozhat!

4 éve 2019. július 19. 22:56
41 blogen

@Janika: Ja, és mégvalami. Mivel az MTA az adófizetők pénzéből gazdálkodik, ezért az Országgyűlés a mindenható ura és parancsolója nekije aminek feltétel nélkül engedelmességgel tartozik. Ezért csináljuk mi választópolgárok ezt a demokráciásdid a feudalizmus helyett! A feudalizmusban voltak olyan kasztok, akiknek csak úgy járt a jövedelem egy része tized meg kilenced néven és abból függetlenül gazdálkodhattak.

4 éve 2019. október 18. 16:26
42 Janika

@blogen: "haszontalan rubik-kockák". :-) Úgy tűnik nem követed a miniszterelnök nyilatkozatait, ő mindenesetre büszke a kockára.

"Mi, magyarok, ha látunk egy léghajót, egy golyóstollat, egy presszókávé-gépet vagy egy játékbolt polcán megpillantunk egy Rubik-kockát, önkéntelenül is kihúzzuk magunkat, hogy lám, ez sem jöhetett volna létre nélkülünk, magyarok nélkül"

www.miniszterelnok.hu/orban-viktor-koszo...sztjenek-atadasakor/

Még az origó "független hírportál" is elismerően írt róla:

www.origo.hu/tudomany/20190712-rubik-ern...a-atyja-75-eves.html

Az "akinek nem tetszik, elmehet" pedig egy korábbi miniszterelnök - szerintem rendkívül káros - nyilatkozata volt. Abban pedig ne reménykedj, hogy az elmenők helyett jönnek majd mások. Kormányunk számtalan helyen nyilatkozta már, hogy a munkaerőhiányt nem külföldi munkavállalókkal kívánja megoldani. Hogy végre te is értsd: Magyarország nem bevándorlóország. Még kerítést is építettünk, nehogy bevándorló matematikusok lepjék el szeretett városainkat.

A viccet félretéve: egy magyar kutatónak ma akkor van a legnagyobb esélye, ha részt vehet nemzetközi kutatási projektekben, ha ez itthon nem megy, akkor tényleg máshol fog keresni. De legalább a miniszterelnökünk büszke lesz majd rájuk.

egy záró gondolat:

"ezért az Országgyűlés a mindenható ura és parancsolója nekije"

Ez egy normális demokráciában ez valóban helyesen így van. A képviselők azonban nem dönthetnek szabadon. A szavazatukat köti a frakciófegyelem, ha attól eltérnek, akkor büntetés, fegyelmi és kizárás vár rájuk. Még abban az esetben is, ha nem listáról kerültek be. Úgy működik nálunk az országgyűlés, mintha egy KFT, vagy RT lenne. És még ezt is egyetlen személy dominálja. Pontosan ugyanazek a törvények születnének akkor is, ha egyetlen képviselő sem lenne, helyette a pártvezetők a részarányukak megfelelően szavaznának.

Teljesen igazad van ez így valóban nem egy normális ország.