Legyen vége az internet-kleptomániának!
A nagy online hírportálok fizetőssé tételéért lobbiztak a hét végén Pekingben. A Média Világtalálkozón a Google-t is támadták.
Rupert Murdoch és Tom Curley pénteken harcos beszédet mondtak a Kínában tartott médiatalálkozón, s mindkét törekvésük a fizetős modellek irányába mutat.
Rupert Murdoch, a világ egyik legjelentősebb sajtómágnása tovább folytatja kampányát, melynek alapvető célja, hogy a sajtó eddig ingyenes internetes szolgáltatásai legalább részben váljanak fizetőssé, s ehhez a törekvéséhez hétről hétre több támogatót nyer meg magának.
A változtatásokért folytatott küzdelemnek két fő színtere van: a nagy online hírportálok fizetőssé tétele, illetve egy másik nagy projekt keretében a Google hírgyűjtő szolgáltatásának folyamatos támadása.
A hét végén Pekingben rendezték a Média Világtalálkozót (World Media Summit), melyen a hírgyűjtő oldalak (leginkább a Google ilyen szolgáltatása, a Google News) elleni Murdoch-kirohanáshoz egy másik, igen tekintélyes sajtóvállalat, az AP hírügynökség vezetője is csatlakozott. A News Corporationt irányító Murdoch, illetve az AP részéről Tom Curley kijelentették, hogy az ilyen hírgyűjtők (illetve egyéb népszerű internetes közösségi oldalak) az ő vállalkozásaik tartalmából termelnek jövedelmet, ám ezekért nem fizetnek semmit: „Fizessenek!” – jelentették ki határozottan a sajtócézárok. (Amint arról korábban már beszámoltunk, a Google erre keményen és határozottan válaszolt: elég egy rövid kódot elhelyezni az adott hírportál weboldalába, hogy a keresőrobotok kihagyják, s akkor nem kerülnek be a Google News kínálatába; ők mindenesetre nem fogják a médiacégek anyagi gondjait megoldani, fizetni biztos nem fognak a szemlézésért, mely egyébként szerintük maguknak az adott oldalaknak hoz látogatottságot, nem pedig a reklámokat nem tartalmazó Google Newsnak.)
Lassú reakció
Curley szerint a valódi tartalomgyártók (hírügynökségek és lapok) túl lassan reagáltak arra, hogy munkájukból mások teszik zsebre a hasznot. Az olyan webes szolgáltatások, mint a Wikipedia, a YouTube vagy a Facebook „lenyúlják” a friss híreket, óriási a látogatottságuk, ezért „nekünk, a tartalmak előállítóinak gyorsan és határozottan lépnünk kell, hogy visszaszerezzük az ellenőrzést saját tartalmaink felett”. Curley szerint mindazok, akik a híreket beépítik oldalaikba (hírgyüjtők, közösségi oldalak, blogok stb.) olvasottságtól és jövedelemtől fosztják meg azokat, akik valójában létrehozzák a híreket: „Nem tűrhetjük tovább, hogy... [befektetés nélkül] ...mások profitáljanak munkánkból”. Az AP tervez már egy olyan megoldást, mely szerint online módon a hírekhez a jövőben csak korlátozottan, egy-két óráig lehet majd hozzáférni, mivel jelenleg az AP hírei túl sok helyen elérhetőek (Google, Yahoo!, MSN), de Curley az új üzleti megoldás részleteiről nem számolt be.
Rupert Murdoch hasonlóképp nyilatkozott, véleménye szerint véget kell vetni a „tartalom-kleptomániások” rémuralmának: fizessen mindenki, aki a sajtóvállalatok tartalmait használja. (A fizetős modell eddigi legsikeresebb megoldása egyébként a Murdoch-birodalomhoz tartozó Wall Street Journal, melynek több mint egymillió előfizetője van az online kiadás esetében, s a News Corp. ezt a modellt kívánja bevezetni hamarosan többi nagy lapja esetében is.)
Az AP és a News Corp. mindenestre hamarosan elindít egy „hírkövető” rendszert, mellyel azt kívánják feltérképezni, hogy anyagaikat kik és milyen módon használják fel az interneten.