A Google korlátozza a hírek ingyenességét
Lapkiadók nyomására a Google lehetővé teszi, hogy a hírszolgáltatók határozzák meg az ingyenesen olvasható hírek számát.
A Google bejelentése azután látott napvilágot, hogy a világ egyik legnagyobb sajtó- és médiabirodalmának vezetője, Rupert Murdoch, kilátásba helyezte, hogy kiveszi kiadványait a Google keresőmotorjából, miközben az amerikai média meghatározó szereplői az internet korában megvalósuló újságírásról cseréltek véleményt.
Murdoch az amerikai versenyhivatal (Federal Trade Commission, FTC) által rendezett kétnapos konferencián vetette fel, hogy a megbízható, magas hozzáadott értékkel készülő hírek nem ingyen készülnek, és erre az újságoknak kellene felhívnia olvasóik figyelmét.
„Költséges árucikk a jó újságírás” – mondta a 78 éves Murdoch megismételve azt a feltett szándékát, hogy cége, a News Corporation tulajdonában lévő lapok internetes kiadásaiért is fizetni kell majd az olvasóknak.
Murdoch a Google-t és más hírkeresőket is „lopással” vádolt, azt kifogásolva, hogy ezek a hírközlők a reklámbevételeket nem osztják meg az eredeti hírforrásokkal. Mindeközben a médiabirodalom tulajdonosa állítólag a Microsofttal tárgyal arról, hogy híreik kizárólag a Bing keresőben jelenjenek csak meg.
A Google is egyetértett azzal, hogy a minőségi tartalmak előállítása nem könnyű feladat, és számtalan esetben jelentős költségekkel jár. Ezért a First Click Free, azaz az első kattintás ingyenes elnevezésű programjával az olvasók hozzáférhetnek az újságok online kiadásaiban megjelenő hírekhez, a korlátlan hozzáférést azonban megakadályozzák számukra – tudatták a cég illetékesei egy blogbejegyzésben.
A Google megoldásával a lapkiadók legfeljebb öt ingyenes hírre korlátozhatják a naponta elolvasott anyagokat anélkül, hogy az olvasónak valamilyen módon regisztrálnia kellene.
A kritikusok szerint az emberek nem fognak fizetni az internetes hírekért. Murdoch viszont úgy véli, igenis fognak.