0:05
Főoldal | Rénhírek

Laborkalandozó középiskolások

Egyedülálló laboratóriumi oktatónapot rendeztek a kémia népszerűsítéséért középiskolás diákok számára.

nyest.hu | 2014. május 8.

Április 25-én másfél osztálynyi középiskolás diák bejutott egy igazi vizsgálólaboratóriumba! Köpenybe, gumikesztyűbe bújtak, védőszemüveget húztak, majd nekiláttak kísérletezni, hogy kiderítsék, mi is az a kromatográfia. A WESSLING Hungary Kft. független laboratóriumokat működtető vállalkozás nonprofit kutatócége azzal a céllal hirdette meg az egyedülálló interaktív oktatóprogramot, hogy a pályaválasztás előtt álló diákok körében népszerűsítse a kémiát és a természettudományokat, illetve néhány órára megnyissa a diákok előtt a laboratórium varázslatos világát.

A Laborkaland elnevezésű program szervezői azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy minél több olyan diák jusson el a programra, akiknek az iskolában kevesebb lehetőségük adódik kísérletezni, és akik ugyan érdeklődnek a kémia iránt, ám testközelből még nem tapasztalták meg, micsoda élményt jelent elválasztani egymástól az anyagokat (kromatográfia), kideríteni, milyen káros összetevők vannak az élelmiszerekben, vagy milyen anyagok szennyezik vizeinket.

A szervezők modern, interaktív, a csoportmunkára építő pedagógiai programot dolgoztak ki, munkafüzetet szerkesztettek, annak reményében, hogy az ide érkező diákoknak valóban tartalmas és akár egy életre szóló élményt nyújthat az országban mindezidáig egyedülálló Laborkaland program.

Az országból több százan jelentkeztek a környezetvédelmi, élelmiszer- és gyógyszervizsgálati témakörökben kiírt esszépályázatra, közülük végül 42 diákot válogattak be az egy napos laboratóriumi programra.

A középiskolásokat a cég ügyvezető igazgatója és az üzletágvezetők fogadták, akik egy-egy esettanulmány során mutatták be, mi mindent analizálnak egy független vizsgálólaboratóriumban. Szó volt arról, hogy milyen sok területen helyezkedhetnek el azok, akik kémiai tanulmányokat folytatnak, kiderült, mi minden van egy paradicsomban, hogy mi a különbség a hamis és az igazi gyógyszer között, és az is, milyen tutajt eszkábáltak a labor munkatársai, amikor a Séd patak szennyezett vizét és talaját kutatták.

Laborkalandozó középiskolások
Forrás: nyest.hu

Ezek után a diáksereg egyik része a megfelelő védőöltözetben (köpeny, gumikesztyű, szemüveg) kísérletekbe kezdett Szomorné Orosz Lotti, a WESSLING Hungary Kft. informatikusa, vegyész-kémiatanár végzettségű munkatársa, a program szakmai felelőse vezetésével. Bűvészkedtek három kémcsőnyi vízzel, klorofill tartalmú oldatot, étrendkiegészítő-szert vizsgáltak meg, illetve szennyeződéseket mutattak ki ipari vizekből.

„A kísérleteket úgy állítottuk össze, hogy minél szemléletesebben és egyszerűbben mutassuk be a laboratóriumban folyó vizsgálatokat, és mindeközben aktivizáljuk a gyerekek iskolai tudását is. A diákok maguk végeztek minden kísérletet, aktívan vettek részt a munkában” – mondta el Szomorné Orosz Lotti.

A csoport másik fele laborlátogatáson vett részt, ahol különböző méréseket is elvégeztek például az élelmiszerek cukorszintjét meghatározó refraktométerrel, vagy a fémanalitikában használatos ICP-MS rövidítésű tömegspektrométerrel, amely a legkorszerűbb technikát képviselte.

Miután mindenki járt mindenhol, a néhány rövid tesztkérdésből álló labortotó kitöltése után a laborkalandorok az érzékszervi vizsgálatokról hallgattak meg egy a biológia és a kémia területét is érintő előadást, majd kiosztották a részvételt elismerő okleveleket.

„A középiskolásoknak egyértelműen nagy élményt jelentett ez a nap, megtapasztalhatták, hogy a csoda valóban odabent van!” – idézte Szunyogh Gábor, a WESSLING Hungary Kft. marketingvezetője, a program szervezője a Laborkaland jelmondatát. A diákok is lelkesen nyilatkoztak a rendezvényről:

„Lenyűgözött, hogy mi mindenre vagyunk képesek néhány vegyülettel! Elképesztő, hogy itt minden nap ilyen érdekes munka folyik!” „Megismerhettük egy valóságos labor mindennapjait! Beleláttunk a működésébe, hihetetlenek voltak a gépek!” „Megtudtuk, hogyan vizsgálják az élelmiszereket, ezt sosem felejtjük el! „El tudnám képzelni, hogy a jövőben ilyen fejlett technika mellett dolgozzak!” „A legjobban az tetszett, amikor saját magam tapasztalhattam meg a kísérletezés varázsát!” – értékelték a laborkalandot a középiskolások.

A programra csoportban érkező diákokat elkísérték a felkészítő tanáraik is, akik kiemelték a munkafüzetben is rögzített remek tematikát, módszertant, a kísérleteket, amelyekből az órai munka során is ötleteket lehet meríteni.

A szervezők nem egyszeri eseménynek szánták a programot, hanem több éves hagyományt kívánnak meghonosítani, amelybe a közoktatás minél több szereplőjét igyekeznek bevonni, hogy közösen népszerűsítsék a természettudományos tárgyakat.

Az oktatási program számára létrehozott honlapon érdemes tehát figyelemmel követni az eseményeket, ősszel ugyanis újra meghirdetik a Laborkalandot!

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!