0:05
Főoldal | Rénhírek
Jó kezdeményezések, ötletek Szegedről 1.

Kreatív íróklub gyerekeknek

„A magyar Alföld legszebb délibábja, Te vagy, szülötte városom, Szeged” – írja Juhász Gyula. Való igaz, hogy Szeged nagyon szép város, ám ennek ellenére mi nem a város látványosságairól, hanem a magyar nyelvhez kötődő különféle érdekes kezdeményezéseiről fogunk beszámolni. Elsőként egy kreatív íróklubról, amely jelenleg online formában működik. Hogy hogyan, kiderül interjúnkból.

Jánk István | 2014. szeptember 12.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy Szeged az ország egyik legjelentősebb kulturális és tudományos gócpontja. Erről számtalan program, rendezvény ad tanúbizonyságot, amelyek közül több a 2012-es év végén átadott Szent-Györgyi Albert Agóra nevű tudományos és kulturális központban kap helyet. Cikksorozatunkban ezek közül azokkal fogunk foglalkozni, melyek a magyar nyelvhez kötődnek, és példaértékűek, mintaadóak lehetnek más kulturális intézmények számára is. Elsőként egy kreatív íróklubot mutatunk be, amelyről Szekeres Sándor pedagógus és közművelődési szakember mesélt nekünk.

Jánk István: IRKA Kreatív Íróklub – ez a program teljes neve?

Szekeres Sándor: Majdnem. A program nevével nem nagyon foglalkoztunk az elinduláskor, de amikor már két-három hónapja működött a klub, a Somogyi-könyvtártól kérték, hogy adjunk nevet a klubnak. Több ötlet felmerült, aztán egy aránylag hosszú, azt is mondatnám, kilométer hosszú névvel láttuk el a klubot: Optimum Alkotóműhely – IRKA Kreatív Íróklub.

Az Optimum annak az egyesületnek a nevéből jött, amit néhány évvel ezelőtt alapítottunk (ez egy Agórán kívüli kezdeményezés) kultúra- és tudománynépszerűsítés céljából néhány barátommal. Az alapításkor megegyeztünk abban, hogyha bárkinek van olyan projektje, ami az egyesület céljának megfelelő tartalommal bír, akkor azt elindítja. Tehát igazából az Agóra és a Somogyi-könyvtár mint két fő intézmény áll a klub hátterében. Rajtam keresztül pedig az Agóra és az Optimum Egyesület, a Somogyi-könyvtár jóvoltából pedig Mekkelné Dús Judit biztosítja a szakmai tartalmat.

Íróklub
Íróklub
(Forrás: Jánk István)

JI: Milyen előzményei voltak a klub megalakulásának? Hogy jött az ötlet?

SzS: 2012/2013-ban részt vettem a Magyar Íróakadémia szépíró mesterkurzusán, ahol az első félévben kortárs írók segítették a szakmai épülésünket, a második félévben pedig szemináriumszerű foglalkozásokon vettünk részt Háy Jánosnál. Ezen a nagyjából 20 fős szemináriumon alakult egy csoport kb. 10 fővel. Egy keménymag, akik elhatározták, hogy a kurzus után is folytatják János szellemében az alkotásaik elemzését, véleményezését, kritikákat írnak stb. – segítve ezzel a szakmai fejlődést. Mivel a tagok az ország különböző pontján élnek, így leginkább a közös e-mail levelezőlistán tartjuk a kapcsolatot, és csak félévente találkozunk személyesen 2-3 napra annál a csoporttagnál, aki éppen vendégül tudja látni az általunk csak Háy-csoportnak nevezett önkéntes alakulást. János is tagja a csoportnak, ő is sokszor kommentel a levelezésekre, alkotásokra, és amikor tud, részt vesz a találkozókon is.

2013 tavaszán az NKA kiírt egy olvasás-népszerűsítő pályázatot. Mivel a találkozóinkon és az e-mailekben szóba került, hogy el kellene indítani valami olyasféle kezdeményezést, amivel az írást és az olvasást tudnánk népszerűsíteni, ezért éppen kapóra jött ez a pályázat. Megfogalmaztuk a tartalmi elemeket, majd az Agóra nevében a Somogyi-könyvtár mint társpályázó segédletével benyújtottunk egy olyan pályázatot, ami hat várost fogott volna össze, és ezekben a városban valósította volna meg a népszerűsítést. A hat város Pápa, Budapest, Gödöllő, Szolnok, Szeged és Szabadka.

A projekt lényege az volt, hogy minden városban a Háy-csoport tagjai kialakítottak volna egy 8-10 fős diákokból álló íróklubot, ahol a diákok az adott város kulturális életéről, a város szellemiségéről írtak volna szépirodalmi és publicisztikai alkotásokat, amit a projekt honlapjára töltöttünk volna fel a város neve alá. A cél az lett volna, hogy a diákírásokon keresztül diákoknak szóló alkotások szülessenek, amit szívesebben olvasnak el más diákok. Vagyis az általános és középiskolások körében elindult volna egy online diákmagazin. A projekt keretében a klubfoglalkozások mellett, író-olvasó találkozók is lettek volna, ahol a résztvevő diákok is, valamint az olvasó emberek is, találkozhattak volna kortárs írókkal, akik a diákokat tanácsokkal, az olvasókat pedig élményeik elmésével gazdagították volna. Sajnos nem nyert a pályázat, viszont az Agórában mindenképpen el akartuk indítani a klubot, ezért aztán 2013 szeptemberében a sikertelen pályázat ellenére elindítottuk.

Háy János
Háy János
(Forrás: litera)

JI: Jelenleg aktív a klub?

SzS: Igen, jelenleg 12 általános iskolás diák (5–8 osztályosok) és 4 középiskolás diák (15–19 évesek) vesz részt a klubfoglalkozásokon, valamint az online feladatok végrehajtásában.

JI: Online foglalkozás? Ez mit jelent, hogyan kell elképzelni?

SzS: Az online foglalkozás azt jelenti, hogy hetente e-mailben – van egy közös levelezőlistánk, amelyen keresztül mindenki megkap minden üzenetet – kapnak egy feladatot, amit nem kötelező jelleggel elvégeznek. (Az mindenkire rá van bízva, hogy az adott heti feladatot elkészíti-e vagy sem.) Ez általában a megadott instrukciók alapján egy prózai alkotás elkészítése. A beküldések után Mekkelné Dús Judit és jómagam véleményezzük, korrektúrázzuk és konstruktív kritikával illetjük a műveket, amelyeket köre-mailben visszaküldünk mindenki részére. Így mindenki elolvashatja a műveket és velük együtt a javításokat, vagyis egymástól tanulhatják a jó megoldásokat, illetve tanulhatnak a hibákból is.

A személyes találkozásokat, amelyek havonta egyszer vannak, általában az alkotások általános hibáinak megbeszélésével töltjük (műfaji sajátosságok, szöveg felépítése, narráció, szám/személy és idő egyeztetés, dialógusok, karakterek stb.), valamint azzal, hogy kiválasszák az Agóra Gyermekkuckóba azt a könyvet, amiről írniuk kell egy könyvajánlót. A könyvajánlókat aztán a közös korrektúrázás után a Somogyi-könyvtár névvel együtt megjelenteti.

Kreatív íróklub gyerekeknek
Forrás: agoraszeged.hu

JI: Mennyire motiváltak a gyerekek egy-egy feladat elvégzésére? Egyáltalán mitől lesznek motiváltak?

SzS: A diákok számára ez egy jó motiváló tényezőt jelent, hogy a könyvtár honlapján megjelenhetnek, és hamarosan – reméljük, hogy már ősszel – egy készülő honlapon szintén olvashatóak lesznek, nemcsak a könyvajánlók, hanem az eddig elkészült alkotások is, vagyis az online diákmagazint is el tudjuk indítani. Bár nem olyan formában, mint azt eredetileg terveztük, de a lényeg, hogy elindul.

A megjelenés mellett, azt vettük észre, hogy maga az írás öröme, a kifejezés vágya az, ami motiválja a gyerekeket, illetve az igény arra, hogy ez a kifejezés a lehető legjobb módon valósuljon meg.

Aki többet szeretne megtudni a klubról a következő linkeken juthat bővebb információkhoz:

A táborról

A gyerekek munkáiról

Egyéb programokról

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!