0:05
Főoldal | Rénhírek
Ha nem tudja a bal kéz, mit csinál a jobb

Kétkezesség: a zsenialitás jele vagy balszerencse?

Azokra a gyerekekre, akik kétkezesek, vagyis mindkét kezüket ügyesen használják, általában büszkék szoktak lenni a szülők. Holott – hívja fel a figyelmet egy új kutatás – ezek a gyerekek éppen hogy fokozott veszélynek vannak: esetükben kétszer akkora valószínűséggel fordulnak elő ugyanis tanulási és nyelvelsajátítási problémák, mint csupán a bal vagy jobb kezüket használó társaiknál.

nyest.hu | 2010. január 26.

A londoni Imperial Collage kutatói nem kevesebb, mint 8 ezer finn kisdiákot vizsgáltak meg, és azt találták, hogy a kétkezeseknél kétszer akkora eséllyel fordul elő tanulási és nyelvelsajátítási probléma, mint a csupán bal vagy jobb kezüket használó társaiknál. A kutatók úgy vélik, ez a felismerés segít majd a tanároknak a gond korai felismerésében – számol be a Times Online.

Kétkezesség: a zsenialitás jele vagy balszerencse?

Kétkezességről akkor beszélünk, ha valaki mindkét kezét egyformán használja, csak éppen különböző feladatok elvégzésére. Vagyis tegyük fel, valaki mindig a jobb kezében tartja a teniszütőt, de írni a ballal szeret. Becslések szerint ez körülbelül az emberek 1-5 százalékára igaz. A valódi kétkezesség – amikor valaki mindenfajta tevékenységet egyformán ügyesen végez mindkét kezével –, ennél jóval ritkább.

A kutatócsoport pontosan 7871 nyolcévest vizsgált meg. Arra kérte a szülőket és a tanárokat, hogy mérjék föl a gyermekek nyelvi képességeit és általános iskolai teljesítményét. Az oktatók aztán jelentették, ha valamelyik kisiskolásnál írás-, olvasási vagy számolási nehézséget fedeztek fel, „átlagos”, „átlag alatti” vagy „átlag feletti” kategóriákba sorolva teljesítményüket. A kutatók 7-8 évvel később újból megkeresték az időközben serdülővé cseperedett diákokat, és újabb kérdőíveket töltettek ki velük és szüleikkel. Azt találták, hogy a mindkét kezüket használók körében még tínédzser korban is kétszer olyan magas volt a tanulási és a nyelvelsajátítási nehézség aránya, mint a kizárólag bal- vagy jobbkezeseknél – némileg igazolva azokat a tanulmányokat, amik összekötötték a diszlexia és a kétkezesség problémáját.

Ez persze nem azt jelenti, hogy minden kétkezes kisgyerek rosszul teljesít az iskolában, csak éppen rájuk jobban oda kell figyelni – szögezi le Alina Rodriguez, a vizsgálat vezetője. „A tanulmányunk arra hívja fel a figyelmet, hogy a kétkezesség az atipikus magzatkori agyi fejlődés jele lehet, és rizikófaktorként kell tekinteni rá” – mondja a professzorasszony.

Egyes források szerint az embereknek egyébként 80 százaléka jobbkezes. 5 és 30 százalék közöttire becsülik a balkezesek arányát, és általában ebbe a csoportba sorolják azokat is, akik kétkezesnek számítanak – bár közöttük sokan vannak olyanok is, akik eredetileg balkezesek, csak gyerekkorukban megkísérelték őket jobbkezessé átszoktatni.

Arról keveset tudni, vajon mitől kétkezes vagy balkezes valaki, de az eddigi kutatások az agyféltekék aktivitásához kapcsolják a jelenséget. A balkezeseknél például általában dominánsabb a jobb agyfélteke, és ezt általában összekötik a kutatók a kifinomultabb művészi érzékkel is.

Hasonló tartalmak:

legutóbbi hozzászólások listája...
Nyelv és politika; Természettudomány; Nyelvtudomány; Oktatás; LEITERJAKAB
Váltás normál nézetre...