Tanársarok
Ha tanító vagy magyartanár, akkor itt a helye
nyest.hu | 2017.10.25.
Magyartanár vagy tanító? Esetleg ilyen szakon tanul? Mindemellett érdekli az, hogy hogyan értékel? Akkor itt egy izgalmas kutatás, amiben részt vehet. A kutatók olyan tanítókat, tanárokat és tanárjelölteket keresnek, akik a magyar nyelv tanításával f...
Újgenerációs nyelvtankönyvek az OFI-tól: történt-e előrelépés?
Jánk István | 2016.07.27.
Nemrég jelentek meg az OFI honlapján a kísérleti tankönyvek átdolgozott változatai, az úgynevezett „újgenerációs tankönyvek”. Megnéztük, hogy történt-e valamiféle előrelépés, változás pedagógiai és nyelvészeti szempontból. Elsőként az ötödikes tankön...
Minden kiderül – a nyelvtanházi megoldása
nyest.hu | 2014.01.31.
Föladtunk nemrégiben egy hetedikeseknek szóló feladatot. Nem tudjuk, hogy azért nem érkezett rá megoldás, mert túl könnyű volt, vagy mert túl nehéz volt. Mi minden esetre közöljük a megoldást, és még némi magyarázatot is hozzáfűzünk...
Nyelvtanházi – Tegye próbára tudását!
nyest.hu | 2014.01.20.
Ön meg tud oldani egy hetedikeseknek szóló nyelvtani házi feladatot? – Legyen erős, legalább próbálja meg!
Segítség! Mi az a segédige?
Wenszky Nóra, Molnár Cecília Sarolta | 2014.01.17.
Tudta, hogy a magyarban is vannak segédigék? Azt, hogy mik ezek, megpróbáljuk elsajátítani egy hatodikosoknak szóló tankönyvből. Végül azonban be kell látnunk, hogy jobb, ha komolyabb szakkönyvekhez fordulunk.
Mit állítok?
Wenszky Nóra | 2013.12.16.
Hülye a tanár. Mit állítok? Hülye. Ki hülye? A tanár. Mindenkinek, aki tanult mondatelemzést, ismerősen csengenek ezek a kérdések. És arra tudunk válaszolni, milyen típusú állítmánnyal van dolgunk? Egy hetedikesnek ezt már a kisujjából ki kell ráznia...
Vesszőzés
Molnár Cecília Sarolta | 2013.03.29.
Olvasónk küldött nekünk egy mondatot, és azt kérdezte, kell-e bele vessző. Mi a helyesírási probléma hátterében meghúzódó nyelvtani elemzési nehézséget tárjuk fel. Végül azonban – ha megvesszőznek is minket – nem tudjuk eldönteni a kérdést. Viszont k...
Tartani a mondatelemzéstől
Molnár Cecília Sarolta | 2013.03.22.
Magyartanár kollégánk küldött nekünk egy igen egyszerűnek tűnő mondatot azzal a kérdéssel, hogy mi hogyan elemeznénk. Kiderült, a feladat több érdekes nyelvtani problémát is felvet. Megpróbáltuk elemezni a mondatot.
Itt valami nem ok!
Molnár Cecília Sarolta | 2013.03.14.
A Tanársarok mai részében megvizsgáljuk, hogy miben különbözik egymástól a magyarázó mellérendelés és az okhatározói alárendelés. Ez olyan különbség, amelyről nyolcadik osztályos gyerekeinknek bizony számot kell adniuk nyelvtanórán.
Mit állítunk?
Molnár Cecília Sarolta | 2013.03.02.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az egyik fő mondatrész, az állítmány megtalálása nem mindig a legegyszerűbb feladat a diákok számára. Az alábbiakban igyekszünk csoportosítani az állítmányokat; számba vesszük a kacifántosabb eseteket is.
Fittyet hányva beszél
Molnár Cecília Sarolta | 2013.02.15.
Új sorozatunkban hétről hétre egy iskolai nyelvtani problémát mutatunk be. Első alkalommal a „fittyet hány” kifejezés mondattani elemezhetőségéről ejtünk szót.