Jogszabályok helyett etikai kódex
Hoffmann szerint csak a pedagógusoknak nem volt idáig etikai kódexük, ugyanakkor olyan kényes területen dolgoznak, hogy minden kérdést nem lehet jogszabályokkal lefedni.
Javaslattevő és véleményformáló szerepe egyaránt lesz az újonnan alakuló Magyar Pedagógus Karnak (MPK) – mondta Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár kedden Budapesten, a kormányszóvivői tájékoztatón. Kifejtette: eddig soha nem volt nevesítve, hogy melyek az oktatást irányító miniszter szakmai partnerei, és hogy egy-egy jogszabály előkészítésekor milyen szervezetekkel egyeztessen. Jelenleg a cégbírósági bejegyzések szerint több mint 160 pedagógusszakmai szervezet működik ellenőrizetlen taglétszámmal és különböző aktivitással – jegyezte meg. A kar hivatása, hogy egy nevesített, bejegyzett pedagógusszakmai szervezet jöjjön létre, amelynek képviselői az egész pedagógustársadalom nevében formálhatnak véleményt, tehetnek javaslatot – ismertette.
Az államtitkár a Magyar Pedagógus Kar feladatai között említette, hogy az érettségi feltételéül szabott közösségi szolgálathoz támogatást adjon, valamint hogy kidolgozza a pedagógusok etikai kódexét. Csak a pedagógusoknak nem volt idáig ilyen kódexük, ugyanakkor olyan kényes területen dolgoznak, hogy minden kérdést nem lehet jogszabályokkal lefedni – fejtette ki Hoffmann Rózsa.
Kérdésre válaszolva elmondta: a tagság automatikus lesz a teljes egészében 2014 áprilisára felálló karban az állami és önkormányzati intézményekben dolgozó pedagógusok esetében, és akkor szűnik meg, ha valaki feladja az állását. Különleges kötelezettségeket ugyanakkor a tagság nem ró a pedagógusokra, és tagdíjat sem kell fizetni. Hozzátette: akik nem állami intézményekben dolgoznak, hasonló szervezetet hozhatnak létre, és stratégiai partneri szövetséget köthetnek a MPK-val. Hoffmann Rózsa kívánatosnak tartaná, ha ez megtörténne, de – mint jelezte – semmilyen módon nem akarják ezt erőltetni.
Kitért arra is: a szakszervezetek „tudomásul vették” az MPK létrehozását, nem láttak olyan veszélyt, amely a munkájukat veszélyeztetné, és szöveg szerinti javaslataikat is befogadták. Így például ha etikai eljárás indul olyan pedagógus ellen, aki szakszervezeti tisztségviselő, akkor erről értesíteni kell az érdekvédelmi tömörülés vezetőjét – hozott példát.
Hoffmann Rózsa szerint jó iskola, jó oktatásügy nem létezik jó pedagógusok nélkül, ezért az oktatáspolitikának hangsúlyos része a pedagóguspolitika. Ennek kiemelt állomása a kar létrehozásáról is szóló törvényjavaslat – mutatott rá.
Más témáról szólva, kérdésre válaszolva jelezte: a törvényi előírások értelmében a családi napközi nem válthatja ki az óvodát. A férőhelyek számáról azt mondta, országosan elegendő hely áll rendelkezése, bár területileg nagyok a különbségek. Ugyanakkor az önkormányzatok feladata, hogy a megfelelő számú férőhelyről gondoskodjanak, amire szerinte elegendő idő, mintegy 14-15 hónap áll még rendelkezésre – fűzte hozzá.