Hatalmas tankönyvkínálatból válogathatnak a pedagógusok
Bő a tankönyvválaszték a pedagógusok számára, akad tantárgycsoport, amely hétszáznál is több Oktatási Hivatal (OH) által akkreditált kiadvánnyal - tankönyv, munkafüzet, olvasókönyv, atlasz - rendelkezik.
Még a kevesebb óraszámban tanult informatika tárgyból is csaknem száz könyvből válogathatnak az oktatók. A kormány tervei szerint az árkorlát alkalmazása is feltétele lenne annak, hogy egy kiadó könyvei felkerülhessenek a közoktatási tankönyvjegyzékre. Ugyanakkor megmaradnának az eddig érvényes szempontok, mint például a szakmai hitelesség, az alkalmazott didaktikai eszközök, vagy a tipográfia.
Jelenleg a tankönyvvé nyilvánítási eljárást – jogszabályi felhatalmazás alapján – az OH folytatja le. Miután a hivatal megkapja az akkreditálásra való kérelmet, illetve a hozzá csatolt mellékleteket, a könyv bírálatára három szakértőt kér fel, akik tudományos, pedagógiai és könyvészeti szemszögből megvizsgálják, hogy az adott kiadvány teljesíti-e a jogszabályban megfogalmazott elvárásokat.
„A tavalyi évhez képest idén csökkent a benyújtott tankönyvvé nyilvánítási, valamint meghosszabbítási kérelmek száma, míg ugyanis az elmúlt évben 786 hasonló kérelem érkezett, addig idén 569 darab” – mondja Juhász Anita, az OH szakreferense.
Az eljárásban felkért szakértők jelenleg is jogszabályban meghatározott bírálati szempontok alapján vizsgálják a tankönyveket. A kritériumok között szerepel a kiadvány szakmai hitelessége, strukturáltsága, naprakészsége, az adott korosztály tipikus fejlettségi szintjéhez való alkalmazkodása. Emellett a szakértők ellenőrzik a kiadvány didaktikai eszközeit, tipográfiáját, tördelését, a papír minőségét, tartósságát, digitális tananyagok esetén a működési környezetet, a szabványoknak való megfelelést, valamint azt is, hogy az adott tananyag megfelel-e az etikai követelményeknek. A kormány a későbbiekben árkorlátot is bevezetne az akkreditáció feltételeként, hogy megakadályozza az iskolás gyermekeket nevelő szülők anyagi terheinek növekedését – áll egy jelenlegi rendeletmódosító javaslatban.
Az OH nyomtatott kiadványok esetén öt, digitális kiadványok esetén három évre ad tankönyvvé nyilvánítási engedélyt, amelyet meghosszabbíthat a kiadó, ha kérelmezi azt az engedély lejárta előtt legkésőbb 120 nappal. Ez biztosítja a tankönyvek formai, tartalmi korszerűségének ellenőrzését, hiszen a kérelmeket egy kirendelt szakértő ellenőrzi.
Juhász Anita tapasztalatai szerint tantárgyanként elkülönítve az akkreditációkat a matematika a legnépszerűbb, ahol 449 engedélyezett tankönyv áll az oktatók rendelkezésére. Ezt közelíti meg az angol nyelv 443 darabbal, a harmadik a sorban pedig a magyar nyelv és irodalom összesen 376 darab akkreditált tankönyvvel. Ha a tantárgyakat csoportokba összevonva vizsgáljuk, akkor az élő idegen nyelvek állnak a dobogó legfelső fokán körülbelül 705 akkreditált tankönyvvel, ezeket követik a természettudományos tantárgyak ötszáz hivatalosan elismert kiadvánnyal. A kevesebb óraszámban tanult készségtárgyak, mint például a technika, a rajz, az ének-zene, összesen 180, az informatika pedig kilencven darab akkreditált tankönyvvel rendelkezik. „Az adatok tartalmaznak valamennyi akkreditációra beadott kiadványt, így többek között munkafüzeteket, atlaszokat, olvasókönyveket, szöveggyűjteményeket és a feladatgyűjteményeket. Nincsenek azonban köztük a sajátos nevelési igényű tanulóknak, illetve a nemzetiségi nevelésben, oktatásban résztvevőknek készült kiadványok. A számok azért is megközelítő értékek, mivel a kiadványokban a különböző megnevezések miatt átfedések is vannak” – mondja el a szakreferens, majd hozzáteszi, jelenleg nincs számszerűsített korlátozás az akkreditált tankönyvekre vonatkozóan, így egy kiadó korlátlan számú kérelmet nyújthat be.