Európa nekimegy a Facebooknak
Az EU megelégelte a Facebook adatkezelési gyakorlatát és úgy döntött, fegyvert ragad. A közösségi portál szerint azonban csak árnyékra vetődnek. Ijesztő adatrabló szörny vagy értetlen európai bürokraták?
Az Európai Unió kardot rántott: szigorúan korlátozni kívánja a Facebook eddigi adatkezelési gyakorlatát. És hogy nem csupán a szokásos hümmögésről van szó, alátámaszthatja, hogy az uniós aggodalmakról Viviane Reding az Európai Bizottság alelnöke beszélt a minap, bejelentve, hogy a héten a Bizottság adatvédelmi munkacsoportjában vitatják meg az ügyet – írja az angol Telegraph. A megbeszélés apropóját egy a Bizottság átal megrendelt adatvédelmi ellenőrzés adja, amit a közösségi portál írországi központjában végzett a Bizottság által megbízott helyi adatvédelmi szervezet.
(Forrás: Anatolij/iStockphoto)
„A szolgáltatóknak – különösen a közösségi média területén – átláthatóbban kell működniük. A felhasználóknak tudniuk kell, milyen információkat gyűjtenek róluk, ezeket hogyan dolgozzák fel és milyen célra használják.
Az európai felhasználóknak látniuk kell, hogy adataikat fokozottan védik, tekintet nélkül arra, melyik uniós tagországban élnek, továbbá tekintet nélkül arra, hogy az adataikat feldolgozó cégek mely országokban működnek.” – mondta Reding.
A Telegraph felhívja a figyelmet arra, hogy a Facebook gyakorlatilag minden adatot tárol és feldolgoz, amit a felhasználók a közösségi portálon elejtenek: a cég gyűjti az ismerősikkel, családjukkal és iskolai végzettségükkel kapcsolatos adatokat, figyelemmel kíséri az életkörülményikben beálló apró változásokat is, hogy ennek köszönhetően például célzott hirdetéseket küldhessen egy házasság előtt álló menyasszony falára.
Az elraktározott adatok birtokában például a felhasználó politikai meggyőződéséről épp úgy képet kaphat a cég, mint a szexuális beállítottságról. A cég akkor sem törli véglegesen a privát üzeneteket és csevegéseket, ha azokat az érintettek már törölték a profiljukon.
Az ellenőrzésről szóló jegyzőkönyv megállapítja, hogy a felhasználók számára ez az adatkezelési gyakorlat jórészt teljesen ismeretlen marad, és felhívja a figyelmet az egyének nyomonkövetésével és a személyre szabott hirdetési szolgáltatással kapcsolatos veszélyekre.
A Facebook 800 millió felhasználója, akár tisztában van ezzel, akár nem, már jóváhagyást adott arra, hogy a cég szabadon felhasználja a róla gyűjtött adatokat. Amikor ugyanis feliratkoznak a szolgáltatásra, egy négyezer szavas szerződést hagynak jóvá, ami engedélyezi a Facebook számára a róluk gyűjtött adatok tetszőleges felhasználását. Ezt a szerződést egyébként a portál láblécében található apróbetűs linken lehet elérni.
A tradícionális média más szereplőivel ellentétben a Facebook nem tesz különbséget a kereskedelmi célból gyűjtött adatok és az egyéb tevékenységek – pl. tartalmak megosztása, online beszélgetések – során felhalmozott információk között.
A felhalmozott adatok mennyiségét jól illusztrálja Max Schrems ausztrál diák esete, aki lekérte a cégtől a róla tárolt adatokat. A kérés eredményeképpen egy 1 222 oldalnyi adatot tartalmazó fájlt kapott vissza. És ha ez sem volna elég, Schrems állítása szerint a Facebook egyértelűen visszatartott rá vonatkozó adatokat, ezért a helyi adatvédelmi hatóságokhoz fordult.
A Facebook közleményben reagált a fejleményekre. Véleményük szerint a hirdetők kizárólag leválogatott, névtelen adatokat látnak, csakis saját hirdetési kampányaik beállítása és nem egyes, egyedi felhasználók elérése céljából. Ez azt jelenti, hogy a hirdető igen részletesen adhatja meg azt a típusú hirdetőt, akinek a hirdetést szánja: életkor, lakhely, családi háttér és egyéb adatok segítségével. A portál szerint a politikai meggyőződésre vonatkozó információkat csak akkor tudja felhasználni a portál, ha a felhasználó a profilján a megfelelő adatokat megadta.
Mindemellett a hirdetéseket itt életkori gáttal is ellátták: nem lehet például alkoholos italokat reklámozni 18 éven aluliak számára.
A cég szóvivője elmondta, tisztában vannak azzal, hogy a felhasználók rengeteg adatot megosztanak az oldalon. A cég álláspontja szerint a releváns, szociális alapon személyre szabott hirdetések a lehető legjobbak.
„Úgy tudunk releváns hirdetéseket mutatni, hogy közben tiszteletben tartjuk az egyén privát szférához való jogát, hiszen rendszerünk a hirdetőket névtelen és leválogatott adatokkal látja el, kizárólag a hirdetések testreszabásához. Nem osztjuk meg a felhasználók nevét a hirdetővel a felhasználó kimondott engedélye nélkül és soha nem értékesítünk személyi adatokat harmadik feleknek” – fejtette ki a szóvivő. – „Nincs kapcsolat a felhasználó által választott adatvédelmi szint és a hiretéseink között. Akárhogy is állítjuk be a profilunkat, legyen az nagyon privát vagy teljesen publikus, az oldal jobb oldalán ugyanaz a mennyiségű hirdetés jelenik meg. A hirdetéseket az egyes felhasználók igényeire szabják. Mi nem követjük nyomon az emberek viselkedését a hirdetések jobb kiszolgálása érdekében.”
A botrány meglehetősen rosszkor jön a közösségi portál számára. Ha az Európai Unió komolyabban korlátozni kívánja a Facebook hirdetési gyakorlatát, az problémákat okozhat a közösségi portál jövő év elejére tervezett tőzsdei bevezetésében.