Döntősek a magyar diákok a YouTube SpaceLab versenyén
Kihirdették a YouTube Space Lab (Űrlaboratórium) projekt 60 döntőbe került versenyzőjének nevét, köztük magyar fiatalokat, akik olyan tudományos kísérleteket terveztek, melyeket az űrben is végre lehet hajtani.
A fiatal tudósok 14-16, illetve 17-18 éves korcsoportokban nevezhettek, egyedül, vagy akár három fős csoportokban. A kísérletüket leíró videót a YouTube Space Lab oldalára kellett feltölteniük. Ez a csatorna, amely mintegy ugródeszkaként szolgál a legjobb tudományos és űrkutatással kapcsolatos videók számára, már több mint 40 millió megtekintést ért el.
A jelentkezők többsége, mintegy 40%-a Indiából érkezett, ezt követi az Egyesült Államok 15%-kal. A pályázatok száma alapján a top 10-be az alábbi országok tartoznak még: Egyesült Királyság, Oroszország, Izrael, Kanada, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország és Japán. A kísérletek 78%-a a 14-16 éves korcsoportból, míg 22%-a a 17-18 éves korcsoportból érkezett. A fiatalok közel fele jelentkezett egyénileg a megmérettetésre, míg a másik fele inkább a 2 vagy 3 fős csoportokban történő nevezést részesítette előnyben.
A verseny döntőseinek nem csak videót kellett készíteniük a tervezett kísérletükről, hanem egy, a kísérletet demonstráló animációt is. A 14-18 éves ifjú kutatók több ezer pályázatot küldtek be, összesen több mint 80 országból. A beérkezett munkák figyelemreméltó száma valószínűleg annak az egyedülálló lehetőségnek köszönhető, hogy a győztes kísérleteket ténylegesen végre is hajtják majd az űrben, egy ilyen élmény pedig hagyományosan csak tudósok és asztronauták kiváltsága.
A fenti videóban például egy olyan kísérletről van szó, amelyben a muslincák adaptálódását vizsgálnák az űrbéli körülményekhez.
A legtöbb, szám szerint tíz döntős az Egyesült Államokból pályázott; majd India következett kilenc továbbjutott pályázóval. Az összesen benyújtott munkák tekintetében Lengyelország, Kanada és Spanyolország szerepelnek még az első ötben. Magyarországról összesen három diák – kettejük közösen, csapatként – került a döntősök közé.
Egy héten keresztül a YouTube közössége is lehetőséget kapott arra, hogy elbírálja ezeket a pályázatokat a rangos zsűri mellett – amelyet olyan nevek fémjeleznek, mint Stephen Hawking, a NASA világhírű professzora, William Gerstenmaier, a NASA űrrepülési programjának vezetője, Leland Elvin egykori űrhajós, Frank De Winne, az ESA űrhajósa, Akihiko Hoshide a JAXA űrhajósa, valamint a Guy Laliberté, a Cirque du Soleil alapítója.
A verseny végéhez közeledve a YouTube-felhasználók és a zsűri együttesen határoz majd meg hat regionális győztest (két csapat mindhárom régióból), akik elutazhatnak Washingtonba, ahol márciusban kihirdetik a globális nyerteseket (egy-egy csapat mindkét korosztályból). A Space Adventures-ről
A Space Adventures egy olyan vállalkozás, amely elsőként szervezett űrutazásokat civil emberek számára; székhelyük Bécsben van, de rendelkeznek irodával Moszkvában is. A cég kínálatában olyan programok szerepelnek, mint űrrepülés a Nemzetközi Űrállomásra vagy a Hold megkerülése, a súlytalanság élményét nyújtó Zero-G repülések, űrhajós kiképzés, űrrepülésre kiképző programok, de foglalhatóak náluk helyek jövőbeni űrrepülésekre is.
„Izgatottan vártuk a reakciókat a YouTube Space Lab versenyével kapcsolatban” – mondta Zahaan Bharmal, a Google Európáért, Közel-Keletért és Afrikáért felelős marketing vezetője; az ember, akinek a fejéből kipattant az Űrlaboratórium ötlete. „A pályázók felnőttek a kihíváshoz – határtalan képzelőerőről, kreativitásról és elhivatottságról tettek tanúbizonyságot kiváló ötleteikkel. Küldetésünk célja az volt, hogy inspiráljuk a következő generációt, és úgy tűnik, sikerrel jártunk. Bízunk benne, hogy a Space Lab pályázóinak személyében a jövő űrkutatóit köszönthetjük.”
„A Space Lab egyesíti a világ legtehetségesebb fiataljait, és be kell vallanom, mi teljesen el vagyunk ragadtatva a számtalan elgondolkodtató nevezéstől” – mondta Michael Schmelden, a Lenovo oktatásért felelős nemzetközi igazgatója. „Globális oktatásügyi szempontból párhuzamot látunk a beérkezett munkák és a Diákok Nemzetközi Tudományos és Technológiai kilátásait vizsgáló (Global Student Science and Technology Outlook) felmérés eredményei között, mely utóbbi rámutat, hogy a fejlődő országokban – India, Mexikó és Oroszország – jóval nagyobb érdeklődés övezi a tudománnyal kapcsolatos karriert, mint a fejlett államokban.”
A verseny regionális nyerteseit februárban hirdetik ki, majd Washingtonba viszik őket, ahol nem csupán egy – a súlytalanság élményét nyújtó – ZERO-G repülésen vesznek majd részt, hanem egy laptopot is kapnak munkájuk jutalmául. Itt kiválasztják a két globális győztest – egy-egy főt/csapatot mindkét korosztályból –, akiknek a kísérleteit később több mint 400 km-rel a Föld felett, a Nemzetközi Űrállomáson (ISS), végre is hajtják. A kísérleteket a YouTube élőben fogja közvetíteni, így ünnepelve a tudomány és az űrkutatás ezen határokon átívelő eseményét. Emellett a globális nyertesek jutalma egy egyedülálló lehetőség: választhatnak egy japán utazást, mely során végignézhetik élőben, ahogy kísérletüket rakétán fellövik a Nemzetközi Űrállomásra, vagy választhatják azt is, hogy 18. életévük betöltése után egy az űrhajóskiképzést bemutató élményben részesülnek Csillagvárosban, Oroszországban ott, ahol az orosz űrhajósok kiképzése is folyik.
A nagyszabású projekt több cég együttműködésével, valamint a NASA, az Európai Űrügynökség (ESA) és a Japán Nemzeti Űrügynökség (JAXA) támogatásával valósulhatott meg.