Divat lett a blogolás a nagyvállalatoknál
A hagyományos szóvivők helyett egyre több nagyvállalat tartja a kapcsolatot a médiával és a nagyközönséggel blogokon keresztül.
Újabban, ha például a Microsoft szóvivője nem kíván reagálni egy újságírói megkeresésre, akkor csupán elküld néhányat a vállalat alkalmazottai által működtetett blogok címei közül. A profi sportcsapatok is előszeretettel támaszkodnak játékosaik és alkalmazottaik blogjaira, hogy azokon keresztül informálják a nyilvánosságot. „Ez most népszerű trend, de nem hiszem, hogy a szóvivők valaha is el fognak tűnni” – mondta Lance Morgan, a Powell Tate kommunikációs tanácsadó cég vezetője. „Nincs ahhoz elég blog a világon, hogy a felmerülő összes újságírói kérdés válaszra találjon” – tette hozzá.
A legnagyobb amerikai vállalatoknak csupán kevesebb mint az egyharmada rendelkezik saját bloggal – derült ki a Burson-Marsteller kommunikációs vállalat tanulmányából. Egy 2009 júliusában készült felmérés szerint pedig elsősorban a technológiai fejlesztésekkel és a telekommunikációval foglalkozó vállalatok uralják a blogszférát. Míg egyedül a Microsoftnak 2500 blogja van, addig a Fortune 100 (a száz legnagyobb amerikai részvénytársaság listája) olajcégeinek mindössze 9 százaléka, az egészségügyi – és tulajdonbiztosítással foglalkozó vállalatainak pedig semelyike sem használ blogokat.
A blogok lehetővé teszik az érzékenyebb témákra vonatkozó kérdések nem közvetlen módon való visszautasítását – mondta Rick Murray, az Edelman PR-cég digitális részlegével foglalkozó Edelman Digital elnöke. A szakemberek véleménye szerint a cégeknek nem szabad elfelejteniük, hogy az alkalmazottak által írt bejegyzések sokszor jól megfogalmazott, találó információkat hordoznak. „Egy vállalati blognak, melyet a dolgozók írnak, meg kell találnia az egyensúlyt a blogolás természetes stílusa és a vállalati elvárások között” – mondta Erin Byrne, a Burson-Marsteller vezető kommunikációs stratégája.
Ma már egyre több blog használ olyan nyelvezetet, amely néhány évvel ezelőtt csupán a nyomtatott sajtóra volt jellemző. A Southwest Airlines vállalat Bolondságok a Southwestről elnevezésű oldalán például szellemes címekkel (Miért gyűlölik a táskáidat?) látnak napvilágot az újabb és újabb bejegyzések. Nem utolsó sorban pedig a blogok megoldják a nehezen összeegyeztethető megbeszélések problémáját a vállalatok és lapzártához igazodó újságírók között.