Csakeredeti
Átadták a szerzői jogokról és biztonságosabb internethasználatról szóló „Csakeredeti” oktatási program és vetélkedő díjait Budapesten, a verseny a Microsoft kezdeményezésére tavaly indult és idén 139 csapat nevezett.
A szellemi tulajdon világnapján, pénteken tartott eredményhirdetésen Szilágyi Bernadette, a Microsoft Magyarország YouthSpark programjának menedzsere elmondta: a játékos feladatok segítségével a digitális világban leginkább járatos korosztály figyelmét hatékony módon tudják felhívni a szerzői jogokra, a legális szoftverhasználat előnyeire és az illegális használat következményeire, valamint a biztonságosabb internetezésre.
A legjobb pályázatokat szakmai zsűri választotta ki. Az első helyezést a Szeged Városi Kollégium Fodor József Tagintézményének csapata érdemelte ki, az általuk készített kreatív zászlóval. Második helyezett lett a györkönyi Művelődési ház Overflow nevű csapata, a harmadik helyet a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Á Lá Cool nevű csapata, a negyediket pedig a barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium Mad Developers csoportja kapta. Az első négy helyezett nyereménye anyagi hozzájárulás házi programjaikhoz, például osztálykirándulásaikhoz.
Vass Gábor, a Microsoft Magyarország kis- és középvállalati üzletág igazgatója kiemelte, hogy azok a fiatalok, akik részt vettek a programban, hamarosan megjelennek a munkaerőpiacon, ezért fontos, hogy tisztában legyenek a legális szoftverhasználat gazdasági előnyeivel is.
A „Csakeredeti” program szervezésében a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) is részt vett. A szervezet minden évben reprezentatív kutatás keretében vizsgálja a lakosság hamisításhoz kapcsolódó hozzáállását és vásárlási szokásait, hogy hatékony felvilágosító kampányokat szervezzen a szellemi tulajdon védelmében – mondta Vannai Dorottya, a testület kommunikációs referense.
A 2012-es „Hamisítás Magyarországon” felmérés szerint a magyar lakosság 21 százaléka nyitott illegálisan másolt, letöltött számítógépes programok vásárlására, ha azokhoz az eredeti árnál jóval olcsóbban jutna hozzá. A felmérésből kiderült, hogy a hamis termékek iránti nyitottságot erősen befolyásolja a kor. A fiatalok (30 év alattiak) és a fiatal középkorúak (30-45 évesek) az átlagosnál jóval nyitottabbak, míg a középkorúak és az idősek az átlagosnál jóval elutasítóbbak. A tavalyi adatok szerint a fiatalok 34 százaléka, míg az idősek 9 százaléka vásárolna hamis terméket. Az olyan ingyenes internetes oldalakat, ahol hozzáférhetők nem legális forrásból származó filmek és zenék, a teljes lakosság 19 százaléka használna.