Állami nyelvtanfolyamok diplomakárosultaknak
3 milliárd forintot fordít a kormány nyelvtanfolyamok szervezésére: azok vehetnek részt ezeken, akik nyelvvizsga hiányában nem kapták meg diplomájukat.
Mintegy 10 ezer fiatalnak segíthet a kormány által tervezett Diplomamentő program, amely azok nyelvtanulását támogatja 3 milliárd forintos forrásból, akiknek csak a nyelvvizsga hiányzik diplomához. Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára a programot ismertető szerdai budapesti sajtótájékoztatón elmondta: a programra olyan magyar állampolgárok jelentkezhetnek, akik nyelvvizsga hiányában nem rendelkeznek diplomával, de már leállamvizsgáztak, nincs hallgatói jogviszonyuk és legfeljebb 35 évesek. Hozzáfűzte, hogy a gyesen, gyeden lévőknél nincs életkori korlátozás, és az elbírálásnál előnyben részesítik majd a regisztrált álláskeresőket. A legutóbbi adatok szerint 49 370 olyan „kvázi diplomás” van, akinek csak a nyelvvizsga hiányzik a diplomához; Czomba Sándor szerint ezt a „holt tőkét” aktivizálni kell, és reményei szerint az idén márciusban induló és 2015. augusztus 15-ig tartó program segíti majd ezen „beragadt diplomák” megszerzését.
Az államtitkár elmondta: elsősorban azoknak szánják az angol és német tanfolyamokat, „akik már tettek valamit”, vagyis rendelkeznek alapfokú nyelvtudással, ugyanakkor nem kell alapfokú nyelvvizsga bizonyítvány a képzés megkezdéséhez; a képző dönti el, megfelel-e a képzés megkezdéséhez szükséges szintnek a pályázó. A támogatás 240 órás tanfolyamra vonatkozik, és maximális összege fejenként 300 ezer forint lehet. A résztvevőknek a tanfolyam végén a nyelvvizsgát kell csak finanszírozniuk, de regisztrált álláskeresőknél ingyenes lesz az első nyelvvizsga – ismertette Czomba Sándor. Jelezte: a 25 év alatti fiatalok munkanélküliségi rátája 25-27 százalék között mozog Magyarországon, míg a diplomások munkanélküliségi rátája 6 százalék, vagyis ők munkaerő-piaci szempontból előnyösebb helyzetben vannak, ezért fontos a diploma megszerzése.
A programra szánt 3 milliárd forintot a Nemzeti Foglalkoztatási Alap képzési alaprészéből biztosítják, és a kétkörös pályáztatás során először a képző intézményeket, majd a résztvevőket választják ki – ismertette. A határidőkről elmondta: január végéig kiírják a képzők részére a pályázatokat, és február végén születik döntés a képzőkről, március elejétől pedig a hallgatók is jelentkezhetnek egy internetes felületen. A képzések március végétől indulnak a tervek szerint.
Pákozdi Szabolcs, az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. (OFA) ügyvezetője a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: a felnőttképzési törvény alapján általános nyelvi képzés folytatására jogosult a felnőttképző intézmények pályázhatnak, olyanok, amelyek elfogadott képzési programokkal rendelkeznek. A pályázatokat régiónként írják ki, de egy képző több régióra is pályázhat, illetve egy régióra több képző intézmény is adhat be pályázatot.
A képzőnek fontos feladata, hogy a szintfelmérő alapján meghatározza, ki milyen messze van attól, hogy letegye a középfokú, C típusú nyelvvizsgát. A képzés 6-14 fős csoportokban zajlik majd, és igyekeznek sokféle időpontot kínálni annak érdekében, hogy például munka mellett is elvégezhető legyen a képzés. A heti képzési időnek el kell érnie a 6 órát – mondta Pákozdi Szabolcs. Hozzátette: a képző intézmények számára kiírt pályázatok az a kft honlapján lesznek elérhetők.
Kérdésre válaszolva elmondta: motiválják az intézményeket arra, hogy minél többen tegyenek sikeres nyelvvizsgát a képzés után, és ha nem éri el a kellő százalékot a sikeres vizsgázók száma, a támogatás utolsó részletét nem fizetik ki. A résztvevők a képzés megkezdésével vállalják, hogy az első sikertelen nyelvvizsga után még kétszer próbálkoznak – mondta egy kérdésre Czomba Sándor.
Közpénzekből gyorstalpalón felkészítik kijelölt nyelviskolák azokat, akik több évnyi állami alap-, közép- és felsőoktatás keretein belül nem tudtak eljutni a B2 szintre. A tanárok továbbképzésének, fejlesztésének valamint a nyelvtanulók önfejlesztésnek az eszközeit kellene megteremteni, amellyel könnyűszerrel el lehet jutni erre a szintre.
@2elkedo: Nem lehet, hogy inkább arról van szó, hogy eddig nem sikerült megtalálni azt a módszert, ami az informatikus ismerősödnek (és sok másnak) a személyiségéhez, képességeihez, gondolkodásmódjához, stb illeszkedik? Nekem az a tapasztalatom, hogy ugyanazt a módszert, sémát próbálják mindenkire ráhúzni (és az iskolai oktatás is most igen erőteljesen ebbe az irányba megy). A tanár tehetsége (többek között) a rugalmasságában (is) rejlik: megtalálni azt a módszert, eszközt, ami leginkább megfelel a nyelvtanuló alkatának.
Breaking:
Kőkemény lingvicizmus a VV6-ban 7:07-től:
www.facebook.com/photo.php?v=685288801522812
Sajnos en ismerek olyan kulonlegesen tehetseges embereket, (pl. informatikust) akik keptelenek egy idegen nyelvet megtanulni. Hiaba a szokincs memorizalasa - az megy- de beszelni meg egyszeru tarsalgasi szinten sem sikerul, es a nyelvtanrol ne is almodjunk.....
En -aki tobb nyelven beszelek, sosem ertetem, hogy letezhet ez?