0:05
Főoldal | Rénhírek

„A sztárok szemébe akarok vakuzni”

Kaliforniában a jog szerint tartani kell az elvárható távolságot, ha más emberek fotózásáról van szó. De az elvárható távolság nézőpont kérdése.

MTI-Press | 2012. szeptember 22.

A világsajtó a Katalin hercegnőt félmeztelenül ábrázoló fotóktól hangos, az ügy bíróság előtt van, a felvételek azonban már bejárták a világot. Úgy tűnik, a magánélethez való jognál előrébb való a szenzáció, a híresek világából származó képek utáni vágy pedig egyenesen kielégíthetetlennek tűnik.

Nemrég még a világ egyik legtekintélyesebb fotóügynöksége, a Corbis is beszállt a lesifotók jól fizető iparágába. Pedig a Corbis központjának falain világhírű fotók lógnak: Marilyn Monroe, Andy Warhol vagy épp John Lennon portréival találkozni. A cég a Microsoft-alapító Bill Gates tulajdona, garancia a minőségi fotográfiára. Több mint százmillió felvétel jogtulajdonosa, beleértve a híres francia Sygma ügynökséget vagy épp a történelmi Bettmann Archívumot, amelynek állománya egészen az amerikai polgárháborúig nyúlik vissza. A Corbis a fotográfia ikonjait árulja: a meztelen Brigitte Bardot-t, a nyelvét öltő Albert Einsteint, az amerikai napalm elől menekülő vietnámi gyerekek fekete-fehér képeit. A minőségi fotók fellegvára azonban már „népszerűbb” portékával is kereskedik: fotókkal a rózsaszín nadrágban „lekapott” Katalin hercegnő húgáról, Pippa Middletonról, a Riviérán izzadtan kocogó Nicolas Sarkozy francia ex-elnökről.

A Corbis ugyanis felvásárolta a paparazzi-fotók terén piacvezetőnek számító Splash Newst. Óriási lépés ez, hisz a lesifotókat nemrég még a szektor mostohagyerekeként emlegették. A képekkel azonban jó sok pénzt lehet keresni, a teleobjektívek tehát egyre jobbak lesznek, a verseny pedig keményebb. Gary Shenk, a Corbis vezetője szerint a sajtónak értékesített fotók 50-60 százaléka a szórakoztatóiparról szól, nagyrészük pedig lesifotósoktól származik. Szerelem, szex, könnyek – ezekről van szó, arról a jó érzésről, hogy a gazdagok és szépek is „gázosak” néha és botlanak az életben – mondja Shenk a der Spiegel című német hetilapnak.

Milliárdos bevétel, fotósok és informátorok hálózata, itt az új CIA

Los Angelesben, Venice városrészben működik a Splash News szerkesztősége. Büszkék sikereikre, amelyet az ügynökség bevételei is igazolnak. A cég csak az elmúlt egy évben 20 százalékkal növelte azt – mondja el Kevin Smith, a Splash News egyik alapítója. A brit férfi egykor újságíró volt Londonban, manapság már egy paparazzi-birodalmat irányít. A cég az utóbbi öt évben 500 magazincímlapot „kaparintott meg” és csaknem 70 országban értékesít képeket. „Elámultam, amikor bevételünk elérte az egymilliárd dollárt. Ma már csak nevetek rajta” – mondja a Bentleyvel furikázó Smith.

A Splash News fotók mellett híreket is szállít. Az értesüléseket minden reggel összegzik: Jennifer Lopez új szeretőt talált tánckarából, Sinéad O'Connor túl van a váláson, Katalin hercegnő talán terhes. Az ügynökség számára létfontosságú, hogy naprakész legyen, elvégre a sztárok ballépéseiből él. „A te szerencsétlenséged a mi szerencsénk, ez a mottónk” – mondja Smith. A (hírességek számára) rossz helyen lenni jó időben – ez a paparazzók művészete. Na meg a virtuozitássá váló kutatás.

Sinéad O'Connor
Sinéad O'Connor
(Forrás: Wikimedia Commons / Leah Pritchard / CC BY_SA 2.0)

A cég világszerte csaknem ezer fotóst foglalkoztat, és fizetett informátorok jól szervezett hálózata szállítja a híreket. Hotelekben, éttermekben, színházakban, klinikákon, de még a reptereken is vannak emberei, csak Los Angelesben száz ajtónálló, bárpultos vagy sofőr ad füleseket. A Splash Newsnak még a reptéri utaslisták is megvannak, csakúgy mint a rendőrségi jelentések. „Aligha történik olyan dolog ebben a városban, amiről mi ne tudnánk. Egy nap alatt bárkit felkutatunk” – foglalja össze Smith. Fotósai az új CIA, vagyis a Celebrity Intelligence Agency.

Mint a hadseregben: előbb jön a felderítés, aztán a lövés

A lesifotósok munkája kicsit olyan, mint a madárles. Az embernek kerülnie kell a feltűnést, türelmesnek kell lennie. És gyorsnak. Smith fotósai például egy szupergyors mobilhálózaton egy pillanat alatt továbbítják felvételeiket a szerkesztőségbe. Onnan pedig néhány másodperc alatt már el is jut a felhasználókhoz. „A gyorsaságért fizetnek. Az első képet megveszik, a másodikat már nem” – érzékelteti az éles versenyt.

A Splash fotósai edzettek, van köztük egykori katona is. Darren Banks sosem hagyja karnyújtásnyi távolságon kívül Canon típusú gépét. A 36 éves brit szerint munkája ugyanazokat a képességeket követeli meg, mint a hadsereg. „Előbb jön a felderítés, aztán lövünk” – mondja.

Los Angelesben a fotósoknak megvannak a „vadászterületeik”. Banks például egy 20 mérföldes zónában portyázik. Elmeséli, hogy évekkel ezelőtt három hónapon át állt Tom Cruise háza előtt a színész és Katie Holmes gyerekének születésére várva. Hajnali öttől este tizenegyig várta a pillanatot, alig tartott szünetet. Végül sikerrel járt, nyolc sorozatot készített, több százezer dollár értékben.

Katie Holmes és Tom Cruise
Katie Holmes és Tom Cruise
(Forrás: Wikimedia Commons / Jay Tamboli / CC BY 2.0)

A paparazzi-képek számára is az internet vált a legfontosabb felvevőpiaccá, de a „tekintélyes” lapok, például a US Weekly, a People, a Daily Mirror vagy épp Európa legnagyobb példányszámú újsága, a német Bild még mindig a Splash News előfizetői között van. Válogatni van miből: a Splash naponta kétszáz fotósorozatot kínál, a régebbi képekkel együtt pedig napi 10 ezer fotót értékesít. Ezzel a „kukkolók” világának legnagyobb „dílere”.

A sikerrel együtt azonban a nyomás is nagy rajta. Smith mindent megtesz, hogy vállalkozását „legitim hírügynökségként” fogadtassa el. „A Splash News riporterei jól képzett újságírók és fotósok. Mi vagyunk az utca úriemberei” – fogalmaz. A szemét a többi, akiket csak a pénz érdekel…

Gyakran hordákban támadják le a hírességeket    

Ilyen például François Regis Navarre, akit Smith legszívesebben a sivatagba száműzne, és aki régebben a Le Monde haditudósítója volt. Megjárta Kambodzsát és Irakot, majd 1996-ban saját ügynökséget alapított. Az X17-től származtak az utóbbi évek legnagyobb botrányairól szóló fotók. Például a haját leborotváló Britney Spearst ábrázoló képek. Navarre mindenki más előtt tudta meg, hogy Michael Jackson halott, az egyik emberének sikerült „befotóznia” a mentőautóba. Navarre gátlástalan üzletpolitikája bevált, a 49 éves férfi évente 10 millió dollárral gyarapítja vagyonát, pazar villája van Malibun.

A szakma azonban utálja, mert profik helyett – rendszerint átmeneti időre – bevándorlókkal dolgoztat, például brazilokkal. A képek jogait pedig bagóért veszi meg. Embereitől megköveteli, hogy ne a távolból, hanem a hírességek arcába mászva fotózzanak. „A sztárok szemébe akarok vakuzni” – mondja. Navarrét mindig megelőzi híre, azt tartják róla, hogy nem tartja nagyra a törvény szigorát. Kaliforniában a jog szerint tartani kell az elvárható távolságot, ha más emberek fotózásáról van szó. De Navarre szerint az elvárható távolság nézőpont kérdése. „Mindig odáig megyünk, ameddig a határok engedik” – hangoztatja. „A jó paparazzo egyben egy kicsit anarchista is” – fűzi hozzá kétértelműen. Navarre biztosra megy, emberei gyakran hordákban támadják le a hírességeket.

Cameron Diaz
Cameron Diaz
(Forrás: Wikimedia Commons / Tony Shek / CC BY 2.0)
Utóbbiak közül néhányan azonban nem törődnek bele a „bandák” támadásába. Darren Banks a Splash Newstól tisztelettel adózik előttük, Cameron Diaz vezetési képességeitől például le van nyűgözve. A színésznő rendszeresen le tudja rázni Toyota Priusával a fotósok városi terepjáróit. Sokaknak ennek hallatán a Diana hercegnő utáni hajsza jut az eszébe. Britney Spearst annak idején például egyszerre 40 fotós üldözte, amikor válása közepén volt. „Ilyenkor konvojban próbálunk haladni, hogy senkinek se legyen baja” – mondja megnyugtatóan Banks.

Nem éreznek együtt a sztárokkal    

A hírességekkel azonban nem éreznek együtt. „A hírnév olyan dolog, amelyet gondozni kell, olyan ez, mint a kondi” – vélekedik Kevin Smith. „A sztároknak minden nap dolgozniuk kell ezen, és mi részesei vagyunk a gépezetnek” – teszi hozzá. Elmondja, hogy az ügynökség eddigi „legzsírosabb” üzlete 2007-ből származik, amikor meghalt Anna Nicole Smith. Az egyik fotósnak sikerült olyan képet készítenie, amelyen a híresség kórházba szállítás közben volt látható. Akkor már vélhetően halott volt. A fotóval viszont egymillió dollárt kerestek. „A piac a legnagyobb demokrácia a világon. Igény van az ilyen képekre” – jegyzi meg.

Az emberek éhsége kielégíthetetlen az ilyen felvételekre – mondja a Corbis feje, aki néhány éve még „imázsrombolónak” nevezte a szakmának ezt a részét. Manapság azonban még inkább a pénz diktál. „Nem hiszem, hogy ez a piac valaha is szűkülni fog. Álmokról van szó, emberi szükségletek kielégítéséről” – mondja. Shenk Bill Gatesnek azt ígérte, hogy magas etikai mércét húznak. Annak persze Gates is tudatában van, hogy ő is része a celebvilágnak. „Számíthatunk arra, hogy majd ő is címlapra kerül” – mondja Shenk.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (1):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
12 éve 2012. szeptember 22. 17:39
1 Sultanus Constantinus

Nekem ez egyszerűen nevetséges műbalhé. Csinálnak valamit előre jól kitervelten, hogy az egész világ utána azon lovagoljon, majd jönnek a pereskedések és a további műbalhék. Egyetlen kérdésem van: miért vetkőzött le Katalin hercegnő félmeztelenre olyan helyen, ahol a nyilvánosság láthatja? Azt senki ne próbálja beadni az embereknek, hogy nem számíthatott erre.

Megjegyzem, ha nem az amerikaiakról vagy az angolokról szólna az egész ügy, akkor a világon SENKIT nem érdekelne, hogy ki vetkőzött le, hol és mikor, szóval ez a saját önreklámjuk megint, hogy az ügynökségek és az újságírók jókat keressenek rajta.