A legnagyobb netes poénok – hogy lesz valamiből mém?
A poén megszületik, valaki felkapja, és elindul a netes karrier: így kezdődik egy weben terjedő poén sikersztorija. 2009 legjobbjait megtalálja cikkünkben.
Ha valaki annyit mond egy társaságban: „ne fürgyé le”, rögtön tudjuk, mire gondol, és kitör az általános közröhej. Arra talán már nem is emlékszik a többség, hogy honnan indult az interneten terjedő poén, de valamilyen formában mindenki találkozott már vele. A háromszónyi sikerpoén szép példája az úgynevezett internet-meme, vagy magyarosan mém kialakulásának. A netes mém ez esetben olyan poént jelent, ami (még ha nem is frenetikusan humoros) óriási karriert fut be annak köszönhetően, hogy valaki felkapja, és elindítja az interneten.
Magyar példából sincs hiány, de a nemzetköziek közül is bőven lehet mazsolázni. Ezeket szedte össze a techline.hu cikke.
Ilyen például a „kanadai mókus”, ami egy családi fotóba került bele az utolsó pillanatban. A vicces kedvű állatkának azután akkora sikere lett, hogy netes karrierje során aligha kerülte el olvasóinkat. A poén alapja annyi volt, hogy a mókus képét számtalan képre illesztették oda Photoshoppal: „tárgyalópartnerei” Putyintól Obamáig terjednek.
Szintén családi eseményből indult a David After Dentist (vagyis: David a fogorvos után) című videó sikersztorija. Az apuka töltötte fel a Youtube-ra a fogatlan kisfiáról készült videót. Ami a történet felkapottságát illeti, azóta már komoly üzlet fejlődött ki a dologból: David weblapján pólót, sapkát is lehet venni.
Egy-egy videóból vagy képből, szövegből persze attól még nem lesz mém, hogy vicces – ehhez először fel kell kapnia a netes közönségnek. Onnantól kezdve azonban a határ a csillagos ég: továbbfejlesztett poénok hada születhet egyetlen mókás ötletből.