Már a finnek is tudják
Zegernyei pakkot kapott s benne libacombot. Illetve szerette volna, de mégsem azt: egy sumer etimológiai szótár volt a csomagban. Több részletben próbáljuk megemészteni.
A Nyelv és Tudomány Rénhíreket megfogalmazó részlegébe megérkezett Simo Parpola kétkötetes sumer etimológiai szótára, melyet ismertetésre kaptunk. A kísérőlevél szerint így kell feltüntetnünk a mű könyvészeti adatait:
Etymological Dictionary of the Sumerian Language, by Simo Parpola. Winona Lake, Indiana: The Neo-Assyrian Text Corpus Project, 2016. Pp. xliv + 426; xxviii + 436. Cloth. $149.00.
Részünkről a megtiszteltetés, köszönjük a szerzőnek, valamint a segítőkész közvetítőknek, hogy e művet a kezünkbe vehettük.
A szótár összeállítója, Simo Parpola a Helsinki Egyetem professor emeritusa. Életrajza a magyar Wikipédián is megtalálható, de ez elég nagy szégyen, mármint a szöveg alkotójának. A szócikk nyelvezete ugyanis szörnyen nehézkes, már egy bekezdés felolvasása is alkalmas fegyver lehetne az anyanyelvápolók körmönfont kínzására. Például ez:
Simo Parpola szerint a Szefirot legrégebbi változatai az Asszír teológiából és miszticizmusból ered. A Kabbalában lévő Szefirotot az Asszír élet fával párhuzamba állítva rekonstruálta, milyen lehetett a Szefirot Asszír elődje. A Szefirot szféráinak és Ein Sofnak tulajdonságait az Asszír istenekre kivetítve szövegi és tulajdonságbeli párhuzamokat fedezett fel az Asszír istenek és a Zsidó Isten közt.
A szócikkel tartalmi problémák is vannak. A fent idézett részletből is kitűnik, hogy Parpoláról kevés információt tartalmaz. Mindenesetre, annyit kihámozhatunk a szövegből, hogy Simo Parpola asszírológus. Sajnos, egy magyar vonatkozású apróság is kimaradt a szövegből.
A finnek sem dicsekedhetnek a maguk wikipédiás Simo Parpola-szócikkével, az mindössze három mondatból áll. A második mondat szerint testvére, Asko Parpola indológus, és ő is a Helsinki Egyetem professor emeritusa. A harmadik mondatban pedig ott van az a bizonyos apróság, ami valójában számunkra a lényeg: Simo Parpola szerint a sumer nyelv az uráli nyelvcsaládba tartozik.
A szócikk angol változatából végre megtudhatjuk, Simo Parpola hol tanult (Helsinki, Róma, London), hol kezdett dolgozni (Heidelberg), 1986 óta a Helsinki Egyetemen vezeti a The Neo-Assyrian Text Corpus Projectet, közben előadott és kurzusokat tartott Chicagóban, Padovában, Jeruzsálemben, részt vett régészeti expedíciókban is, valamint számos díj birtokosa és tudományos társaság tagja.
A szótár 1. kötetének vii. oldalán található köszönetnyilvánítás megemlíti, hogy a szerző 2006/2007-ben kezdett a sumer–uráli nyelvrokonság kutatásába egy akadémiai pályázat keretében. 2012-ben pedig egy újabb pályázat nyújtott számára alkalmat, hogy automatikus (feltehetőleg számítógépes ‒ zegernyei megj.) módszerekkel keresse a sumer és az uráli nyelvek közötti kapcsolatokat.
A kötet bibliográfiája szerint 2010-ben Simo Parpola már tanulmányt publikált e témakörben: Sumerian: A Uralic Language (I), in L. Kogan et al. (eds.), Language in the Ancient Near East. Proceedings of the 53 e Rencontre Assyriologique Internationale, Vol. I, Pt. 2 (Babel und Bibel 4/2, Winona Lake, Indiana): 181–210.
A bibliográfia a témához kapcsolódó további Parpola-tanulmányokat is feltüntet.
A sumer etimológiai szótár tehát hosszú kutatási folyamat eredményeként készült el, annak összefoglalásaként értékelendő. A nyelvtani bevezetőben nagy hangsúlyt kap az az állítás, hogy a sumer nyelv az uráli nyelvcsaládba tartozik, ugyanakkor a szótár nemcsak a sumer–uráli etimológiákat mutatja be, hanem tartalmazza a sumer nyelv és más nyelvcsaládok közötti kapcsolatokat bizonyító szavakat is.
Ismertetőnk első részét a mű felépítésének áttekintésével kezdjük: Az első kötet elején található bevezető szöveg tartalmaz egy nyelvészeti alapvetést, a szótár felépítését és használatának módját ismertető szöveget, bibliográfiát és végül egy rövidítésjegyzéket (xi–xlii). Ezután következik maga a szótár (1–426.). A második kötet bevezetése a feltételezett sumer–uráli nyelvrokonság régészeti hátterét vázolja föl (ix–xxvi), majd a ’sumer’ szó etimológiáját tárgyalja (xxvi–xxviii). A továbbiakban ismét egy szótár következik: az első kötetben ábécébe sorolt szavakat itt szófajokba és azon belül jelentéstani csoportokba sorolva tanulmányozhatjuk (1–283.). A kötet végén szómutató található, mely nyelvek szerint csoportosítva sorolja fel az egyéb nyelvekből a sumer szavak etimológiáiba bevont szavakat (284–436.).
Az első kötet nyelvtani bevezetőjében szerepet kap a nosztratikus nyelvcsalád koncepciója is. A nosztratikusok szerint létezett egy ősi makronyelvcsalád, amibe a mai nyelvcsaládok többsége is beletartozott. Simo Parpola idézi a témakör mai vezető kutatóját, Allan Bomhardot, aki szerint a sumer nyelv önállóan nem tartozott bele a nosztratikus nyelvcsaládba, hanem azon belül egy kisebb nyelvi egység, majd később ebből az egységből önállósult nyelvcsalád tagja lehetett. Ez a nyelvcsalád Simo Parpola szerint az uráli volt. A bevezető szövegben egy táblázat mutatja nyelvcsaládok, majd nyelvek szerinti bontásban, hogy a sumer szavak hány etimológiával kapcsolódnak a többi nosztratikus nyelvhez (xii). Íme:
A következő oldalon egy 11 tételes felsorolást találunk arról, hogy a sumer nyelv miért tartozik az uráli nyelvcsaládba:
- A sumer–uráli szavak közös szavak és morfémák száma magasabb, mint az egyes uráli nyelvek közti közös szavak átlaga.
- A sumer–uráli közös szavak a kőrézkor (eneolit) korszak kulturális és technikai szintjét tükrözik.
- A sumer nyelvtani elemek megegyeznek az uráliakkal, sok közülük proto-uráli eredetű.
- A sumer névmások több fajtája megegyezik az uráliakkal (pl. személyes és kérdő névmások)
- A sumer nyelv legjellemzőbb tipológiai vonásai (pl. nincs szókezdő mássalhangzó torlódás, nincsenek nyelvtani nemek, tipikus az alany–tárgy–állítmány szórend) az uráli nyelvekre is jellemzőek.
- A sumer esetragok, igei személyragok, a határozószók végződései, valamint a tőszámnevek 1-től 7-ig, a 10, a 20, és a 40 rendelkeznek uráli etimológiákkal.
- A sumer nyelv is ablatívusszal fejezi ki az összehasonlítást.
- A sumer nyelvtani rendszerben megfigyelhető kettőzés jellemző az uráli nyelvekre is, a tő megkettőzésével létrejött sumer igék és névszók közül több megtalálható az uráli nyelvekben is.
- A sumerre és az uráli nyelvekre egyaránt jellemző, hogy a mondatokban igeneves szerkezetek fejezik ki az időbeli és ok-okozati viszonyokat.
- A birtoklást jelölő ige ismeretlen a sumerben és az uráli nyelvekben, helyette a ’nekem van’ típusú szerkezettel fejezik ki a birtoklást.
- A sumer szavaktól szabályos hangfejlődési folyamat vezet vissza a proto-uráli alakokig.
A lista bővíthető lenne Simo Parpola szerint, de nincs értelme, mert a sumer–uráli etimológiák nagy száma eldönti a kérdést: a sumer uráli nyelv. És ezen még az sem változtat, hogy amúgy a sumer számos területen viszont különbözik az uráli nyelvektől, mivel az uráli nyelvek egymástól is különböznek sok tulajdonságukban.
A sumer–uráli tipológiai egyezések (lásd 4., 5., 7., 8. 9., 10. pont) keresése régóta folyik a nyelvtudományban. Ezek ismertek nemcsak a szakmabeliek, hanem az érdeklődők körében is. Néhányat említ például a magyar Wikipédia Sumer nyelv szócikke is.
(Forrás: Wikimedia Commons, PD-Art)
A történeti nyelvészet kutatói szerint a nyelvrokonság kérdésében nem ezek megléte döntő, hanem az igazolható hangtani kapcsolatok, a szabályos hangfejlődési tendenciák megléte a rokon nyelvek alapszókincsében. Tehát Simo Parpola felsorolásának további pontjai mind annak függvényében értelmezendők, hogy a szerző bizonyította-e a sumer és az uráli alapszókincs összetartozását, a szabályos hangfejlődési tendenciák jelenlétét. És itt van a nehézség. Komoróczy Géza a Sumer és magyar? című könyvének 67‒69. oldalán elemzi, hogy miért nehéz a sumer ékírásos szövegek hangképének rekonstruálása. Márpedig a megbízhatóan rekonstruált hangkép a történeti nyelvészeti kutatások alapfeltétele. A szerző így foglalja össze véleményét:
Mindez azt jelenti, hogy a szótárakban vagy az ékírásos szövegek átírásában szereplő sumer szavak hangtani tekintetben nem tekinthetők többnek, mint konvenciónak. A sumerológia egyelőre nincs abban a helyzetben, hogy a sumer szókincset a megbízható eredmény reményében vesse össze a más nyelvekével (69.).
A fenti sorokat Komoróczy Géza negyven éve írta. Mivel nem vagyunk sumerológusok, ez irányú ismereteink hiányosak, és Simo Parpola könyvét is inkább a finnugrisztika felől próbáljuk értelmezni, így akár azt is feltételezhetjük, hogy a Sumer és magyar? című kötet megjelenése óta eltelt negyven évben forradalmi előrelépés történt a sumer nyelv kutatásában. Sőt, továbblépve, akár még azt is feltételezhetjük, hogy a forradalmi előrelépésnek köszönhetően a most ismertetendő sumer etimológiai szótár latin ábécébe írt sumer szavai hangtanilag tökéletes alakoknak tekinthetők.
Amikor tehát ismertetésünk következő részében a szótár etimológiáiba tekintünk majd bele, az ártatlanság vélelmének elvét követve a sumer adatokat történeti nyelvészeti vizsgálatokra alkalmasnak fogjuk találni, és ebből kiindulva tesszük meg észrevételeinket egyes szavak etimológiáival szemben. Megjegyzendő azonban, hogy a szótár további részeinek elemzése fölöslegessé teheti minden egyes etimológia elemzését, mert már ezen részek áttekintése révén is láthatóvá válik Simo Parpola koncepciójának tarthatatlansága. Ezt rövidesen láthatjuk majd a bibliográfiánál.
E kitérő után most haladjunk tovább az első kötet bevezető szövegének olvasásával. Simo Parpola szűk három oldalban ismerteti a sumer szavak átírásának módját, a sumer hangrendszer változásait, és közli A. H. Jagersma táblázatát is a sumer mássalhangzó rendszer rekonstrukciójáról. Ezután az uráli és a sumer mássalhangzó rendszer fejlődésének különböző kronológiai fázisait egyetlen közös táblázatban szemlélhetjük meg. Először volt a korai proto-uráli (Kr. e. 9000‒7000), aztán a késői (Kr. e. 6000‒4000), majd jött a korai proto-sumer (Kr. e. 4000‒3000), végül a késői (Kr. e. 2000‒1600). A korai proto-uráli a késői proto-nosztratikusból fejlődött ki Kr. e. 10 000 körül. A kronológiához fűzött lábjegyzet szerint a datálás alapjául a szótár második kötetének bevezetőjében olvasható régészeti koncepció szolgált (melyről előzetesen csak annyit, hogy nem találunk rá szavakat ‒ reméljük, mire írnunk kell róla, csak sikerül). Ez a logikai konstrukció is azt mutatja, hogy a szerző szerint etimológiáinak helyessége vitán felül áll. Az etimológiákhoz alkot régészeti konstrukciót, tehát keres olyan régészeti környezetet, amelyben szerinte egymás mellett éltek a sumerek és a többi uráliak, majd az általa a sumerekhez és más uráliakhoz sorolt régészeti kultúrák datálásából állapítja meg az uráli és a sumer mássalhangzó rendszer kronológiai fázisait. Vagyis, ha az etimológiák nem jók, az egész rendszer magába roskad. Azért az itt emlegetett lábjegyzetből (xxi-xxii/5.) kiderül, hogy ahány kutató, annyiféle datálás, vagyis a proto-uráli korszak kronológiai határai tökéletesen bizonytalanok. Simo Parpola rosszallóan idézi az olyan elvetemült tudósokat, mint például Asko Parpola is, akik szerint a proto-uráli nyelvi egység csak Kr. e. 1900 körül bomlott fel. Az olvasóban jogosan merül fel, hogy ez a probléma ismereteink hiánya miatt jelenleg tudományosan nem vizsgálható, és a tudós urak is csak találgatnak.
Az uráli alapnyelv datálásáról létező különféle nézeteket Simo Parpola csak finn kutatóktól idézi. Ez meglehetősen egyoldalú adatgyűjtésre utal. Az első kötet bevezető része a bibliográfiával zárul, érdemes hát megnéznünk, honnan szedte Simo Parpola a tudományát. Egy bibliográfiánál nincs izgalmasabb olvasmány.
A bibliográfia lexikális források című része aránytalanságot mutat: a legtöbb felsorolt mű a sumer nyelv után a finn nyelv alfejezetében található. Számunkra különösen kiábrándító, hogy Simo Parpola csak a következő magyar szótárakat használta:
Az sem tölt el különösebb bizalommal Simo Parpola etimológiái iránt, hogy a TESz feldolgozásában Robin Baker volt a segítségére. Nem volt egy magyar nyelvész sem a szerző közelében? És az EWUng (Etymologisches Wörterbuch des Ungarischen) meg a többi szótár?
Ezek után, no meg a bibliográfiát látva, jogosan feltételezhetjük, hogy a többi idézett nyelv ugyanolyan felületes tanulmányozás áldozata lett, mint a magyar.
Különösen kiábrándító a sumer etimológiai művek felsorolása. Számunkra elsősorban a magyar szerzők miatt, de jogosan gondoljuk, hogy ha Simo Parpola Bobula Idára, Gostony C.G.-re (Gosztonyi Kálmán), Hámori Fredre, Tóth Alfrédre és Zakar Andrásra hivatkozik, akkor a sumer nyelv általa hivatkozott afrikai, grúz vagy török nyelvi kapcsolatait tárgyaló művek is hasonló szinten mozoghatnak. És még itt van Csőke Sándor is, akinek neve ugyan kimaradt a bibliográfiából, de az 1. kötet 272. oldalán az 1922. etimológia alatt szerepel. (A sumer-magyarológia történetét 1976-ig, szerzőinek szakmai hozzáértését lásd Komoróczy Géza idézett művében.)
A felsorolt magyar szerzőkre történő hivatkozással Simo Parpola saját tudományos hitelét rombolja le ‒ egészen az alapokig. Csak abban bízhatunk, hogy véletlenül nem vette észre Bobula Ida és társai teljes járatlanságát a történeti nyelvészetben.
A bibliográfia elárulja a mű másik hiányosságát is: a szerző nem hivatkozik semmilyen orosz nyelvű szakirodalomra. Márpedig, ha át akarja írni a neolit és az eneolit dél-oroszországi és ukrajnai régészeti kultúráinak értékelését, akkor ahhoz tájékozódni kellett volna az orosz nyelvű szakirodalomban is.
Innen folytatjuk. Következik a szótári anyag előzetes értékelése.
Kapcsolódó tartalmak:
Hasonló tartalmak:
Hozzászólások (226):
Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)Az összes hozzászólás megjelenítése
@Irgun Baklav: A 224-hez még azért én is hozzáteszem, hogy sajnálhatod,
mert Hammurabi törvényoszlopán például - úgy öt évezrede - az
í r , í r n i , é l ő n, é l és é n
- szavaink, így - mondhatni - fonetikusan és tulajdonképpen ezekben az
értelmekben is fent vannak.
- De még a m a g y a r , a magyarok fonetikusan leírt magyar neve is
olvasható rajta !
(A kínaiaké kínaiul meg másképp se.)
@Irgun Baklav: A 223 és 224-hez.
A
su me uru
és az
ak ka di
- nem fonetikusan leírt szavak !
Ezt mutatja be a 216,
és ezért értelmetlen a 219 és az ellenvetésed.
@Irgun Baklav: Mondjuk gyorsan hozzáteszem, hogy Hammurabi törvényoszlopát én nem tudom elolvasni, Magyarország kínai nevével viszont már találkoztam. :)
@at.ti.la: Éppen ez a lényeg, hogy mivel magyar nyelv és nép létezését te is elismered, könnyen beláthatod az –LvT szerint a tieddel bizonyára analóg– érvrendszer abszurditását. ;-)
Reductio ad absurdum...
@Untermensch4: A magyar nyelv és nép van, ezért a 219 értelmetlen !
@at.ti.la: Ha nem magyarul beszél akkor milyen nyelven kérdezted ezt tőle..?
@LvT: - Beszélsz magyarul ?
@at.ti.la: Ez olyan mintha Magyarország fonetikusan leírt kínai nevét, 匈牙利 (hsziung-ja-li), szójelekként olvasnánk vissza mint ’vad fogú profit’, majd még ki is jelentenénk, hogy magyar „nyelv, nép sosem létezett”.
"..Simo Parpola koncepciójának tarthatatlansága." Mivel koncepció, talán érdemes arra, hogy mérlegelés tárgya lehessen szerintem, mivel az írásos bizonyítékok nem "hatolhatnak olyan mélyre" mint az gondolom elvárható volna a kérdéses témában, ezért talán más jellegű (alternatív) megfontolások is szóba jöhetnének..
@LvT:
Úgy vélem, hogy a "kotor-->kotorék, *kotol (=>kotlik)" "kot-" szótöve nagyon közel áll a "kota" (=>ház) szó tövéhez, és valóban nagyon régi lehet, mivel az "állatvilági múltba" mutat. (Hasonló az "ell", ami ma a magyarban állatokra vonatkozó "szülés", a franciában a nőnemű "ő", a görögben h-val a Napra utal..)
Az elgondolásom szerint a magyarba a "ház" szó később került be valóban, mint a "kota", mert már nem "kapcsolódik az állatvilághoz". Tudjuk, hogy először a hátán hordta magával az ember azt a néhány fontos eszközt, amit elkészített, később mikor letelepedett, nyilván "hátra hagyta" azokat a házában (ami először inkább hasonlíthatott egy "kotorékra", hiszen földbe vájt volt).
A "hát" és a "hádj" (=hagy) gondolom kulcs szavak.. (A "hát" két jelentéssel is bír, akárcsak a "hátra"..)
Az "ázik"/ "áztat" (kimondva "ásztat")-hoz hasonlóan aki házat ("házt"-->kimondva "hászt") épít, kimondva "hászt"..
Késztetés eredmény párban:
*hászt =(kész házat építeni)/ *hádt (hát, hátra *hádj)
Ez a kapcsolat már semmi esetre sem az "állatvilági élet stílusra" utal.. :)
A "sumer" nyelv, nép sosem létezett ! (Ahogy az "akkád" sem !)
A tévedés egyik fő forrásán: Hammurabi törvényoszlopán
a babiloni ékírással - helyesen - például ez áll:
07 ... 3ma- 4at
08 1su 2me 3uru 4im
09 1umelu 2ak 3ka 4di 5im
vagyis:
07 ... 4atyja
08 2sok 3város7,3ának 4felettes 1óvója;
09 1áldott 2adakozón 3dícsért 5felettes 4ítéletű; ... !
(Codex Hammurabi. I-IV. Deimel,A. Romae, 1930.
I. 5,7-9. 6.o. Prolog)
@benzin: Az eredeti közszláv alaknak a <chyzъ> (cirill betűkkel: <хызъ>) formát tartják. Ennek még a közszlávban kialakult egy <*-ja> képzős alakváltozata a rokonértelmű ősszláv <*kǫtja> hatására. Ez a bővült ősszláv <*chyzja> fejlődött ma mai szláv <chyža> (<chyża>, <hiža>, <hiša>, <хижа> stb.) szóvá. Az oroszban a jelenkorig megvan mindkét alakváltozat, amelyeknek továbbképzett formái is élnek: <хиз> (hiz), <хизок> (hizok), ill. <хижа> (hizsa), <хижина> (hizsina). — Az ősszláv <*kǫtja> folytatóját leginkább a szerb-horvát <kuća> alakjában ismerhetjük.
A Rába-vidéki szlovénba (meg a Mura-vidéki kaj-horvátba is) a <hištvo> valóban a magyar ’házasság’ tükörfordításaként került be. Ugyanígy a kaj-horvát <hižni drugi> pontos fordítása a magyar ’házastársak’ kifejezésnek. A szláv (nép-) nyelvek egy részében a közszláv <zakonъ> ’törvény’ szó megfelelője jelenti a ’házasság’-ot. A magyarországi szlovénben a <hištvo> mellett él a magyar tükörfordítás vegyülése ezzel szláv szóval: <hižni zakon> ’házasság; tkp. házastörvény’.
A fentiekhez adalék, hogy a bizonytalan eredetű szlovák <sobáš> ’esküvő, házasságkötés’ szó egyik felvetett etimológiája a nem adatolt magyar <*szobás> szó, amely az ismert <házas> ’nős, férjezett’ szinonimája lenne. A magyar népnyelvben a <ház> sokszor ’szoba’ jelentésű. A szlovák ettől <sobáš>-tól megkülönbözteti a <svadba> ’lakodalom’ és a <manželstvo> ’házasság’ fogalmakat. Ebből talán az következhet, hogy a magyar vezetésű egyházi-adminisztrációs nyelvből kerülhetett a jogi aktus neve a környező nyelvekbe (vagy részfordítással vagy átvétellel), és néhol ez kiszorította a házas állapot eredetibb elnevezését is.
A ’házas(odik)’ kifejezés mögött egyébként valamilyen vándormotívum lehet, ui. ismert a törökségben, vö. oszmán-török <ev> ’ház’ → <evli> ’házas (nős, férjezett)’ → <evlen-> ’összeházasodik valakivel, nősül, férjhez megy’, csuvas <авлан-> (avlan-) ’házasodik’; a szlávságban, vö. bulgár <дом> (dom) ’ház’ → nyj. <задомявам се> (zadomjavam sze) ’megházasodom’; de az újlatin nyelvekben is, vö. olasz, spanyol <casa> ’ház’ → <accasarsi> ’megházasodik’, spanyol <casar (se)> ’megházasít; megházasodik’.
@siposdr: The Germanic loanwords in Proto-Slavic
szerző: Saskia Pronk-Tiethoff 2013
innét szedegettem az egyes szláv alakokat.
@benzin: Az oroszban az "archaikus", azaz русск.-цслав. forma a хыжа.
A feltételezett eredeti forma: *хуzъ
@tenegri: oroszban xíza az archaikus forma, szlovén híz (kis fa épület vagy magtár)