Újabb EU-s oktatási projekt indul
Európai Unió által támogatott projekt indul a magyar köznevelési rendszer minőségének, hatékonysági, eredményességi és méltányossági mutatóinak javítására – jelentette be Princzinger Péter, az Oktatási Hivatal (OH) elnöke kedden Budapesten.
Az OH projektigazgatósága és az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Köznevelés-fejlesztés 2013-2014 című konferenciája előtt tartott sajtótájékoztatón Princzinger Péter rámutatott: a jövő év végén záruló, 4,9 milliárd forint értékű TÁMOP-projekt célja, hogy szakmai módszerek kidolgozásával hozzájáruljon a magyar közoktatás legnagyobb problémájának, az eltérő szociális helyzetből fakadó különbségeknek a felszámolásához.
Kerékgyártó Sándor, az Educatio Kft. ügyvezetője elmondta: az iskolák adminisztrációs rendszereinek fejlesztése érdekében adatbázist hoznak létre, továbbá informatikai képzéseket tartanak az intézmények és fenntartóik számára, hogy „az adatszolgáltatást menedzselni tudják”. A projekt során meghatározzák a fenntartói szinten alkalmazható szoftverek követelményeit, és javaslatot tesznek az intézmények informatikai infrastruktúrája átalakításának módjára – jegyezte meg.
Megemlítette, hogy támogatják a pedagógiai szakszolgálat megújuló intézményrendszerét, és céljuk, hogy az ország minden részében a kiemelt figyelmet vagy különleges bánásmódot igénylő fiatalok hozzájussanak azokhoz a szolgáltatásokhoz, amelyek fejlődésükhöz szükségesek. Rámutatott: a pedagógiai szakszolgálatok munkájának minőségjavítására protokollokat dolgoznak ki.
Kerékgyártó Sándor arról beszélt, hogy informatikai támogató rendszert is kialakítanak, amely lehetővé teszi a fejlesztést igénylő gyermekek fejlődési útjának követését. Hozzátette: szakmai tárhelyeket hoznak létre, ahol az idevágó új módszerekhez férhetnek hozzá a pedagógusok, továbbá kommunikációs felületet is kialakítanak, amelyen keresztül a szakmabeliek értekezhetnek egymással.
Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) főigazgatója kiemelte: újra kell gondolni a pedagógiai szolgáltatási rendszert, amelybe garanciát kell beépíteni annak érdekében, hogy minden intézmény, pedagógus és gyermek hozzájusson „azokhoz a pedagógiai szolgáltatásokhoz, amelynek eredményeként a kívánt oktatási rendszer létre fog jönni”, ehhez azonban szükséges feltárni a rendszer jelenlegi helyzetét.
Elképzeléseik szerint a későbbiekben egy többpólusú rendszerben „az állam egyszerre van jelen mint szakmai irányító és mint domináns szolgáltató”. A következő hónapokban az OFI azt kutatja majd, milyen lépéseket ajánljanak az oktatáspolitikának ahhoz, hogy a köznevelési rendszer hatékonyan kiépüljön, két év múlva pedig reményeik szerint egy térképen be tudják majd mutatni, „hol mit lehet elérni és milyen szolgáltatásokon keresztül” – fogalmazott.